کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کشف سیاره ای که روز و شب در آن یکسان است

12 مرداد 1400 ساعت 18:12


گروه علمی:به تازگی سیاره ای گازی و عظیم در فاصله ۳۵ سال نوری زمین رصد شده که دور ستاره سرخ و کوتوله مدار می زند. روز و شب در این سیاره تقریبا یکسان است.این سیاره خارج از منظومه شمسی که «کوکوناتس -۲b» یا (Coconuts-۲b) نام دارد، یک سیاره عظیم گازی است که حجم آن ۶ برابر مشتری است و دور یک ستاره کوتوله سرخ مدار می‌زند. فاصله این سیاره و ستاره کوتوله مذکور ۹ میلیارد کیلومتر است که ۶ هزار بار کمتر از فاصله بین زمین و خورشید (۱۵۱.۸۷ میلیون کیلومتر) به حساب می‌آید.
 

مدار بزرگ این سیاره و دمای اندک ستاره سرخ کوتوله به آن معنا است که روز در این سیاره تقریباً با شب یکسان است و ستاره مذکور به شکل یک نور درخشان قرمز دیده می‌شود.ژوجیانگ ژانگ، یک فارغ التحصیل انستیتو ستاره شناسی دانشگاه هاوایی به طور غیرمنتظره «کوکوناتس ۲b» و منظومه «کوکوناتس ۲» را طبقه بندی کرده است. سیاره «کوکوناتس ۲b» نخستین بار در ۲۰۱۱ میلادی رصد شد. اما کارشناسان تصور می‌کردند این یک شیء آسمانی شناور باشد.

ژانگ در این باره می‌گوید: منظومه «کوکوناتس ۲» یک سیاره عظیم در فاصله‌ای طولانی از یک ستاره با دمایی اندک مدار می‌زند و با منظومه شمسی تفاوت بسیار زیادی است.دمای سیاره کوکوناتس ۲b حدود ۱۶۰ درجه سلیوس است و به دلیل بازده اندک انرژی آن فقط با استفاده از نور مادون قرمز قابل ردیابی است.


کد مطلب: 286217

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/286217/کشف-سیاره-روز-شب-یکسان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir