کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آمریکا پناهندگان بیشتری از افغانستان می‌پذیرد

12 مرداد 1400 ساعت 16:03


گروه بین الملل: دولت آمریکا تصمیم دارد به هزاران نفر از شهروندان افغانستان که با آمریکا در آن کشور همکاری کرده‌اند پناهندگی بدهد. خروج سربازان آمریکا و ناتو از افغانستان باعث به مخاطره‌افتادن جان این دسته از شهروندان افغانستان شده است.آمریکا تصمیم دارد به شمار بیشتری از افغان‌هایی که در زمان حضور نظامی آمریکا در افغانستان در خدمت آمریکا بوده‌اند، پناهندگی بدهد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: «آن‌ها به ما کمک کرده‌اند و اکنون ما به آن‌ها کمک خواهیم کرد.»
موضوع بر سر پذیرش آن دسته از شهروندان افغانستان است که گرچه با نیروهای آمریکا در آن کشور همکاری داشته‌اند، اما میزان زمان خدمت‌شان برای صدور روادید ویژه کفایت نمی‌کند.
آمریکا برای شماری از شهروندان افغان روادید ویژه صادر کرده است. شماری از این شهروندان در روزهای جمعه ۳۰ ژوئیه و دوشنبه دوم اوت توسط هواپیما به آمریکا منتقل شده‌اند.
وزارت امور خارجه آمریکا شمار این دسته از شهروندان افغانستان را ۲۵۰۰ نفر اعلام کرده است. اکنون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که تسهیلاتی برای دفاع از جان آن دسته از افغان‌هایی که دوره همکاری‌شان با نیروهای آمریکا در افغانستان برای صدور روادید ویژه کفایت نمی‌کند، در نظر خواهد گرفت.
این در حالی است که این تصمیم آمریکا با  انتقادهایی نیز روبه‌رو است. منتقدان این سیاست می‌گویند آمریکا مسئولیتی در قبال خروج این دسته  از شهروندان افغانستان نپذیرفته و این افراد برای مدت یک سال باید در یک کشور ثالث به سر ببرند.گفته می‌شود پس از تصمیم‌گیری مقامات آمریکا در مورد تقاضای پناهندگی این دسته از شهروندان افغانستان، آن‌ها از حق سکونت در خاک آمریکا برخوردار خواهند شد.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال از رویکرد خشونت‌آمیز طالبان در افغانستان به شدت انتقاد کرده است.
وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی پیرامون عملکرد خشن طالبان در قندهار تهیه کرده است. این در حالی  است که دفتر سیاسی طالبان در دوحه با انتشار یک پست توییتری چنین اتهاماتی را بی اساس خوانده و تکذیب کرده است.

 


کد مطلب: 286174

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/286174/آمریکا-پناهندگان-بیشتری-افغانستان-می-پذیرد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir