کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کشوری که بیشتر جمعیتش را واکسن زد

9 مرداد 1400 ساعت 17:23


گروه بین الملل: بوتان کشوری است در ارتفاعات هیمالیا، جایی بین هند و چین که توانسته است تقریباً به همهٔ بزرگسالان واجد شرایط خود واکسن کووید ۱۹ تزریق کند.یونیسف از این اقدام به عنوان "موفقیتی چشمگیر" نام برده است.وزرات بهداشت بوتان گفته است ۹۰ درصد بزرگسالان این کشور که جمعیت آن نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر است در مدت هفت روز واکسینه شدند.چطور توانستند با این سرعت و کارایی چنین کاری را در کشوری که بالای کوه‌ها قرار دارد انجام دهند؟دکتر سونام ونگچوک از اعضای تیم ضربت واکسیناسیون در بوتان می‌گوید:"دسترسی به مناطق جغرافیایی سخت‌گذر دشوار بود اما به دلیل برنامه‌ریزی‌های مناسب توانستیم دوز اول و دوز دوم را در فاصلهٔ یک هفته با موفقیت تزریق کنیم".
ونگچوک  گفت:"دوز اول واکسن را به میزان ٪۹۹ و دوز دوم را به میزان ٪۹۲ با موفقیت میان افراد بزرگسال واجد شرایط توزیع کردیم".جمعیت بزرگسال بوتان حدود ۵۳۰،۰۰۰ نفر است.
بسیاری از آنها در مناطق کوهستانی دور از دسترس و فاقد راه مناسب برای عبورو‌مرور زندگی می‌کنند.در بعضی مناطق اعضای تیم واکسیناسیون برای دسترسی به روستا‌ها ناچار به ساعت‌ها کوه‌پیمایی شدند.دکتر ونگچوک می‌گوید ۱۲۲۰ پایگاه واکسیناسیون برپا کردند که کل کشور را زیر پوشش قرار داد و ۳۵۰۰ نفر از اعضای تیم واکسیناسیون در این مراکز مستقر شدند.
این کشور محصور در خشکی، اواخر ماه مارس ۵۵۰،۰۰۰ دوز واکسن از هند دریافت کرد و با آمادگی زیر‌ساخت‌ها و ساماندهی توانست تقریباً کل جمعیت بزرگسالان واجد شرایط این کشور در طول هفتهٔ اول ماه آوریل واکسینه کند.پس از موج دوم و کشندهٔ کرونا در هند، این کشور تمام صادرات واکسن خود را به کشور‌های دیگر به حالت تعلیق درآورد.بوتان ناچار شد راه‌های دیگری برای دریافت واکسن مورد نیاز خود بیابد. واکسن‌های مازاد کشور‌های ثروتمند جهان به داد این کشور رسید.
دکتر ونگچوک می‌گوید:"ما ۵۰۰،۰۰۰ دوز واکسن مدرنا از ایالات‌متحده و بیش از ۲۵۰،۰۰۰ دوز واکسن آسترازنیکا هم از کشور‌های اروپایی دریافت کردیم".
دور دوم کارزار واکسیناسیون در بوتان ۲۰ ژوئیه آغاز شد.یونیسف دستاورد کشور بوتان در واکسیناسیون را الگویی برای کشور‌های دیگر نامیده است و از همهٔ کشور‌های جهان درخواست کرده است تا واکسن‌های مازاد خود را به کشور‌هایی که نیاز دارند اهدا کنند.ویل پارکس، نمایندهٔ یونیسف در بوتان می‌گوید این درسی است که همهٔ ما باید از این اقدام بیاموزیم.
"امیدوارم تمام دنیا یاد بگیرد که واکسیناسیون کل کشور کار محالی نیست، هم‌چنان که کشوری مانند بوتان، با تعداد کمی پزشک و پرستار اما با داشتن پادشاهی متعهد و مسئول و هدایت و رهبری دولتی که کل جامعه را بسیج کرد، موفق به این کار شد".بوتان در واکسیناسیون از روش ترکیب دو واکسن استفاده کرد. تقریباً همهٔ مردم این کشور برای دوز اول واکسن آسترازنیکا و برای دوز دوم واکسن مدرنا دریافت کردند.در این کشور فقط حدود ۲۵۰۰ مورد ابتلا به این بیماری و دو مورد فوت گزارش شده بود.مقامات بوتان می‌گویند آنها پیشینهٔ موفقیت‌آمیزی در زمینهٔ برنامه‌های واکسیناسیون عمومی در این کشور داشتند و هیچ تردیدی در مورد واکسن کووید وجود نداشت.
دکتر ونگچوک می‌گوید:"مردم به دولت باور و اعتماد دارند. آنها دولت را قبول دارند".



 


کد مطلب: 285522

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/285522/کشوری-بیشتر-جمعیتش-واکسن-زد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir