به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۱ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۲۸۵۷۹۱
افغانستان تحت یک هجوم سراسری قرار دارد

تروریست‌های طالبان فجیع‌تر، ظالم‌تر و نامسلمان‌تر شده‌اند

تروریست‌های طالبان فجیع‌تر، ظالم‌تر و نامسلمان‌تر شده‌اند
گروه بین الملل:  رئیس جمهور افغانستان در جلسه کابینه گفت: «طالب در ۲۴ سال واقعا تغییر کرده است، تغییرشان این است که فجیع‌تر، ظالم‌تر و نامسلمان‌تر شده‌اند.»
محمد اشرف غنی با اشاره به اینکه افغانستان تحت یک هجوم سراسری قرار دارد، افزود: «طالبان نه اراده صلح، نه آبادی و نه مصالحه دارند. آنان در مکاتب مضمون وطن‌دوستی، تاریخ و جغرافیا را حذف کرده‌اند.»
تروریست‌های طالبان از ماه مه حملات همه‌جانبه‌ای را در بسیاری از نقاط افغانستان از جمله مناطق مرزی علیه نیروهای دولتی آغاز کرد.
اشرف غنی  همچنین گفت که وظیفه اساسی وزارت کشور حفظ امنیت شهرها و ولسوالی‌های کلیدی است.
رئیس جمهور افغانستان همچنین در دیدار با شماری از بزرگان و نمایندگان کوچی گفت: «وظیفه من حفاظت از نظام است که در چارچوب نظام صلح برقرار شود.»
وی افزود: «من بارها به طالبان گفته‌ام صلاحیت را به مردم می‌دهیم، زمینه انتخابات را فراهم می‌کنیم و هرکسی که مردم آن را برای جانشینی من انتخاب کردند، حاضرم قدرت را به وی بسپاریم.»
در روزهای اخیر تروریست‌های طالبان حملات خود را به مراکز برخی از شهرهای مهم افغانستان افزایش داده است. به‌طوریکه  حملات راکتی به فرودگاه قندهار باعث شد تمام پروازهای این فرودگاه لغو شود. از سوی دیگر حملات خمپاره‌ای به یک خودرو در ولایت قندهار باعث شد تا دست‌کم پنج غیرنظامی کشته شوند.
از سوی دیگر حملات سنگین به هرات همچنان ادامه دارد و والی این ولایت اعلام کرده است که نیروهای نظامی و دفاعی تازه نفس وارد هرات شده‌اند. حملات در ولایت هلمند نیز شدت گرفته است.
طالبان اعتقادی به انتخابات و جمهوری ندارند
مشاور رئیس‌جمهور افغانستان در امور سیاسی و امنیتی گفت، آمریکایی‌ها به شکست‌شان اعتراف کرده‌اند.
 محمد محقق، تاکید کرد: خروج آمریکا مطابق با منافع آمریکا به نفع دموکرات‌ها و دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بود. فرماندهان نظامی آمریکا موافق خروج غافلگیرانه این چنینی نبوده‌اند.
او خاطرنشان کرد، طالبان بدون هیچ مقاومتی وارد مناطق شدند زیرا نیروهای افغان می‌خواستند تجمیع و به دفاع متمرکز شوند. نمی‌توانیم بگوییم از وقوع جنگ داخلی‌ نگرانیم در حالی که چنین جنگی در جریان است. در حال حاضر نیروهای مردمی در کنار دولت، ارتش و پلیس می‌جنگند و این به گسترش دایره جنگ خواهد انجامید.محقق تاکید کرد: مذاکرات از ۱۰ ماه پیش در دوحه در جریان است و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. طالبان خواهان صلح نیستند بلکه می‌خواهند افغانستان را اشغال کنند و از طریق جنگ بر آن مسلط شوند. کسانی که معتقدند مذاکرات به نتایج و صلح داخلی خواهد رسید، اشتباه می‌کنند. اما تا زمانیکه طالبان به دستیابی به صلح به غیر از جنگ قانع نشوند مذاکرات به نتیجه نخواهند رسید.مشاور رئیس‌جمهوری افغانستان تصریح کرد: ما مقابل مسیری طولانی هستیم حتی طالبان درک می‌کنند که مسیر نظامی هرگز به نتیجه مطلوب نخواهند رسید. اما طالبان خواهان دولت طالبانی محض و احیای سیستمی هستند که ۲۰ سال پیش وجود داشت. ما نیز می‌گوییم خواهان نظام اسلامی هستیم اما درک ما از اسلام متفاوت است.به گفته این مقام افغان، ما هرگز از جمهوریت دست نمی‌کشیم در حالی که طالبان اعتقادی به انتخابات و جمهوری ندارند.او افزود: همچنین حقوق زنان، حقوق بشر، کودکان، حقوق اقلیت‌ها در قانون اساسی درج شده و ما از آنها صرف نظر نمی‌کنیم.


 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها