به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۳ ساعت ۱۸:۵۷
کد مطلب : ۲۸۶۳۷۱

نگرانی از ویروس کرونا، شمشیری دولبه است

نگرانی از ویروس کرونا، شمشیری دولبه است
گروه جامعه:یک کارشناس روانپزشکی گفت: نگرانی از ویروس کرونا همانند شمشیری دولبه است.
آهنگرزاده، کارشناس روانپزشکی در مورد اضطراب و فشار‌های روانی افراد در اثر کرونا اظهار کرد: باید توجه داشت سطح اضطراب براثر هر عاملی می‌تواند افزایش پیدا کند، شیوع بیماری های واگیردار باعث افزایش سطح اضطراب افراد می‌شود. اگر اضطراب بهینه باشد میتواند محرک و عامل حرکت فرد برای انجام کار‌های روزمره شود، اما اگر اضطراب از سطح بهینه بالاتر رود، در روند زندگی اختلال ایجاد کرده و مانع انجام فعالیت‌های معمول می‌شود.

آهنگرزاده تاکید کرد: کووید ۱۹ به دلیل مبهم و ناشناخته بودن در انسان‌ها اضطراب بسیاری ایجاد کرد، طوری که برخی مبتلایان به دلیل اضطراب بالا در هفته اول بیماری جان خود را از دست می‌دادند. سطح اضطراب پیش آمده از کووید ۱۹ به قدری بالاست که سبک زندگی را تحت تاثیر قرار داده، به نحوی که ارتباط با نزدیکان و اقوام و تعامل با یکدیگر را نسبت به دوران پیش از کرونا متفاوت کرده است.

اطلاعات نادرست فضای مجازی عامل تشدید کننده اضطراب!
او اظهار کرد: یکی دیگر از عواملی که باعث تشدید اضطراب در جامعه ای با سطح سواد رسانه ای متوسط می شود، انتشار اخبار و اطلاعات اغراق آمیز در فضای مجازی در خصوص اخبار پزشکی که خود مبهم است و دائم در معرض اطلاعات بودن است. این امر در ابتدای شیوع کووید ۱۹ بیشتر بود، اما رفته رفته سطح آگاهی مردم افزایش یافت و اعتنای مردم نسبت به اطلاعات منتشره در فضای مجازی کمتر شد.

مسئله ی نگران کننده روانشناسان در خصوص کووید ۱۹
آهنگرزاده ادامه داد: در حال حاضر نگرانی روانشناسان در خصوص اضطراب افراد در دوران کرونا این است که با اضطراب باقی مانده در افراد چه باید کرد و چگونه آن را مدیریت کرد؟ این نکته در روانشناسی بسیار قابل توجه است که مواجه شدن با یک امر به علت افزایش شناخت نسبت به آن مسئله، میتواند سطح اضطراب را پایین آورد. چون رویارو شدن با یک مسئله باعث می شود فرد تا انتهای مسئله را دیده و تجربه کسب کند و دیگر ترس و وحشت چندانی نسبت به آن نداشته باشد. به همین علت مبتلایان بهبود یافته پس از گذراندن دوران بیماری خود، اندکی اضطراب تنهایی را تجربه کرده، اما پس از گذر آن شرایط به زندگی عادی خود بازگشته و چه بسا کمتر به رعایت دستورالعمل های بهداشتی اهتمام ورزند.

او درمورد مسائلی که زندگی پس از کرونا را نگران کننده کرده است اظهار کرد: اضطرابی که از دوران کرونا بر افراد باقی می ماند مسئله مهم اساسی ماست. نمونه دیگر اضطراب در این خصوص، نگرانی از آینده ی این ویروس است که به نوعی مانند شمشیر دولبه می تواند عمل کند، هم این اضطراب می تواند مدیریت کننده و محرک رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشد و مسئله ی دیگر آن که ترس و اضطراب از این مسئله که در آینده چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد! نگرانی بعدی از آثار روانی این ویروس، سبک زندگی افراد است، مانند در خانه ماندن دانش¬آموزان و مدرسه نرفتن آنها، چرا که آموزش مجازی کیفیت چندانی نسبت به آموزش حضوری ندارد و تعامل لازم صورت نمی‌گیرد.

تاثیر محدودیت ها بر سلامت روان افراد
این کارشناس روانپزشکی در مورد اعمال محدودیت ها و تاثیر آن بر روحیه افراد اظهار کرد: به جهت اینکه انسان دارای ارده و حق اختیار و انتخاب است، اگر انتخاب آگاهانه از سمت خود شخص صورت گیرد مشکلی نیست، اما اگر این اختیار و انتخاب تحمیلی و اجباری باشد؛ مانند اعمال محدودیت¬های تردد، می¬تواند سطح اضطراب افراد را افزایش دهد. این باید و نباید و سلب کردن حق اختیار میتواند انسان را مضطرب کند، اما باید توجه داشت که اعمال این محدودیت¬¬ها از سمت مراجع قانونی برای محافظت جان تمامی افراد جامعه است.

راهکار‌های کاهش اضطراب
آهنگرزاده در رابطه با راهکار‌های کاهش اضطراب در این موارد افزود: برای کنترل اضطراب جامعه می توان به آنان آموخت چگونه اضطراب خود را مدیریت کرده و اطمینان داشته باشند همانطور که از بسیاری از بحران های شخصی و اجتماعی گذر کردیم، محدودیت های اعمالی و شرایط موجود نیز موقتی است و جای نگرانی نیست.

او در مورد روابط افراد در این دوران گفت: در این مدت انسان ها جدایی قابل توجهی از دیگران، برای حفظ بقای خود و عزیزانشان را تجربه کردند برای مثال مادر و پدر به عنوان نماد از خود گذشتگی در دوران کرونا و به دلیل حفظ جان خود و فرزندانشان در مقابل این ویروس روابط خود را به گونه¬ای دیگر تعریف و تنظیم کردند.این کارشناس روانپزشکی در خصوص تاثیرات مصرف برخی مواد غذایی بر اضطراب بیان کردند: برای کنترل سطح اضطراب از مصرف برخی مواد غذایی مثل ترشیجات، سرکه، کافئین، نسکافه و نوشابه¬های گازدار که سطح اضطراب را افزایش میدهد نیز باید جلوگیری شود.

سطوح اضطراب
او تصریح کرد: اضطراب سطوح متفاوتی دارد که برای هر سطح راهکار‌های متفاوتی وجود دارد: ۱- اضطراب خفیف که سطح اضطراب پایین است، یکی از راهکار‌هایی که می توان برای کنترل این اضطراب انجام داد، آرام کردن عضلانی یا ریلکسیشن است. ۲- سطح اضطراب متوسط، در این سطح اضطراب علاوه بر روان درمانگری به تجویز دوز کم دارو توسط پزشک یا روانپزشک، هم میتوان پرداخت. ۳- اضطراب سطح بالا، که با افزایش سطح اضطراب میتواند روند زندگی را مختل کرده و علائم جسمانی و فیزیولوژیکی را نشان دهد، مثل تپش قلب، افزایش سرعت تنفس، احساس پروانه¬ای در شکم (دلشوره داشتن)، گوش به زنگی، عدم توانایی شنیدن اخبار، تعرق زیاد، احساس سردرد و سرگیجه علائم فیزیولوژیک اضطراب است. خط اول درمان اضطراب سطح بالا دارو درمانی است.
آهنگرزاده در نهایت گفت: یکی از اضطراب‌های ناشی از کرونا اضطراب تنهایی است، چرا که تنها یک ویروس می تواند افراد را تنها کرده و عامل از دست دادن عزیزان باشد. در این شرایط باید به امید بخشیدن به خود و دیگران توجه کافی داشت و این امر را باور کرد که محدودیت‌ها و شرایط موجود گذراست و پایدار نیست. به لحاظ فیزیولوژیک هم میتوان با رعایت شیوه نامه¬ها و رسیدگی به امر بهداشت از خود در مقابل این ویروس محفاظت نمود؛ و در خصوص بعد معنوی هم باید به عالی¬ترین شکل یعنی توکل حس آرامش را در خود نهادینه کرد.
برچسب ها: ویروس کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها