به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۲ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب : ۲۸۶۱۷۶

مدیترانه درگیر گرما و آتش‌سوزی‌‌های متعدد

مدیترانه درگیر گرما و آتش‌سوزی‌‌های متعدد
گروه بین الملل: کشورهای حوزه مدیترانه درگیر گرمای طاقت‌فرسا و آتش‌سوزی‌‌های متعدد شده‌اند. دمای هوا در یونان و ترکیه بالای ۴۰درجه است و حریق به جزایر سیسیل ایتالیا رسیده است. اردوغان سوختن سواحل و جنگل‌ها را تلویحا به پ‌ک‌ک نسبت داد.
چند روزی است که ایتالیا، یونان و ترکیه از اثرات تغییرات اقلیمی در رنجند. آتش‌سوزی و گرمای غیرقابل تحمل هوا از نظر اغلب کارشناسان، علائم آشکار چنین پدیده‌ای است. دمای هوای یونان که طی دو روز گذشته به ۴۴درجه رسید، طبق پیش‌بینی هواشناسی در هفته جاری از ۴۷درجه عبور می‌کند.
در جزیره سیسیل در ایتالیا نیز شعله‌های آتش زبانه می‌کشند و دولت رم از اتحادیه اروپا تقاضای کمک کرده است. ترکیه کانون جنگل‌سوزی در مدیترانه است. هزاران آتش‌نشان و امدادگر برای ششمین روز متوالی در تلاش خاموش کردن آتش در بیشه‌زارها و جنگل‌ها هستند. هشت نفر تا کنون جان خود را از دست داده‌اند. در منطقه ییلاقی بودروم روستاهای زیادی تخلیه شده‌اند.
دولت یونان توانسته به کمک هواپیما‌ها و بالگردهای مخصوص اطفای حریق، آتش‌سوزی مهیب در جزیره تفریحی "رودوس" را مهار کند. سازمان دفاع غیرنظامی در آتن اعلام کرده که هتل‌ها و تاسیسات گردشگری این جزیره آسیبی ندیده‌اند.
کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، موج گرمای کنونی در کشورش را بدترین مورد از سال ۱۹۸۷ خوانده و نسبت به خطر آتش‌سوزی‌‌های گسترده در حاشیه جنگل‌ها هشدار داده است.
مدیر سازمان دفاع غیرنظامی ایتالیا نیز درخواست کرده که برای مواردی چون وضعیت کنونی، یک مکانیسم امدادرسانی اروپایی به جریان بیفتد تا بتوان به طور نمونه با اعزام هواپیماهای مخصوص به کمک کشور آسیب دیده شتافت. فابریتزیو کورچیو، با حضور در یکی از شبکه‌های تلویزیونی ایتالیا خبر داد که آتش‌نشان‌ها و امدادگران این کشور، ظرف یک ماه و نیم گذشته، ۳۷هزار و ۴۰۰ ماموریت اطفای حریق در جنگل‌ها و بیشه‌زارها داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۶هزار مورد بیشتر است. سیسیل، آپولیا و کالابریا کانون آتش‌سوزی‌ها در ایتالیا هستند.
وزیر جنگل‌ها و مراتع ترکیه نیز گفته که از بین ۱۳۲ فقره آتش‌سوزی، ۱۲۵ مورد تحت کنترل در آمده‌اند. اتحادیه اروپا با اعزام هواپیماهای آب‌پاش به کمک آنکارا رفته است. کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده که یک هواپیما از کرواسی و دو هواپیما از اسپانیا به عملیات اطفای حریق جنگل‌های ترکیه پیوسته‌اند.
در این میان، سازمان زیست محیطی "گرین پیس" گفته که آتش‌سوزی‌های ترکیه علاوه بر تغییرات اقلیمی، ناشی از نبود  تدابیر احتیاطی و بازدارنده است. خبرگزاری آلمان از قول بورکو اونال، مسئول شاخه ترکی این سازمان می‌نویسد: «حفاظت ناکافی از طیبعت، استفاده بی‌رویه از زمین و بهره‌برداری مهارگسیخته از جنگل زمینهساز چنین آتش‌سوزی‌هایی است.»ترکیه افزون بر آتش‌سوزی منابع طبیعی، با گرمای جهنمی هوا هم روبروست.  برق چند شهر از جمله استانبول، آنکارا، ازمیر، بورسا و مرسین قطع شد. علت امر استفاده بیش از حد شهروندان از وسایل خنک‌کننده بود.
وزارت نیرو در یونان نیز احتمال قطع چند ساعته برق در روزهای آتی را منتفی ندانسته و از مردم خواسته که درجه کولرها و تهویه‌های خود را بالا نبرند و از آشپزی با فر یا استفاده از ماشین لباسشویی در وسط روز بپرهیزند.
هیچ مشخص نیست که گرمای سوزان در کشورهای یاد شده چه موقع فروکش می‌کند. کارشناسان هواشناسی نگرانند که موج حرارت روزهای متمادی ادامه داشته باشد. این میزان دما به ویژه برای سالخوردگان و کودکان خطرناک‌تر است. فرستنده‌های رادیویی در یونان مدام به شنوندگان در باره گرمازدگی و اثرات آن هشدار می‌دهند.
در بلغارستان نیز هوا به طرزی نامعمول گرم شده و به بالای ۴۰درجه رسیده است. سه‌شنبه گذشته، جنوب این کشور صحنه دو آتش‌سوزی گسترده بود که علت آن ناشی از خشکی زمین و باد گرم عنوان شد. رسانه‌های بلغارستان گفته‌اند که حریق به سکنه و اموال آنها خسارتی نزده است.
جنگل‌سوزی در ترکیه ابعاد سیاسی نیز یافته و آنکارا در جست‌وجوی علل امر، انگشت اتهام را تلویحا متوجه مخالفان کرد کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در بازدید از آنتالیا، بی آن که از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) نام ببرد، گفت: «همانطور که سال گذشته در ماناوگات  دیدیم، پس از دستور سران تروریست‌ها برای سوزاندن جنگل‌ها، وسعت آتش‌سوزی‌ها دو برابر شد.»
اردوغان افزود که نمی‌توان این فرض را رد کرد که جنگل‌سوزی‌های اخیر ناشی از دستور مشابهی نبوده باشد: «وظیفه ماست که عوامل خاکستر کردن جنگل‌ها و شکستن قلوب مردم را بشناسیم.»
این در حالی است که پلیس ترکیه هم‌چنان در حال تحقیق برای یافتن سرنخ آتش‌سوزی‌هاست. پلیس یک مظنون را دستگیر کرده اما جزییات امر معلوم نیست. اردوغان در عین حال گفته که بچه‌ها عامل یکی از آتش‌سوزی‌ها در مرمریس بوده‌اند.
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها