به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۱ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۲۸۵۸۸۳

راهکارهایی برای پیشگیری از ریفلاکس معده

راهکارهایی برای پیشگیری از ریفلاکس معده
گروه علمی: احساس سوزش در قسمت تحتانی قفسه سینه همراه با ترش کردن و احساس تلخی در دهان و گلو را «سوزش سر دل»می‌گویند. به این بیماری، «بازگشت اسید معده به مری»یا «ریفلاکس معده» هم گفته می‌شود. بیماری ریفلاکس زمانی اتفاق می افتد که اسفنکتر تحتانی مری به درستی بسته نمی شود و محتویات معده به مری سر ریز می شود.

احساس سوزش در سینه و گلو
اسفنکتر تحتانی مری حلقه‌ای از عضلات در ته مری است که مانند دریچه ای بین مری و معده عمل می کند. سوزش سر دل می‌تواند بعد از خوردن یک غذای سنگین یا در هنگام خواب برای مدت چند دقیقه یا چند ساعت احساس شود. زمانی که اسید معده سر ریز می شود با آستر مری تماس پیدا می کند و باعث احساس سوزش در سینه و گلو به نام سوزش سردل می شود.این مایع حتی ممکن است در عقب دهان هم حس شود که به آن سوءهاضمه اسید گفته می شود. سوزش سر دل گاهی احساس می شود اما لزوماً به علت بیماری ریفلاکس نیست.سوزش سر دل اگر بیش از دو بار در هفته اتفاق بیفتد می تواند نشان دهنده بیماری ریفلاکس باشد و در نهایت می تواند به مشکلات سلامتی جدی تری منتهی شود.

علت بیماری ریفلاکس
علت بیماری ریفلاکس، بسته نشدن دریچه بین مری و معده است؛ در نتیجه اسید معده به سمت مری برمی گردد، یعنی همان « ترش کردن غذا» و این اسید، مری را تحریک می کند و سبب درد و سوزش سر دل می‌شود.
زنان باردار و حتی شیرخواران و کودکان هم ممکن است بیماری ریفلاکس داشته باشند. وقتی که غذا بلعیده می شود، از طریق مری پایین می آید و به سمت معده می رود. در محل ورود و خروج معده، ماهیچه‌های حلقوی وجود دارد که به آن ها به اصطلاح اسفنکتر گفته می شود و به عنوان دریچه عمل می کند. وقتی غذا به معده می رسد، دریچه یا اسفنکتر بالایی معده باز می شود و اجازه می دهد که غذا وارد معده شود.برگشت اسید معده به مری ممکن است به دلیل افزایش اسید معده هم باشد. ترش کردن غذا وقتی ایجاد می شود که اسید معده به مری برگردد. این اسید، مری را تحریک می کند و سبب درد و سوزش سر دل می‌شود.

عوامل کمک کننده به ریفلاکس
اضافه وزن
حاملگی
سیگار کشیدن
میوه های سیترات دار
شکلات – نوشابه های کافئین دار
غذاهای ادویه دار
غذاهای حاوی مقدار زیاد گوجه فرنگی مثل خوراک لوبیا، سس های گوجه و پیتزا

نکاتی برای سوزش سر دلسوزش
سر دل که سوءهاضمه اسید هم خوانده می شود، شایع ترین نشانه ریفلاکس است.هر کسی که دو بار در هفته یا بیشتر دچار سوزش سر دل شود ممکن است ریفلاکس داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است علایم ریفلاکس با سوزش سر دل خود را نشان ندهد. نشانه ها ممکن است شامل صاف کردن زیاده از حد گلو، مشکلات بلع، احساس گیر کردن غذا در گلو، سوزش دهان یا درد در قفسه سینه باشد.در کودکان و شیرخواران، ریفلاکس ممکن است باعث استفراغ مکرر، سرفه و دیگر مشکلات تنفسی شود. در بیشتر نوزادان تا سال اول تولد نشانه های ریفلاکس از بین می رود.

اگر بیش از دو هفته نیاز به استفاده از ضد اسید داشته باشید باید به یک پزشک مراجعه کنید.بیشتر پزشکان می توانند ریفلاکس را درمان کنند همچنین ممکن است نیاز به مراجعه به یک متخصص داخلی داشته باشید (پزشکی که در طب داخلی تخصص دارد) یا یک فوق تخصص گوارش (پزشکی که بیماری های معده و روده را درمان می کند) .پزشکان معمولاً تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی را برای برطرف کردن سوزش سر دل توصیه می کنند. بسیاری از افراد دچار ریفلاکس به دارو هم احتیاج دارند.

توصیه ها
1- از دراز کشیدن بعد از خوردن غذا پرهیز کنید.
2- بعد از خوردن غذا، در وضعیت زانو در بغل ننشینید.
3- حداقل ۳ ساعت قبل از خواب چیزی نخورید.
4- موقع خوابیدن زیر سر خود را ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر بالاتر ببرید.
5- موقع خوابیدن به پهلوی راست و کمی خمیده بخوابید.
6- تعداد دفعات وعده غذا را زیاد و حجم آن را کم کنید تا معده تان زیاد پر نشود.
7- در طی روز زیادخم و راست نشوید.
8- اگر اضافه وزن دارید، وزن تان را کم کنید.
9- از پرخوری پرهیز کنید.
10- از خوردن وعده های غذایی خیلی سنگین و چرب بپرهیزید.
11- سعی کنید همراه وعده های غذایی آب نخورید.
12- لباس تنگ نپوشید و کمربندتان را محکم نبندید.
13- از خوردن غذاهای اسیدی مثل انواع گوشت،حبوبات و تخم مرغ پرهیز کنید زیرا ترشح اسید معده را بسیار افزایش می دهد.
14- مصرف میوه های ترش و اسیدی مثل انواع آلو و گوجه ، غذاهای تند(ادویه دار) و نوشابه های گازدار را کاهش دهید.
15- اگر سیگاری هستید، سیگار کشیدن را ترک کنید.
16- درمان این بیماری اغلب با خوردن آنتی‌ اسیدها بهبود می‌یابد.
17- داروهای آنتی اسید، اسید موجود در معده را خنثی می‌کند.
برچسب ها: ریفلاکس معده
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها