به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۱ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۲۸۵۹۱۲

مسدودسازی یا محدودسازی اینترنت؟

مسدودسازی یا محدودسازی اینترنت؟
گروه فناوری: «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، قصد ندارد تا اینستاگرام را مسدود کند» این صحبتی است که در چند روز گذشته توسط افرادی که این طرح را مطرح کرده‌اند بیان شده. هیچ‌ یک از این افراد نیز حرف اشتباهی نزده‌اند چون در این طرح واقعا قرار نیست که پیام‌رسانی مسدود و یا فیلتر شود بلکه قرار است سرعت آن به قدری کاهش پیدا کند که مخاطب تصمیم بگیرد دیگر از این برنامه استفاده نکند.

نماینگان محدودسازی می‌خواهند نه مسدود سازی!
ماجرا از این قرار است که زمان واگذاری این طرح به کمیسیون فرهنگی مجلس، عده‌ای به اشتباه گمان کردند که قرار است تمام این نرم افزارها فیلتر و یا مسدود شود، اما اصل ماجرا به گونه دیگری است. قرار است پهنای باندی که به اینستاگرام، واتساپ یا هر نرم‌افزار کاربردی دیگر اختصاص داده شده است به قدری پایین بیاید که دیگر کسی به این سمت حرکت نکند.
 
رضا الفت‌نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه و انجمن کسب‌وکارهای مجازی، درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی  گفت: «به گمان ما این قوانینی که برای طرف خارجی وضع شده قوانین قابل اجرایی نیست و آنها این مورد را رعایت نمی‌کنند و در نهایت منجر به محدود شدن شبکه اینترنت می‌شود نه مسدودشدن برنامه . به این صورت که فرضا سه دهم از پهنای باندی که همیشه به اینستاگرام اختصاص می‌دادند را به آن برنامه اختصاص می‌دهند.»

الفت‌نسب درباره تاثیر این ماجرا گفت: « وقتی پهنای باند کم شود، مخاطب خسته می‌شود چون به این صورت است که شما الان سلام می‌دهید و ۴۰ دقیقه دیگر به دست مخاطبتان می‌رسد. این طرح اینگونه است که مخاطب را در شرایطی قرار می‌دهد که خودش به ناچار از نرم‌افزار دیگری استفاده کند.»

اعمال ۹۵ درصد محدودیت برای پیام‌رسان‌ها
به نظر می‌رسید که ایده ابتدایی نمایندگان برای مطرح کردن این مسئله محدودسازی بوده است چون پیش‌تر نیز سابقه فیلترینگ یک اپلیکیشن وجود داشته است. اما نتیجه چیزی نبوده جز استفاده از فیلترشکن و پروکسی. اما با محدودسازی دیگر استفاده از هیچ فیلترشکنی کارآمد نخواهد بود.میلاد نوری یکی از کارشناسان حوزه آی‌تی نیز درباره محدودسازی فضای مجازی گفت: «یکی از نمایندگان مجلس در یکی از روم‌های کلاب‌هاوس اعلام کرده که حتی ممکن است پهنای باند پلتفرم‌هایی که مجوز ندارند تا ۹۵ درصد محدود شود.»نوری درباره نوع اجرایی شدن این قانون گفت: «اینجا دیگر بحث فیلترینگ نیست که بتوانیم با فیلترشکن دورش بزنیم بلکه مثلا پهنای باند پلتفرمی مثل اینستاگرام محدود می‌شود و سرعت این پلتفرم آنقدر کم می‌شود که فعالیت در آن عملا معنایی ندارد. این یک نوع بازی با کلمات است. مسدودسازی کنار گذاشته شده و به محدودسازی رسیدیم.»

سرانجام چه خواهد شد؟
البته هنوز مشخص نیست که چه قانون‌هایی برای این طرح نوشته خواهد شد، اما در ابتدا از جانب برخی از افراد مطرح شد که این موضوع هیچ ارتباطی با شبکه هایی مانند اینستاگرام نخواهد داشت و با کاهش پهنای باند، اتفاق خاصی برای اینستاگرام نخواهد افتاد.اما محمد کشوری، کارشناس فضای مجازی و مخالف طرح صیانت در این‌باره گفت: «محدودیت ترافیک، یعنی پهنای باند اینستاگرام را آنقدر پایین بیاورند تا مردم ناامید شوند، مثل وایبر. در پیش نویس طرح صیانت آمده ۴ ماه مهلت برای اپلیکیشن‌های خارجی به منظور پذیرش تعهدات، زمان هست، اگر نپذیرفتند، ۴ ماه مهلت برای مسدودیت داده شده، ولی از همان زمان بحث محدودیت پهنای باند وجود دارد.»
با وجود چنین شرایطی مشخص است که اینستاگرام به زودی از دسترس خاج خواهد شد.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها