به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۱ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۲۸۵۸۷۳

شکایت جف بیزوس از ایلان ماسک شکست خورد

شکایت جف بیزوس از ایلان ماسک شکست خورد
گروه علمی: تلاش جف بیزوس برای جلوگیری از اهدای مبلغ ۲.۹ میلیارد دلار از سوی ناسا به شرکت «فناوری‌های کاوش فضا»ی ایلان ماسک برای ساختن سفینه‌ای که هدفش بازگرداندن فضانوردها به کره ماه است شکست خورد.

شرکت فضایی «بلو اوریجین» که این میلیاردر صاحب آن است اعتراضی ۵۰ صفحه‌ای تقدیم بازرسان دولت فدرال در «دفتر مسئولیت‌پذیری دولت» کرده بود. استدلال این شرکت این بود که ناسا در این رقابت سه طرفه برای ساختن سفینه جدیدی که بتواند روی ماه فرود بیاید تصمیم درستی درباره پیشنهاد «بلو اوریجین» نگرفته است. غیر از شرکت‌های بیزوس و ماسک، شرکت دفاعی «داینتیکز» در ایالت آلاباما نیز در این رقابت شرکت داشت.

رقابت این سه شرکت برای ساختن سفینه‌ای برای برنامه «آرتمیسِ» ناسا بود که می‌کوشد تا سال ۲۰۲۴ نخستین زن و یک مرد دیگر را به سطح ماه برساند.«بلو اوریجین» با به چالش کشیدن اهدای ۲.۹ میلیارد دلار از سوی ناسا به شرکت «اسپیس‌اکسِ» آقای ایلان ماسک برای ساخت این سفینه، استدلال کرده بود که ناسا باید به چند شرکت مختلف پول بدهد. «دفتر مسئولیت‌پذیری دولت» در تصمیم خود گفت که این نهاد «این استدلال اعتراضی را که ناسا با اهدای این مبلغ تنها به یک شرکت، یعنی اسپیس ایکس، عمل خطایی کرده است، نمی‌پذیرد.»

شرکت آقای بیزوس در نامه‌ای سرگشاده به بیل نلسون، مدیر ناسا، پیشنهاد کرد که با پر کردن کمبود بودجه این نهاد از طریق بخشش دو میلیارد دلار پرداخت، رقابت را به برنامه «سامانه فرود انسان» (اچ‌‌ال‌اس) بازگرداند.
این شرکت در ضمن گفت خرج سفر آزمایشی این سفینه به مدار پایین زمین را که ممکن است میلیون‌ها دلار خرج داشته باشد را تامین می‌کند.

کنت پاتون، وکیل مسئول در «دفتر مسئولیت‌پذیری دولت»، در بیانیه‌ای گفت که برخورد ناسا با سه پیشنهادی که برای ساخت سفینه دریافت کرده است «منطقی و همگام با قانون اهدای قرارداد به شرکت‌ها، مقررات و شرایط آمده در اعلامیه» بوده است.شرکت «بلو اوریجین» روز جمعه گفت که همچنان معتقد است تصمیم ناسا «مشکلاتی بنیادین» دارد و «اداره مسئولیت‌پذیری» دولت «به دلیل حیطه قضایی محدود خود» نتوانسته است به این مشکلات رسیدگی کند.
برچسب ها: جف بزوس
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها