به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۱ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۲۸۵۹۰۵

چین داده‌های جمع آوری شده ازماه را منتشرکرد

چین داده‌های جمع آوری شده ازماه را منتشرکرد
گروه علمی: آژانس فضایی چین پایگاه داده آنلاین بخش دوم نمونه‌های جمع آوری از ماه توسط کاوشگر چانگ ای ۵ را منتشر کرد.به گزارش ایسنا به نقل از چاینا دیلی، اداره ملی فضایی چین (CNSA) اعلام کرد محققان و عموم مردم می‌توانند با مراجعه به این وبسایت و ثبت درخواست به داده‌های علمی اکتشافات قمری و فضای عمیق و سیستم انتشار نمونه دسترسی پیدا کنند.

اولین بخش از داده‌های جمع آوری شده از نمونه‌های ماه که حدود ۱۷ گرم بود در ۱۲ ژوئیه به ۱۳ موسسه تحویل داده شد.چین ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ فضاپیمای بدون سرنشین خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. چین این فضاپیمای بدون سرنشین را با این هدف پرتاب کرد که این فضاپیما نمونه‌هایی از خاک و سنگ‌های ماه را به زمین بازگرداند. این اولین تلاش یک کشور برای آوردن نمونه از قمر طبیعی زمین از دهه ۱۹۷۰ تاکنون بود.


این کاوشگر پس از ۱۱۲ ساعت سفر، در تاریخ ۲۸ نوامبر به مدار ماه وارد شد. کاوشگر چانگ ای ۵ که در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ به زمین بازگشت، در مجموع ۱۷۳۱ گرم نمونه که عمدتا سنگ و خاک بود را از سطح ماه جمع‌آوری کرده بود. چین با این ماموریت موفقیت آمیز تبدیل به سومین کشوری شد که نمونه‌های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین آورده است. آخرین مأموریت بازگرداندن نمونه ماه مربوط به مأموریت" لونا۲۴" (Luna ۲۴) اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۷۶ بود.
برچسب ها: کره ماه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها