به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۳ ساعت ۱۸:۳۸
کد مطلب : ۲۸۶۳۶۱

دو هفته تا احیای برجام فاصله داشتیم

دو هفته تا احیای برجام فاصله داشتیم
گروه سیاسی: یک مقام آلمانی با مروری بر روند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای به چالش‌های موجود بر سر راه به نتیجه رسیدن این مذاکرات پرداخت.
 یک مقام ارشد آلمانی که در مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین مشارکت دارد، گفت که مذاکرات حساس درباره احیای توافق هسته ای حدودا دو هفته از رسیدن به یک توافق در ماه ژوئن فاصله داشت اما چندین مورد پیچیده هنوز حل نشده باقی مانده اند.
این مقام آلمانی که نامش فاش نشده در این راستا بیان کرد: در ماه مارس عزم ما و دوستان آمریکایی مان بر این بود که این کار به زودی انجام شود. بیش از چیزی که فکرش را می‌کردیم زمان برد. اما فکر می‌کنم در ماه ژوئن با دو هفته دیگر از مذاکرات جدی و اراده سیاسی می‌توانستیم به آن دست یابیم. تا آن موقع، پیش رفتی که انجام شده بود، «بسیار قابل توجه بود».
این مقام دولتی آلمان افزود: مثل همیشه در چنین مذاکراتی، پیچیده ترین نکته‌ها به آخر کار محول شده بود اما می‌توانم بگویم که ما با یک کاغذ سفید شروع کردیم و تا ماه ژوئن چهار متن مختلف و حدودا 1520 صفحه مواردی داشتیم که درباره شان مذاکره شده بود.
وقتی از این مقام آلمانی که می‌خواست نامش فاش نشود، پرسیده شد آیا دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران گفت و گویی با تیم‌های مذاکره کننده داشته است یا نه، گفت که هنوز هیچ تعاملی انجام نشده است.
او گفت: نشانه‌هایی کافی دال بر این وجود دارد که مباحثاتی واقعی در نظام ایران درباره چگونگی پیش برد این مذاکرات وجود دارد.
این مقام آلمانی افزود: آنچه فکر می‌کنیم قدم بعد باشد، این است که آن‌ها (ایران) وقتی دولت جدید شکل بگیرد به وین باز می‌گردند. بنابراین این موضوع ما را به اواسط آگوست می‌کشاند و بعد خواهیم دید که چه موضعی برای مذاکرات خواهند داشت.
 او با گفتن این که مذاکرات تاکنون «بسیار صریح» بوده اند، توضیح داد: ما درباره این که بازگشت دوباره به برجام(توافق هسته ای) چگونه انجام خواهد شد، به تفاهم خوبی با ایرانی‌ها رسیده بودیم. اگرچه نمی‌خواهم آنچه هنوز محل مجادله بود را کمرنگ جلوه دهم، چون قابل توجه بود.
این مقام آلمانی درباره چالش‌های این مذاکرات هم گفت: آن‌ها(ایران) تضمینی می‌خواهند که تا زمانی که کاملا به توافق پایبند هستند، ترامپ دیگری در کار نباشد، یعنی آمریکایی‌ها به سادگی باز هم از توافق خارج نشوند. او با اشاره به لغو تحریم‌های ایران به عنوان بخش بحث برانگیز دیگر این مذاکرات، اظهار کرد: ما و دوستان آمریکایی مان می‌گوییم تحریم‌هایی که باید لغو شوند، آن‌هایی هستند که به برجام ارتباط دارند و برخی دیگر تنبیه‌ها همچنان به قوه خود باقی می‌مانند. مسائل دیگری نیز هست که باید در مذاکرات بعدی راجع به آنها صحبت کنیم که ایرانی‌ها حاضر نیستند با آن‌ها پایبند باشند.
به گفته او، «برهه ای فرا می‌رسد که به خاطر تداوم فعالیت‌های ایران در زمینه غنی سازی و تحقیق و توسعه، برجامی‌برای بازگشتن به آن باقی نمی‌ماند. هنوز به آن نقطه نرسیده ایم اما این چشم اندازی است که همه باید به آن آگاه باشند.


 
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها