به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۱ ساعت ۱۷:۵۳
کد مطلب : ۲۸۵۹۷۸

آیا امکان زندگی روی مریخ وجود دارد؟

آیا امکان زندگی روی مریخ وجود دارد؟
گروه علمی:انتشار گاز‌ها در سطح مریخ و امکان زندگی انسان‌ها بر روی این کره، راز علمی پیچیده‌ای است که کاوشگر روسیه به دنبال کشف آن است.انتشار گاز‌هایی بر سطح کره مریخ که بتواند شرایط زندگی در آنجا را فراهم کند، معمای علمی پیچیده‌ای است که کاوشگر روسی به دنبال راه حل آن می‌گردد.

 کاوشگر ExoMars روسی-اروپایی که در حال حاضر در مدار مریخ کار می‌کند، حتی میزان خیلی کمی از گاز‌های متان و فسفین و سایر موادی را که دلالتی داشته باشد بر زندگی مشابه حیات زمین کشف نکرده است.یکی از اعضای تیم مطالعاتی در این زمینه از دانشگاه پاریس-ساکلی گفت: ما چگالی گاز متان در جو مریخ را در مدت یک سال و نیم مریخی (معادل ۲ سال و ۷ ماه زمینی) زیر نظر داریم، اما هنوز نتوانسته ایم هیچ اثری از آن تشخیص دهیم. این نشان می‌دهد که سهم آن در جو مریخ کمتر از چیزی است که در نخستین محاسبات ما مشاهده شد.

قابل توجه است که هیئت اروپایی -روسی این کاوشگر طی ۳ سال جو مریخ را مورد مطالعه قرار داده است. هدف از این مأموریت ارزیابی چگالی گاز متان در آن و جستجوی منابع آن و سایر گازهاست. این کاوشگر در نخستین سال فعالیت خود هیچ اثری از متان در مریخ ثبت نکرد درست برخلاف مریخ نورد آمریکایی که انتشار گاز متان را در دهانه هیل مریخ ثبت کرده بود.

تیم مطالعاتی دانشگاه پاریس-ساکلی مشاهدات خود را برای ردیابی چگالی متان، اتان، اتیلن و فسفین که می‌توانند باکتری‌های مشابه باکتری‌های زمینی را تولید کنند، ادامه دادند، اما همه تلاش‌ها ناموفق بود، زیرا حتی حسگر‌های کاوشگر نتوانستند مقدار قابل ملاحظه‌ای از گاز‌های ذکر شده را ثبت کنند. به گفته این تیم چنین کشفیاتی بر رمز و راز تشخیص انتشار گاز‌های متان از سوی مریخ نورد آمریکایی می‌افزاید.دانشمندان فرانسوی امیدوارند ارسال مریخ نورد اروپایی «روزالیند فرانکلین» و سکوی روسی «کاراچوک» به مریخ پس از دو سال به حل این معمای علمی اسرار آمیز کمک کند.
برچسب ها: مریخ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها