به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۴ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۲۸۶۴۲۴

امنیت شغلی فاکتوری بحرانی در پیچ و خم اقتصاد

امنیت شغلی فاکتوری بحرانی در پیچ و خم اقتصاد
گروه اقتصادی:  شغل به عنوان منبعی برای کسب درآمد برای افراد جامعه به‌شمار می‌رود، شغل به‌نوعی به رابطه میان دولت و کارمندان و همچنین میان کارگران و کارفرمایان بخش خصوصی معنا پیدا می‌کند، البته با صنعتی شدن جوامع، انسان امروزی در معرض فشارهای ناشی از کار، ترس از حوادث، نبود امنیت شغلی و... قرار گرفته‌اند.
 برای تامین امنیت شغلی و فکری، باید تدابیری پیش‌بینی شود تا افراد نسبت به از دست دادن موقعیت شغلی خود هراسی نداشته باشند که این موضوعات باید در قوانین کشورها تعریف شود، در کشور ایران نیز در قانون اساسی، قانون کار و قانون تامین اجتماعی، برای جلوگیری از به خطر افتادن اشتغال کارگران و حمایت از آن‌ها و ایجاد اطمینان در برابر خطر از دست دادن شغل، مقرراتی را وضع شده است.
عده‌ای با دارا بودن ابزار تولید و سرمایه از وضعیت مالی خوبی برخوردار بوده و می‌توانند شرایط خود را به دیگران تحمیل کنند و از تعهدات خویش به آسانی شانه خالی کنند، در مقابل گروهی عظیم که بقا و معیشت خود و خانواده آن‌ها، متکی به نیروی کارشان است، در وضع نامساعد قرار گرفته و نمی‌توانند در برابر با گروه اول قرار گیرند و حقوق قانونی‌ آن‌ها مورد تعرض قرار می‌گیرد.
بی‌ثباتی شغلی، خسارت‌های هنگفتی را به بار خواهد آورد، چرا که با تعدیل نیرو، یک فرد از لحاظ مالی و اجتماعی دچار ناهنجاری‌های فراوانی می‌شود که از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به کاهش انگیزه‌های معاشرت و تضعیف بنای خانواده، افزایش جرایم اقتصادی و اجتماعی، فقدان اعتماد به نفس در مدیریت خانواده و آینده‌نگری اشاره کرد.
یك کارگزار توسعه کسب و کار و اشتغال چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در زمان رکود اقتصادی امنیت شغلی کاهش پیدا می‌کند، اظهار کرد: برخی از مشاغل مانند مشاغل دولتی در مقایسه با سایر مشاغل مانند کارهای خصوصی، بسیار ایمن و مطمئن تلقی می‌شوند.
مریم مشرف‌الملک با اشاره به اینکه امنیت شغلی یک کارمند می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلف قرار بگیرد، افزود: عوامل شخصی مانند صنعت کار، تحصیلات، محل و سابقه کار، عملکرد کارمند، عملکرد شرکت، اهمیت مهارت و دانش کارمند برای شرکت، شرایط کار ذکر شده در قرارداد کار، شرایط اقتصادی و شرایط کسب و کار در امنیت شغلی موثر هستند.
کارگزار توسعه کسب و کار و اشتغال چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حوزه مشاغل کارمندی و پرسنلی تعریف نه چندان کاملی از امنیت شغلی وجود دارد، اما وقتی کسی در مشاغل آزاد فعالیت می‌کند، در آن زمان مفهوم امنیت شغلی این است که اگر ورود به شغل و حرفه‌ای، برای دیگران و تازه واردها، آسان و ممکن باشد، امنیت شغلی کم است.
وی افزود: اگر برای ورود و فعالیت در حیطه شغلی، نیاز به تخصص خاصی وجود نداشته باشد و یا سرمایه و منابع مالی خاصی مورد نیاز نباشد، همچنین برای آن شغل نیاز به مکان فیزیکی در شرایط خاصی وجود نداشته باشد، در آن هنگام آن شغل به‌دلیل آسان بودن تازه واردها و بیکاران سرگردان در بازار کار، شدیدا مورد مخاطره قرار گرفته و امنیت شغلی کمی دارد، زیرا هر روز ممکن است بنا به دلایلی واقعی یا کاذب، جذابیت شغل در نظر افراد جویای شغل و کار، بالا رفته و به یک‌اره عده قابل ملاحظه‌ای که می‌توانند توازن و آرامش حوزه فعالیت را بر هم زده و باعث ایجاد تلاطم و مشکلات جدی در آن بازار شوند، ناآگاهانه و عجولانه وارد عرصه فعالیت شوند.تبعات زیان‌بار این ورود ناگهانی، می‌تواند باعث برانگیختن رقابت های سالم و ناسالم شود و پیشنهاد قیمت‌های عجیب و غیرمنطقی برخی از افراد ناتوان از رقابت صحیح، کل بازار کسب و کار مربوطه را از نظر مشتری و همینطور فعالان در آن دچار ناامنی، نبود ثبات و قاعده‌مندی کند.
  مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری هم با بیان اینکه امنیت شغلی را می‌توان از چند جنبه بررسی کرد، اظهار کرد: یکی از جنبه‌ها این است که کارگر در یک شرایط مناسب و دور از هرگونه آسیب به فعالیت ادامه دهد، نوع دیگر امنیت شغلی در مدت زمان فعالیت کارگر خلاصه می‌شود.
سید حفیظ‌الله فاضلی با بیان اینکه کارگاه‌ها، مشمول قانون کار هستند، ادامه داد: کارگاه‌ها باید قوانین مربوطه را رعایت کنند، کارفرما باید پایبند به قوانین کارگری باشد و اگر بیمه‌ای برای کارگرانش پرداخت نمی‌کند، این نوعی تخلف است و می‌توان آن را پیگیری کرد.طبق ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرما باید جریمه بیمه گذشته و حق و حقوق باقی‌مانده را نیز بپردازد.
وی متوسط درآمد یک کارگر را سه میلیون و ۶۰۰ تومان عنوان و بیان کرد: طبق تجربه، مدرک و جایگاه فرد در طبقه‌بندی مشاغل قرار می‌گیرد، در کارگاه‌های با تعداد نفرات بیش از ۵۰ نفر، کارفرما می‌تواند متناسب با شرایط حقوق کارگر را افزایش دهد.حافظی در خصوص تعطیلی کارگاه‌ها، تصریح کرد: اگر کارخانه یا کارگاه به هر دلیلی تعطیل شود، در دوران بیکاری کارگران، از آن نیروها حمایت می‌شود،‌ بسته به تعداد سال‌های پرداخت حق بیمه، حقوق ماهیانه به نیروها تا زمان یافتن شغل جدید، تعلق می‌گیرد.
وی با بیان اینکه تمایل به کار در افراد متفاوت است، اظهار کرد: کسی که اهل کار باشد، در هر جایگاهی به فکر ارتقا و یافتن شغل بهتر است، اما معمولا کسی که اهل کار و تلاش باشد،‌ از شغلی هرچند کوچک آغاز می‌کند، البته هیچ کارفرمایی نیروی انسانی اهل کار و خلاقیت خود را به هیچ وجه از دست نمی‌دهد.حافظی در پایان با تاکید بر اینکه باید فرهنگ کار در جامعه نهادینه شود، باید تفکر پشت میزنشینی از بین برود تا مشکل بیکاری کمتر شود.


 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: امنیت شغلی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها