به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۲ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۲۸۶۱۷۲

فعال ضد دیكتاتوربلاروس در اوکراین حلق آویز شد

فعال ضد دیكتاتوربلاروس در اوکراین حلق آویز شد
گروه بین الملل: جسد کسی که به مردم در فرار از بلاروس کمک می‌کرد در نزدیکی خانه‌اش در اوکراین پیدا شده است.ویتالی شیشوف برای دویدن از خانه خارج شد و بعد جسدش حلق آویزش در پارکی در کیف پیدا شد.
پلیس در حال تحقیق است که آیا او کشته شده و قرار بوده مرگش خودکشی به نظر برسد. شیشوف مدیریت "خانه بلاروس" در اوکراین را بر عهده داشت و به کسانی که از سرکوب خشن در بلاروس فرار می‌کنند، مهاجران و پناهجویان تازه وارد برای یافتن محل اقامت، شغل و مشاوره حقوقی کمک می‌کرد.پس از انتخابات ریاست جمهوری مناقشه‌برانگیز در بلاروس در تابستان ۲۰۲۰، اوکراین، لهستان و لیتوانی از جمله کشورهایی بودند که فعالان و شهروندان بلاروس برای فرار از آزار و شکنجه به آنجا فرار می‌کردند.تادئوش گیزان، روزنامه‌نگار بلاروس دیروز در توئیتر نوشت دوستان  شیشوف گفته بودند که او اخیرا تحت تعقیب بوده است.پلیس می‌گوید تلفن همراه و وسایل شخصی  شیشوف را در محل یافته و از شهروندانی که او را می‌شناسند یا هرگونه اطلاعاتی در مورد زندگی او، وضعیت روحی‌ و تهدیدهای احتمالی‌ دارند، خواسته تماس بگیرند.همکاران  شیشوف در خانه بلاروس می‌گویند او  از خانه بیرون رفته، چون لباس ورزشش در خانه پیدا نشده تصور می‌رود برای دویدن صبحگاهی بیرون رفته بوده است. بعد چند بار تماس گرفته اما هر بار به تلفنش جواب دادند ارتباط قطع شده است.
همکارانش بعد برای یافتن او به جستجو در جنگلی رفتند که  شیشوف معمولا در آنجا می‌‌دوید.در تحولی دیگر، یک ورزشکار بلاروس که در المپیک توکیو شرکت کرده بود، پس از امتناع از دستور برای بازگشت زودهنگام به بلاروس، از لهستان ویزای بشردوستانه دریافت کرد.کریستینا تیمانوفسکایا دونده ۲۴ ساله گفت به دلیل انتقاد از مربیان، او را بزور به فرودگاه برده بودند تا به بلاروس برگردانند.اوایل امسال نیز دولت بلاروس با وادار کردن یک پرواز شرکت رایان‌ایر به فرود اجباری در مینسک و بازداشت یک منتقد دولت که سرنشین هواپیما بود، باعث خشم بین‌المللی شد. کشورهای غربی و اتحادیه اروپا در واکنش تحریم‌هایی را اعمال کردند.بلاروس از غرب با لهستان و لیتوانی مرز مشترک دارد، در شمال با لتونی هم‌مرز است و در شرق با روسیه و در جنوب با اوکراین .


 
برچسب ها: بلاروس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها