به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۹ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۲۸۵۴۹۵

قدیمی‌ترین کاروانسرای یزد نونوار می‌شود

قدیمی‌ترین کاروانسرای یزد نونوار می‌شود
گروه فرهنگی: سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان از آغاز مرمت کاروانسرای سنگی انجیره به عنوان قدیمی‌ترین کاروانسرای یزد خبر داد.«محمود ادیبان» با اعلام این خبر اظهار کرد: کاروانسرای سنگی انجیره اردکان، قدیمی‌ترین کاروانسرای ثبتی استان یزد است که قدمت آن مربوط به دوره ایلخانی است.
وی افزود: این کاروانسرا در بیابان انجیره در مجاور راه قدیمی یزد به ساغند و طبس، به فاصله تقریبی ۵۰۰ متر از کاروانسرای آجری انجیره قرار گرفته و با شماره ثبتی ۲۴۴۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی در خصوص ویژگی‌های معماری کاروانسرای انجیره، تصریح کرد: این بنا که در ساخت آن از سنگ و در بعضی قسمت‌های آن از جمله پوشش هشتی ورودی از آجر استفاده‌ شده، دارای پلان هشت‌ضلعی نامنظم است.
به‌ گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌ کل میراث‌فرهنگی یزد، ادیبان مهم‌ترین اقدامات مرمتی این بنا را پی چینی، اجرای سقف، اجرای اندود کاه‌گل پشت‌بام و اصلاح ناودان عنوان کرد.

کاروانسرای سنگی انجیره مربوط به دوره ایلخانی است و در شهرستان اردکان، مجاور راه قدیمی یزد، ساغند و طبس واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
برچسب ها: کاروانسرا یزد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها