به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۴ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۲۸۶۴۲۵

چه افرادی می‌توانند واکسن کرونا بزنند؟

چه افرادی می‌توانند واکسن کرونا بزنند؟
 گروه علم و فناوری: با سرعت گرفتن واکسیناسیون علیه کرونا در کشورمان و اضافه شدن گروه‌های سنی و شغلی جدید به فرآیند تزریق واکسن، سوالات متعددی برای افراد در زمینه تزریق واکسن ایجاد می‌شود، به عنوان مثال آیا کسی که قبلا دچار بیماری کووید-۱۹ شده، می‌تواند واکسن کووید-۱۹ را دریافت کند؟، آیا کسی که بعد از دریافت نوبت اول واکسن دچار بیماری کووید-۱۹ شود می‌تواند واکسن نوبت دوم را دریافت کند؟
 بنابر اعلام کانال تلگرامی سازمان نظام پزشکی، به این سوالات اینگونه پاسخ داده شده است:

آیا کسی که قبلا دچار بیماری کووید-۱۹ شده است می‌تواند واکسن کووید-۱۹ را دریافت کند؟

باید توجه کرد که در صورتی که بیماری خفیف بوده و بیمار نیاز به بستری پیدا نکرده باشد و از قرنطینه خارج شده باشد و علائم بیماری تب، سرفه، تنگی نفس، علائم گوارشی و... به طور کامل بهبود پیدا کرده باشد، حداقل ۱۰ روز از زمان تشخیص بیماری کووید-۱۹ تزریق واکسن کووید-۱۹ ممنوعیت ندارد. در عین حال در صورتی که بیماری شدید بوده و بیمار در بیمارستان بستری شده باشد، در مورد زمان تزریق واکسن بهتر است با پزشک معالج مشورت شود. با توجه به اینکه بیماران با سابقه بیماری کووید-۱۹ آنتی بادی های خنثی کننده ویروس را تا چند ماه در بدن خود دارند، تزریق واکسن کووید-۱۹ در این بیماران می‌تواند تا شش ماه به تعویق بیفتد.

آیا کسی که سابقه مواجهه پرخطر با بیمار کووید-۱۹ داشته است می‌تواند واکسن کووید-۱۹ را دریافت کند؟
در افرادی که سابقه مواجهه پرخطر با فرد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ را داشته باشند، ابتدا باید تست PCR انجام شود. در صورت مثبت بودن تست PCR نباید واکسن تزریق شود. در صورتی که تست PCR منفی باشد بیمار برای مدت ۱۴-۷ روز باید از نظر بروز علائم کووید-۱۹ پایش شود. در مواردی که علائم بعد از این مدت بروز نکند واکسیناسیون می‌تواند انجام شود.
 
آیا کسی که بعد از دریافت نوبت اول واکسن دچار بیماری کووید-۱۹ شود، می‌تواند واکسن نوبت دوم را دریافت کند؟

لازم به ذکر است تزریق واکسن کووید-۱۹ به هیچ عنوان باعث بروز بیماری کووید-۱۹ در افراد نمی‌شود. با توجه به اینکه ایمنی زایی واکسن‌ها چند هفته بعد از تزریق نوبت اول آغاز می‌شود ممکن است فرد در روزهای اولیه بعد از تزریق نوبت اول به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شود. در صورتی که بیمار بعد از تزریق واکسن نوبت اول، دچار بیماری کووید-۱۹ شود می‌تواند نوبت دوم واکسن را در صورت بهبود علائم و خارج شدن از قرنطینه دریافت کند. اگر بیمار علامتدار باشد تزریق نوبت دوم واکسن تا زمان بهبود علائم باید به تعویق بیفتد.

 
برچسب ها: واکسن کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها