به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵

تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۰ ساعت ۱۸:۱۱

ممکن است دریاچه های مایع مریخ، یخ زده باشند

گروه علمی:مقالات جدیدی منتشر شده که ادعاهای قبلی دانشمندان مبنی بر وجود دریاچه های آب مایع در مریخ را رد می کنند.چند سال پیش اخترشناسان از کشف باورنکردنی دریاچه‌های آب مایع در مریخ که زیر کلاهک‌های یخی مدفون شده بودند، خبر دادند. اما متأسفانه، سه مقاله جدید این ادعا را رد می‌کنند. آزمایش‌های جدید نشان داده که سیگنال آبی که در مریخ دیده شده احتمالا توسط خاک رس یخ زده تولید شده است.

مقالاتی که ناقض وجود دریاچه در مریخ هستند
برخی از شواهد بدست آمده نشان دهنده گذشته‌ای مرطوب در سیاره سرخ است، اما یافتن آب مایع که هنوز در این سیاره باشد، موضوع مهم و عجیبی است. در سال ۲۰۱۸ مدارگرد Mars Express، سیگنال‌های راداری مرتبط با وجود آب در مریخ را به زمین فرستاد و محققان به این نتیجه رسیدند که دریاچه‌ای از آب مایع در فاصله ۱.۵ کیلومتر زیر یخ جامد وجود دارد و تا ۲۰ کیلومتر نیز بزرگی دارد.علی رغم وجود دریاچه‌ها و مشاهده آنها، سوالاتی مانند اینکه چگونه آب می‌تواند در چنین دمای سردی مایع باقی بماند، برای دانشمندان ایجاد شد. دانشمندان فرض کردند که ترکیبی از نمک‌ها به علاوه فشار یخ از بالا، نقطه انجماد آب را کاهش می‌دهد و برخی از محققان هم ادعا داشتند که دریاچه از پایین در حال گرم‌تر شدن است.

اکنون سه مقاله جدید درباره وجود دریاچه در مریخ منتشر شده است. در اولین مقاله ۴۴ هزار پژواک رادار طی ۱۵ سال در یک منطقه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و ده‌ها نوع دیگر از بازتاب‌های مشابه شناسایی شد. بسیاری از این بازتاب‌ها بسیار نزدیک به سطح بودند. اما سایر تحقیقات و مقاله ها، احتمال وجود دریاچه را کمتر اعلام کردند و مواردی را بررسی کردند که می‌توانند سیگنال‌هایی واضح ایجاد کنند.

در سومین مطالعه، محققان یکی از ایده هایشان را آزمایش کردند. آن‌ها روی نوعی خاک رس موسوم به اسمکتیت متمرکز شدند که از مدت‌ها قبل در حضور آب مایع تشکیل شده بود. نمونه‌های اسمکتیت با نیتروژن مایع در دمای منفی ۵۰ درجه سلسیوس منجمد شدند و در دستگاهی قرار گرفتند که بازتاب رادار آن‌ها را اندازه گیری می‌کرد.

نتایجی که بدست آمد تقریبا مطابق مشاهدات مدارگرد بود. شواهد بیشتر از داده‌های مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) بدست آمده که نشان داده وجود چنین اسمکتیت‌ها در سطح این منطقه معمول است. البته، این مطالعات نمی‌توانند این مضوع را تأیید کنند که اسمکتیت‌ها به طور قطع منبع سیگنال‌های عجیب هستند. اما آن‌ها توضیحی قابل قبول‌تر درباره نظریه دریاچه‌های زیر سطح مریخ را ارائه می‌دهند.جفری پلوت، پژوهشگر این پروژه می‌گوید: "در علوم سیاره‌ای، ما اغلب در حال نزدیک شدن به حقیقت هستیم. مقاله اصلی وجود دریاچه و آب مایع را ثابت نکرد و این مقالات جدید هم این موضوع را اثبات نمی‌کنند. اما ما سعی می‌کنیم تا جای ممکن احتمالات را کاهش دهیم و به جمع بندی جامعی برسیم. "