به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۹ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۲۸۵۵۴۲

آسیب دیدگی‌های شایع هنگام دویدن

آسیب دیدگی‌های شایع هنگام دویدن
گروه علمی:دانشمندان آمریکایی می‌گویند نوع دویدن افراد می‌تواند خطر آسیب دیدگی را در آن‌ها افزایش دهد. بسیاری از مردم برای کاهش وزن اقدام به انجام ورزش‌های مختلف از جمله دویدن می‌کنند. دویدن از جمله ورزش‌هایی است که می‌تواند باعث آسیب به اندام‌ها به ویژه مچ پا شود. دانشمندان آمریکایی در تحقیقات خود به یافته‌های جدیدی درباره نوع آسیب دیدگی ناشی از دویدن رسیدند.
 
محققان دانشگاه کلرادو در ایالت دنور آمریکا می‌گویند نوع دویدن فرد در بروز آسیب دیدگی نقش مهمی دارد. در حقیقت هر چه فرد در زمان دویدن نیم تنه بالایی خود را بیشتر به جلو خم کند، احتمال بروز آسیب دیدگی مچ پا افزایش می‌یابد.دانشمندان تاکید دارند خم کردن نیم تنه بالایی به سمت جلو در هنگام دویدن باعث افزایش فشار به ران، زانو، پاها و مچ می‌شود. در واقع نیم تنه بالایی بدن شامل شکم، بازوها، و سر ۶۸ درصد وزن بدن را تشکیل می‌دهند و رعایت نکردن قواعد دویدن باعث فشار به بخش پایینی بدن از جمله پا‌ها و مچ می‌شود.

این موضوع به ویژه زمانی که افراد اقدام به راه رفتن در یک مسیر سربالایی می‌کنند به وضوح قابل درک است. شیب زمین باعث می‌شود فرد نیم تنه بالایی خود را بیشتر به سمت جلو خم کند. این موضوع می‌تواند باعث فشار به اندام‌های پایینی از جمله پا و مچ شود.دانشمندان در تحقیقات خود از افراد ۱۸ تا ۲۳ ساله بر روی تردمیل دارای سطح شیب ۱۰، ۲۰ و ۳۰ درصد استفاده کردند. یکی از دانشمندان در این زمینه می‌گوید: زیاده روی در پیاده روی یا دویدن زمانی که وزن نیم تنه بالایی به سمت جلو خم می‌شود می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند ورم کف پا، سندرم درد پاتلوفمورال و سندرم باند ایلیوتیبیال (درد در قسمت بیرونی زانو) شود.

سندرم درد پاتلوفمورال که به زخم کشکک نیز شهرت دارد به بیماری اطلاق می‌شود که به دلیل عدم تعادل و فشار بیش از حد نیروی وارده به کشکک زانو بروز می‌کند. سندرم باند الیوتیبیال نیز به التهاب باند الیوتیبیال که از استخوان لگن تا بخش جانبی استخوان ساق پا کشیده شده است اطلاق می‌شود و به طور عمومی با درد مفصل زانو خود را نشان می‌دهد.در پایان باید بر این نکته تاکید داشت که در زمان دویدن تلاش کنید نیم تنه بالایی خود را به سمت جلو خم نکنید و سر و گردن را کمی عقب‌تر نگه دارید. همچنین از پیاده روی و یا دویدن طولانی مدت در سربالایی با شیب‌های زیاد و نیز بالا و پایین رفتن از پله‌ها اجتناب کنید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها