به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۳ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۲۸۶۳۴۸

آمریکا آماده از سرگیری مذاکره با ایران

آمریکا آماده از سرگیری  مذاکره با ایران
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  بار دیگر تاکید کرد که واشینگتن آماده است تا در دور هفتم مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش، شرکت کند.
ند پرایس در نشست مطبوعاتی روزانه خود در خصوص مذاکرات برجام در وین اظهار داشت، ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که همچنان بر این باوریم که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، به طور دائم و قابل راستی آزمایی، به نفع ما است و دیپلماسی بهترین و موثرترین روش جهت حرکت در این مسیر است.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که حکومت ایران در داخل سیستم خود باید تصمیم بگیرند که می خواهند چه مسیر را دنبال کنند.ند پرایس با اشاره به تغییر دولت در ایران و روی کار آمدن دولت جدید تصریح کرد که آمریکا با کشورهای طرف مذاکره با ایران در مذاکرات وین در تماس است.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد٬ همه معتقدیم که ایران نباید هیچگاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.
او تاکید کرد که آمریکا آماده بازگشت به وین برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم در راستای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام است.
کشورهای حاضر در توافق برجام یعنی روسیه، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و ایران تاکنون شش دور مذاکره را برای احیای این توافق در وین ، پایتخت اتریش، برگزار کرده‌اند. آمریکا در این مذاکرات به صورت غیر مستقیم حضور دارد. این مذاکرات با هدف بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود و لغو تحریم‌های آمریکا انجام می‌شود، اما اختلافات دو طرف همچنان پابرجاست.
هنوز تاریخی برای دور هفتم این مذاکرات تعیین نشده است و ایران به اتحادیه اروپا اعلام کرده است قبل از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی برای دور بعدی مذاکرات به وین باز نخواهد گشت.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه کنفرانس خبری خود در پاسخ به پرسشی در خصوص خبر وب سایت «نور نیوز» در مورد توقف مبادله زندانیان از سوی دولت جدید ایران گفت که دولت جو بایدن همچنان آزادی آمریکایی‌هایی که به ناحق در ایران در بازداشت هستند را یک اولویت مسلم خود می‌داند.ند پرایس تصریح کرد، ما دقیقا به همین دلیل که آزادی زندانیان آمریکایی را یک اولویت می دانستیم وارد این مذاکرات شدیم و تا زمانی آنها به سلامت دوباره به خانه و نزد خانواده خود بازنگشته‌اند، ما دست از تلاش بر نمی‌داریم.
وب‌سایت نور نیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، خبر داده است که طرح « تبادل ۴ ایرانی در برابر ۴ آمریکایی به علاوه پرداخت ۷ میلیارد دلار از مطالبات بلوکه شده ایران در سایر کشورها» وجود داشته ولی اکنون حکومت ایران آن را «از دستورکار خارج» کرده است.
بر اساس این گزارش، از نظر ایران گفت‌وگو درباره تبادل زندانیان دو کشور جدا از مذاکرات برجام بوده ولی دولت آمریکا این مذاکرات را به مذاکرات احیای برجام در وین گره زده و با این استدلال که پرداخت ۷ میلیارد دلار، « انگیزه تهران برای تداوم حضور در مذاکرات احیای برجام را کاهش می‌دهد»، از توافق نهایی خودداری کرده است.


 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها