به روز شده در ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۰:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۱ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۲۸۵۹۷۰

چطور از حرف زدن در خواب پیشگیری کنیم

چطور از حرف زدن در خواب پیشگیری کنیم
گروه علمی: برطبق مطالعه‌ای که در نشریه اسلیپ مدسین منتشر شده است، تقریباً دوسوم از مردم در طول زندگی‌شان در خواب حرف می‌زنند.دکتر کنعان رامار، استاد رشته پزشکی در کلینیکِ مایو در مینه‌سوتای آمریکا، می‌گوید: حرف زدن در خواب یا «خواب‌سخنی» نوعی اختلال خواب محسوب می‌شود که برخی از اپیزود‌های آن ممکن است تا ۳۰‌ثانیه طول بکشد.

ربکا رابینز، دانشمند خواب در بیمارستان زنان بریگهام در مدرسه پزشکی هاروارد، می‌گوید: «درحالیکه برخی خواب‌سخنی‌ها ممکن است هر از گاهی رخ دهند، برخی دیگر با فواصل کم‌تر و با اپیزود‌های طولانی‌تر رخ می‌دهند.»رامار می‌گوید: «ژنتیک یا مصرف الکل ممکن است در خواب‌سخنی نقش داشته باشد. یکی دیگر از علل مهمی که به این اختلال منجر می‌شود، استرسِ بیش‌از‌حد است.» او توضیح می‌دهد که «اضطراب یکی از علل اصلی‌ای است که باعث می‌شود افراد در خواب صحبت کنند. برخی ممکن است در خواب احساسات و نگرانی‌های خود را بروز دهند یا در مورد روزی که داشتند فکر کنند.»

رابینز می‌گوید: «صحبت‌های فرد شامل چند کلمه بی‌معنی تا جملات کامل و واضح می‌شود و معمولاً هیچ ضرری برای فرد ندارد.»دانشمندان الگوی خواب‌سخنی را در بیش از ۲۳۰‌نفر تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که رایج‌ترین واژه‌ای که افراد در این زمان استفاده می‌کنند، واژه «نه» است. این مطالعه که در نشریه اسلیپ منتشر شده است، هم‌چنین به این نتیجه رسیده است که تقریباً ۱۰‌درصد از مردم در خواب «ناسزا» می‌گویند.

مکث برای فرد خیالی
این مطالعه هم‌چنین دریافت که مردم در هنگام خواب برای شنیدن صحبت‌های فرد تخیلی مقابل خود مکث می‌کنند و بعد دوباره شروع به حرف زدن می‌کنند. رابینز می‌گوید این نشان می‌دهد که مغز در هنگام خواب می‌تواند در سطح بالایی فعالیت کند.

رابینز می‌گوید، اعتراف کردن در خواب بسیار نادر است، اما ممکن است رخ دهد. رامار می‌گوید بیشتر مردم در چرخه اول خواب جملات منسجم‌تری به کار می‌برند، اما در چرخه دوم خواب جملات بی‌معنی می‌شود.
او توضیح می‌دهد که مردم بعد از بیدار شدن از خواب چیزی از خواب‌سخنی به خاطر نمی‌آورند. آن‌ها معمولاً از دیگران می‌شنوند که در خواب حرف زده‌اند.

چطور از حرف زدن در خواب پیشگیری کنیم
رابینز می‌گوید، حرف زدن در خواب یا خواب‌سخنی معمولاً بی‌ضرر است و معمولاً نشانه‌ای از هیچ عارضه ذهنی یا جسمی نیست. او پیشنهاد می‌دهد که افراد درباره حرف زدن در خواب با شریک زندگی‌شان صحبت کنند.
رابینز می‌گوید اگر شریک زندگی شما مدام به دلیل حرف زدنِ شما در خواب از خواب بیدار می‌شود، بهتر است که سبک زندگی‌تان را تغییر دهید و برای مثال بیشتر بخوابید و از مصرف الکل پرهیز کنید. او می‌افزاید همچنین باید راه‌هایی را برای کاهش استرس پیدا کنید.

رامار می‌گوید از نوشیدن قهوه در ساعات بعدازظهر خودداری کنید و تلاش کنید که هر روز در ساعاتی مشخص به رختخواب بروید و در ساعت مشخصی بیدار شوید تا انرژی‌تان تنظیم شود.رابینز می‌گوید اگر هیچ‌یک از این روش‌ها کار نکرد، بهتر است به متخصص خواب مراجعه کنید. متخصصان خواب شما را در هنگام خواب شبانه مطالعه می‌کنند و تحلیل بهتری از وضعیت شما می‌توانند ارائه دهند.
برچسب ها: حرف زدن در خواب