به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۰ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب : ۲۸۵۷۲۲
فلاحت پیشه: مقایسه چین و ایران در فضای مجازی اشتباه است

برخورد قهری در عصر ارتباطات جواب نمی‌دهد

برخورد قهری در عصر ارتباطات جواب نمی‌دهد
گروه سیاسی: رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در باب مقایسه طرح صیانت از حقوق کاربران با چین می‌گوید: مقایسه کاری اشتباه است و این نوع نگاه در ایران جواب نمی‌دهد.
 حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: مجلس میتواند در قالب اصل ۸۵ اختیار را به یکی از کمیسیون‌ها بدهد و سپس کمیسیونی ویژه در قالب سازوکار‌های مجلس شکل بگیرد و بعد قوانین را به صورت آزمایشی اجرا کنند.معمولا در مواردی که مجبور باشند ترجیح میدهند طی مدت زمانی چنین شرایطی شکل بگیرد و یا در مواردی یک طرح یا یک لایحه به اندازه‌ای بندهایش زیاد باشد، مانند قانون تجارت که چند ماه وقت مجلس را بگیرد و بر اساس تخصص و حساسیت منجر به شکل‌گیری کمیسیون ویژه این طرح را تصویب و به صورت آزمایشی ۳ تا ۵ ساله تبدیل به قانون کنند و سپس به شورای نگهبان ارسال تا تصویب و قابل اجرا باشد. در هر حال مجلس تشخیص داده طرح ساماندهی فضای مجازی در قالب قانون شکل بگیرد.
وی با اشاره به مقایسه طرح محدودیت فضای مجازی در مقایسه با چین گفت: در این مسئله برخی موضوع را با چین مقایسه می‌کنند عده‌ای در دفاع از طرح چین می‌گویند، چینی‌ها فضای مجازی را در کنترل خود دارند و حتی مسافرانی که وارد چین می‌شوند از سامانه این کشوراستفاده می‌کنند. سوی دیگر در نقد طرح چین می‌گویند، این موضوع نگاه پادگانی است که در ایران جواب نمی‌دهد. مقایسه موضوع چین با ایران در فضای مجازی کاری اشتباه است، چون چین بر خلاف ایران از ابتدا توانست زیر ساخت‌ها و نرم افزار لازم را فراهم کند.
نماینده ادوار مجلس در باب تکرار محدودیت‌ها گفت: اتفاقی که امروز در محور فضای مجازی در ایران رخ داده، در گذشته هم مانند قوانین ویدیو شکل گرفته بود در حالی‌که در جبهه‌های جنگ نیازمند نیرو‌های نظامی بودیم عده‌ای مامور بودند تا کسانی که ویدیو را کرایه را می‌دادند بازداشت کنند و کار به جایی رسید که در عمل هیچ قانونی تصویب نشود، بعد از آن هم موضوع ماهواره پیش آمد که ماهواره خودش را بر فضای اجتماعی تحمیل کرد. در بسیاری از مجالس بحث ساماندهی ماهواره در قالب قانون مطرح شد؛ در بگیر و ببند‌ها برخورد‌های قهری شکل گرفت که کاملا طبیعی بود و باز هم قانونی در پی نداشت.وی ادامه داد: سامانه‌ها و برنامه‌های وارداتی و خارجی توانستند در ایران، خود را کارآمد نشان بدهند. باید در زمان‌های خاصی که برخورد‌های قهری صورت می‌گرفت رقبای داخلی را تقویت می‌کردند، اما با جوی که وجود داشت این امکان فراهم نشد. بر اساس تجربه ۴۰ سال گذشته برخورد قهری در عصر ارتباطات پاسخگو نبوده و نیست بلکه باید شرایط ارتباط را ایجاد کرد متاسفانه آن دیدی که کماکان در ایران‌خودرو و ماشین سازی در ایران حاکم است باعث شد سنتی‌ترین صنایع وارد ایران شود در عصر آی تی هم شمول پیدا کرد یک عده فکر می‌کنند با از بین بردن رقبا و تضعیف فضای رقابت، فضا را به دست می‌گیرند، اما نه تنها در صنایع فیزیکی پاسخ نداد بلکه در فناوری اطلاعات و عصر آی تی هم پاسخ نمی‌دهد.
وی با اشاره به حفظ حریم خصوصی مردم گفت: باید منتظر ماند تا چه قانونی از مجلس بیرون می‌آید اگر این قانون چند ویژگی و قابل دفاع باشد باید به دنبال صیانت از حریم خصوصی مردم باشند به جای اینکه فضای امنیتی فعال شود فضای حقوقی و اجتماعی شکل بگیرد و بر اساس سیاست‌های تشویقی مبتنی بر حفظ حریم خصوصی در واقع آزادی‌های فردی در جامعه ایران پیش برود و نباید نگاه سلبی باشد در این صورت معتقدم این کار قابل انجام است.در عصر امروز کشور‌ها باید شرایطی را مهیا کنند تا مردم استفاده بهینه و شرایط برای رشد اقتصادی آنان فراهم کنند. اگر موضوع صیانت مطرح است باید حفظ حریم خصوصی مردم شکل بگیرد.
فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که یا این طرح را قابل اجرا میداند یا نه گفت: فعلا در حد طرح مطرح است و باید با توجه به بازخورد آن در جامعه شکل بگیرد حال باید دید آیا شرایط جامعه در آن دیده میشود یا خیر. این موضوع در تعامل سه گانه شکل میگیرد یک ضلع نماینده مجلس، ضلع دیگر نماینده دولت و سوم کارشناسانی هستند که ارتباطات بیشتری با مردم و شناخت بهتری ازعصر ارتباطات دارند اگر در این قالب شکل بگیرد میتوان امیدوار باشیم، اما اگر با دید منفی و امنیتی پیش برود، معتقدم طرح مورد نظر تبدیل به قانون دلخواه برخی مسیولان شکل میگیرد و قابلیت اجرای آن زیر سوال می‌رود.

 
مرجع : سایت جماران
برچسب ها: فضای مجازی

۱
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ ۲۰:۲۱
آقای فلاحت پیشه ! راهکار شما برای امنیت فضای مجازی چیست ؟ بجای تحریک اذهان عمومی راهکار ارائه بدهید . البته اگر نسبت به امنیت فضای مجازی دغدغمند هستید! (375342)
۱۴۰۰/۰۶/۰۵ ۰۱:۰۹
شما فقط میخواید با زور مردم رو محدود و محروم کنید هیچ کار مثبتی بلد نیستید فقط طرحهاتون برای پر کردن جیبهای مبارکتونه اگه خیلی فکر مردم بودید به جای این طرحهای مسخره که نشون دهنده ی فکرهای عصر حجریتون هست به فکر بهتر کردن زندگی مردم هموطنتون بودید شما از استعمارگرها بدترید زندگی رو به مردم سخت کردید اگه فکر مردم بودید طرحهایی میدادید که مردم خوشحالتر و امیدوارتر زندگی کنن نه اینکه روز به روز روزگار رو به مردم تلختر کنید و خوشحالی های اندک مردم رو هم به بهانه های مختلف بگیرید (376440)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها