به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۳ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : ۲۸۶۳۷۳

تاثیر قابل توجه گیاه رازیانه در درمان عفونت کرونا

تاثیر قابل توجه گیاه رازیانه در درمان عفونت کرونا
گروه علمی:تیمی از دانشمندان استرالیایی در تازه‌ترین مطالعات خود دریافتند گیاه رازیانه تاثیر قابل توجهی در درمان عفونت ناشی از کووید-۱۹ دارد.دانه‌های گیاهی به نام  Nigella sativa معروف به تیموکینون، قرن‌ها به عنوان داروی سنتی برای بیماری‌های متعدد پزشکی از جمله التهاب و عفونت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. اکنون اولین مقاله مروری تحقیقاتی استرالیا نشان داده است که می‌توان از آن برای درمان کووید-۱۹ استفاده کرد.
 
شواهد فزاینده‌ای از مطالعات مدل سازی وجود دارد که نشان می‌دهد تیموکینون، یک ماده فعال Nigella sativa که بیشتر به عنوان گل رازیانه شناخته می‌شود، می‌تواند به پروتئین سنبله ویروس کووید-۱۹ بچسبد و از ایجاد عفونت ریه جلوگیری کند.پروفسور کانیز فاطیما شاد، نویسنده اصلی مقاله مروری جامع اخیر در داروسازی و فیزیولوژی بالینی و تجربی، گفت: همچنین ممکن است طوفان «سیتوکین» را تحت تاثیر قرار دهد که بر بیماران جدی که با کووید-۱۹ بستری هستند تاثیر می‌گذارد.

تیموکینون به طور گسترده در آزمایشگاه‌ها، از جمله روی حیوانات مورد مطالعه قرار گرفته است. این مطالعات نشان داده است که تیموکینون می‌تواند با جلوگیری از انتشار مواد شیمیایی پیش التهابی مانند اینترلوکین‌ها، سیستم ایمنی بدن ما را به خوبی کنترل کند.این به تیموکینون نقش بالقوه‌ای برای درمان بیماری‌های آلرژیک مانند آسم، اگزما، بیماری‌های آرتریت از جمله روماتوئید و آرتروز و حتی احتمالا مولتیپل اسکلروزیس می‌دهد.

مقاله مروری مکانیسم‌های عملکرد Nigella sativa و تیموکینون و چگونگی عملکرد درمانی آن‌ها در آینده برای عفونت کووید-۱۹ امیدها را افزایش می‌دهد. موانع زیادی برای توسعه گیاه Nigella sativa به عنوان یک عامل درمانی به دلیل جذب ضعیف طبیعی دستگاه گوارش وجود دارد. پیشرفت‌های دارویی مانند فناوری نانو این شانس را پیدا کرده است که بتواند از این مانع عبور کرده و از آن به عنوان داروی خوراکی موثر استفاده کند.

دکتر ویسام سوبرا، نویسنده دیگر مقاله، می‌گوید: علاوه بر این، این دارو اخیرا با موفقیت به عنوان اسپری بینی و خمیر موضعی به بیماران داده شده است.ثابت شده است که Nigella sativa در درمان فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت نیز موثر است. به عنوان یک درمان ضد التهابی، Nigella sativa همچنین به بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک و سینوزیت، اگزما، آرتروز و صرع دوران کودکی کمک می‌کند؛ همچنین ثابت شده است که Nigella sativa در محیط آزمایشگاهی در از بین بردن باکتری‌هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس موثر است که در صورت ورود به پوست طیف وسیعی از عفونت‌های خفیف تا شدید و ویروس‌هایی از جمله آنفلوآنزا را ایجاد می‌کند.

پروفسور دنیس کورداتو یکی دیگر از در محققان این مطالعه نیز می‌گوید: مقاله مروری بینشی راجع به یک محصول طبیعی ارائه می‌دهد که بیش از هزار سال است به عنوان یک داروی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است سرانجام مورد توجه قرار گیرد.این مطالعه نقش تیموکینون یکی از اجزای اصلی گیاه Nigella sativa در درمان بیماری‌های التهابی و عفونی، اخیرا در مجله Clinical and Experimental Pharmacology and Physiology منتشر شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها