کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آمریکا و انگلیس ایران را متهم كردند

11 مرداد 1400 ساعت 9:04


گروه سیاسی:پس از اسرائيل و بریتانیا، آمریکا نیز ایران را مسئول حمله به نفتکش تحت مدیریت اسرائيل در سواحل دریای عمان شناخت. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا وعده "پاسخی مناسب" به این حمله داد.
وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی ایران را مسئول حمله به نفتکش تحت مدیریت اسرائيل در سواحل دریای عمان دانست.
 آنتونی بلینکن،  گفت، دولت ایالات متحده اکنون با متحدان خود بر سر تصمیم برای "پاسخی مناسب" به این حمله گفت‌وگو و تبادل نظر می‌کند.بلینکن تأکید کرد که آمریکا بعد از بررسی شواهد به این نتیجه رسیده که ایران در ۲۹ ژوئیه با کمک پهپادهای انفجاری این حمله را انجام داده است.در این حمله که در هفتم مرداد انجام شد یک بریتانیایی و یک رومانیایی کشته شدند.
بلینکن تأکید کرد که "هیچ توجیهی برای این حمله" وجود ندارد. او گفت، اقدامات ایران آزادی کشتی‌رانی، تجارت بین‌المللی و جان خدمه کشتی‌ها را به خاطر می‌اندازد.
وزیر امور خارجه بریتانیا نیز پس از مقامات اسرائیل انگشت اتهام خود را درباره حمله به نفتکش‌ اسرائیلی متوجه ایران کرد. دومینیک راب این حمله را عامدانه و هدفمند از سوی ایران دانسته و آن را نقض حقوق بین‌الملل خوانده است.پس از حمله به تانکر "ام‌تی مرسر استریت" در نزدیکی سواحل عمان در روز پنجشنبه، یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل رسما ایران را مسئول این حمله معرفی کرده بود. از این منظر، این حمله با دو حمله دیگری که طی شش ماه گذشته به کشتی‌های بازرگانی اسرائیلی در آب‌های این منطقه روی داده، تفاوت می‌کند.دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا  گفت: «ما معتقدیم که این حمله عامدانه و هدفمند بوده و نقض آشکار حقوق بین‌الملل از سوی ایران است.»راب همچنین گفته است که تحقیقات کارشناسان بریتانیایی نشان می‌دهند که این تانکر هدف حمله دو پهپاد بوده است.
وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است که «ایران باید به این حملات خود خاتمه داده و کشتی‌ها باید بتوانند بر اساس حقوق بین‌الملل اجازه تردد آزادانه را داشته باشند.»
وزیر امور خارجه بریتانیا در عین حال گفته است که این کشور در تماس و همراهی با متحدان خود درباره واکنش به این حمله غیرقابل پذیرش تصمیم خواهد گرفت.
جمهوری اسلامی هرگونه مشارکتی در حمله به این نفتکش را تکذیب کرده است.اما نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در جلسه کابینه اسرائیل با اشاره به تکذیب ایران گفت: "الان شنیدم که ایران، تلاش می‌کند از مسئولیت حمله شانه خالی کند. بگذارید به صراحت اعلام کنم، ایران مسئول حمله به کشتی است." بنت حمله به کشتی اسرائیلی را "اشتباهی بزرگ" خواند و تهدید کرد که "ما در هر صورت می‌دانیم که به شیوه خودمان چه درسی به ایران بدهیم."کشتی مرسر استریت، تحت مدیریت شرکت زودیاک متعلق به ایال اوفر، میلیاردر اسرائیلی،  در جنوب دریای عمان هدف قرار گرفت.
پیش از این هم کشتی‌های اسرائیلی در آب‌های جنوب ایران هدف قرار گرفته بودند اما این اولین حمله‌ای است که کشته به جا گذاشته است.
 نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل  اعلام کرد که "شواهد اطلاعاتی" درباره درباره دست داشتن ایران در این حمله موجود است و گفت که از جامعه بین‌الملل انتظار دارد "به روشنی اعلام کنند که ایران مرتکب اشتباه بزرگی شده است."

 


کد مطلب: 285796

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/285796/آمریکا-انگلیس-ایران-متهم-كردند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir