به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۱ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۲۸۵۸۳۰

شیر مادر بهترین پادتن در برابر ویروس کرونا

شیر مادر بهترین پادتن در برابر ویروس کرونا
گروه جامعه: رئیس انجمن پزشکان کودکان البرز گفت: تاکنون آماری از مرگ و میر نوزادان مبتلا به کرونا در استان نداشتیم و از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۷۰ نوزاد مبتلا به کووید ۱۹ پس از طی شدن مراحل درمانی از بیمارستان امام علی(ع) مرخص شدند.

محمد زنوزی  اظهارکرد: علم پزشکی برای بهبود و تکامل سلامت انسان تلاش می‌کند، هرچند در ذات علم اصل قطعی وجود ندارد اما این عدم قطعیت نباید نتایج به دست آمده بدیهی را زیرسوال ببرد.وی افزود: تاثیر مثبت و ضرورت تغذیه نوزاد با شیرمادر از نتایجی است که علم پزشکی در سال‌های متوالی به آن رسیده اما متاسفانه به دلایل مختلف مثل ناآگاهی مادران و تبلیغات هنوز بسیاری از مادران تغذیه فرزندشان با شیرمصنوعی را به شیر مادر ترجیح می‌دهند.

این مسئول بیان کرد: خوردن شیر مادر، نوزاد را در برابر انواع بیماری‌ها واکسینه می‌کند و طبق بررسی‌های انجام شده میزان مرگ و میر در نوزادانی که از طریق شیر مادر تغذیه می‌شوند ۲۵ برابر کمتر از نوزادانی است که شیرمصنوعی می‌خورند.زنوزی اضافه کرد: تغذیه نوزاد با شیرمادر علاوه بر سلامتی نوزاد در سبد اقتصادی خانواده و جامعه تاثیرگذار است. متاسفانه کارخانه‌های تولید شیرمصنوعی برخلاف شعارهایشان به دنبال جذب اقبال عمومی برای جایگزینی شیرمصنوعی به جای شیرمادر هستند و به نتایج مخرب این فراگیری توجهی ندارند. آنچه که برای تولیدکنندگان شیرمصنوعی مهم است درآمد بیشتر است برای همین با تبلیغات بسیار سعی می‌کنند اثرتغذیه نوزاد با شیرمادر را کم‌رنگ کنند.


رئیس انجمن پزشکان کودکان البرز، تاکید کرد: برای مقابله با این نظام سرمایه‌داری، رسانه‌ها باید وارد میدان شوند و با فرهنگسازی و آگاه‌کردن جامعه، اقبال عمومی به تغذیه نوزاد با شیرمادر را افزایش دهند. رسانه‌ها باید این مفهوم را در جامعه نهادینه کنند که شیرمصنوعی غذا نیست بلکه یک داروست و فقط باید در مواقع ضروری و با دستور پزشک برای نوزاد تجویز شود.

وی تاکید کرد: مادران باید به این نتیجه برسند که بهترین غذا برای نوزادشان همان شیری است که به صورت طبیعی در قالب یک نعمت الهی در اختیار مادر قرار داده شده و هیچ جایگزینی برای این نعمت وجود ندارد.
زنوزی گفت: متاسفانه بسیاری از مادران بعد از تولد فرزندشان تازه به این فکر می‌کنند که نوزادشان را با شیر مصنوعی تغذیه کنند یا شیر خودشان و این نمونه بارز یک بی توجهی است. مادران باردار ۹ ماه فرصت دارند که برای موضوع یه این مهمی تصمیم بگیرند. سوال اینجاست مادری که برای روزهای اول زندگی فرزندش برنامه ندارد چطور می‌تواند برای آینده فرزندش برنامه‌ریزی کند؟.

وی در ادامه به میزان مرگ و میر نوزادان مبتلا به کرونا در البرز اشاره کرد و گفت: تاکنون آماری از مرگ و میر نوزادان مبتلا به کرونا در استان نداشتیم و از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۷۰ نوزاد مبتلا به کووید ۱۹ پس از طی شدن مراحل درمانی از بیمارستان امام علی(ع) مرخص شدند.این مسئول توضیح داد: این نکته نباید فراموش شود که حتی مادرانی که به کرونا مبتلا هستند باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نوزادشان را با شیر خودشان تغذیه کنند و فکر نکنند که فرزندشان با خوردن شیر به کرونا مبتلا می‌شود.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه شیر مادر یک پکیج درمانی ضد کروناست، اضافه کرد: به طور طبیعی بدن مادر مبتلا به کرونا آنتی باکتری این ویروس را در بدن می سازد و این آنتی باکتری از طریق شیر وارد بدن نوزاد می شود بنابراین مادرانی که به ویروس کووید ۱۹مبتلا هستند و در دوران بیماری به فرزندشان شیر می‌دهند به نوعی او را در برابر کرونا واکسینه می‌کنند.رئیس انجمن پزشکان کودکان البرز در پایان گفت: امیدواریم روزی برسد که مادران باردار با قطعیت به ضرورت تغذیه نوزاد با شیر مادر پی ببرند و آنها را از این نعمت بزرگ محروم نکنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها