به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۲ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۲۸۶۱۲۹

عوامل موثر در کاهش سن جرم

عوامل موثر در کاهش سن جرم
گروه جامعه:کودکان و نوجوانانی که با عملکرد نامناسب خود در جامعه، آینده خود را به خطر می‌اندازند.احسان عابدین وکیل دادگستریدرباره سوالی مبنی بر کاهش سن مجرمان و عوامل تاثیر گذار بر آن اظهار کرد: امروزه در کشور علاوه بر اینکه شاهد افزایش تعداد مجرمان هستیم، با موضوع مهمتری به نام کاهش سن مرتکبین به جرائم مواجه شده‌ایم. کودکان و نوجوانانی که به جای تحصیل و یا فراگرفتن یک تخصص سراغ ارتکاب جرائم می‌روند و پس از دستگیری راهی زندان شده و بهترین سال‌های عمر خود را پشت میله‌های زندان سپری کرده یا با مجازات‌های دیگری همچون شلاق روبه‌رو هستند.
 
جرائم مالی  بیشترین آمار کودکان و نوجوانان
عابدین در خصوص اینکه کودکان بیشتر چه جرمی را مرتکب می‌شوند، بیان کرد: متاسفانه آمار دقیقی از تعداد مجرمان کودک و نوجوان وجود ندارد، ولی آنچه مشخص است، اکثر جرائم ارتکاب یافته از سوی آنها، جرائم مالی مانند سرقت، جیب بری و حمل مواد مخدر است. 

خانواده تاثیرگذارترین نهاد اجتماعی برای تربیت کودکان و نوجوانان
وی در خصوص دلایل کاهش سن مجرمان گفت: خانواده نخستین نهاد اجتماعی و مهم‌ترین رکن تاثیرگذار بر تربیت کودکان و نوجوانان بوده و می‌تواند نقش بسزایی در کاهش و افزایش جرائم داشته باشد. دلایل دیگری مانند محیط زندگی، دوستان و همسالان در این خصوص نقش دارند.

کاهش نظارت بر کودکان برابر با کاهش سن ارتکاب جرم
این وکیل ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش سن ارتکاب جرائم، نبود نظارت و کنترل والدین بر فرزندان خود و آموزش‌های نادرست به آن‌ها است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و با وجود تلفن‌های هوشمند امکان نظارت بر کودکان کاهش پیدا کرده و فرزندان می‌توانند با وصل شدن به دنیای اینترنت به محتوا‌هایی که ممکن است آن‌ها را به سوی ارتکاب جرائم سوق دهد دسترسی آسان داشته باشند. 

دوز زیاد شکاف طبقاتی و فقر در رخ دادن جرم، از طرف کم سن و سال‌ها
عابدین درمورد اینکه شکاف طبقاتی و فقر تا چه میزان می‌تواند در ارتکاب جرم کم سن و سالان تاثیرگذار باشد، مطرح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل کاهش سن ارتکاب جرم، شکاف طبقاتی و فقر است. فاصله طبقاتی باعث بروز و ظهور آثار فقر میان جامعه می‌شود. جوانی که در خانواده فقیر متولد می‌شود یا در محیطی پرورش پیدا می‌کند که نیاز‌ها و حوایج اولیه وی برآورده نمی‌شود، در جامعه خودش را با سایر جوانان دیگر که در وضع بهتری هستند، مقایسه می‌کند و در پی علت و رفع این فاصله طبقاتی نیز ممکن است به سمت ارتکاب جرم رود.

متولیان تعلیم و تربیت جامعه در کاهش سن جرم دخیل هستند
وی ادامه داد: در درجه اول عوامل ظهور و بروز بزه‏کاری در نوجوانان و جوانان در جامعه، مربوط به خانواده است که در این زمینه بایستی از طریق بالا بردن فرهنگ عمومی جامعه، اطلاعات لازم را در تشکیل و استمرار خانواده بر اساس مهر و محبت به نسل‏های جدید آموزش داد.همچنین از عوامل دیگر بزه‏کاری، نبود تربیت صحیح است که وظیفه متولیان تعلیم و تربیت جامعه است تا شناخت کافی نسبت به پذیرش و کسب هنجار‌های اجتماعی به افراد ارائه کنند.این وکیل افزود: دولت می‏تواند در تمام زمینه‏ ها، از جمله استقلال اقتصادی افراد و ایجاد اشتغال، نقش اساسی ایفا کند که عامل مهمی در پیشگیری از بزه‏کاری است. دلیل دیگر، مشکلات اقتصادی بوده که حس انتقام‌جویی و کینه را در کودکان و نوجوانان ایجاد کرده و باعث بروز آن به شکل ارتکاب جرائمی همچون سرقت می‌شود.

صرفا، فقر و تهی دستی عامل کاهش سن جرم نیست
عابدین گفت: بنابراین عامل اقتصادی یکی از عوامل پیدایش انحرافات اجتماعی و ارتکاب جرائم است و در بزه‏کاری افراد مؤثر است. ولی فقر و تهی‏دستی را نیز نمی‏توان تنها عامل آن دانست؛ چراکه اگر فقر با بزه‏کاری ملازمه داشته و تنها عامل آن باشد در این صورت، باید قبول کرد تمام افراد فقیر بزهکارند. ولی واقعیت این است که چنین فرضی صحت ندارد و افراد زیادی وجود دارند که در نهایت فقر زندگی می‏کنند، ولی مرتکب بزهی هم نمی‏ شوند، در عین حال، برخی از خانواده‏های ثروتمند با پول کافی که در اختیار دارند، برای خوش‏گذرانی مرتکب جرایم مختلف می‏ شوند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: جرم کودکان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها