به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۴ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۲۸۶۴۳۲

وضع اقتصاد جهان در آینده از دید کمیسیون اروپا

وضع اقتصاد جهان در آینده از دید کمیسیون اروپا
گروه اقتصادی: تا سال ۲۰۴۰ قدرت اقتصادی هفت کشور نوظهور (چین، هند، اندونزی، برزیل، روسیه، مکزیک و ترکیه) می تواند به دو برابر قدرت اقتصادی هفت کشور صنعتی (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن) برسد.  
  کمیسیون اروپا در گزارشی به برآورد وضعیت اقتصاد جهان در سال های آینده پرداخت که طبق این پیشبینی ها، اقتصادهای نوظهور به ویژه کشورهای جنوب شرق آسیا به تدریج سهم بیشتری از اقتصاد جهانی را تصاحب خواهند کرد. نکات مهم این برآورد در ادامه آورده شده است:
* تا سال ۲۰۴۰ قدرت اقتصادی هفت کشور نوظهور (چین، هند، اندونزی، برزیل، روسیه، مکزیک و ترکیه) می تواند به دو برابر قدرت اقتصادی هفت کشور صنعتی (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن) برسد.  
* در سال ۲۰۳۰ هیچ کشوری به تنهایی ابرقدرت جهان نخواهد بود. چه آمریکا، چه چین و چه هر کشور دیگری قدرتی فراتر از بلوک های مختلف نخواهد داشت.  
* تا سال ۲۰۳۰، رشد اقتصادی و جمعیت جوان کشورهای آسیایی از اروپا و آمریکای شمالی جلو خواهد زد. به همین دلیل این کشورها مقصد سرمایه گذاری جذاب تری از غرب خواهند شد.  
* تا سال ۲۰۳۰ روند رو به رشد اقتصادهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نظیر ایران، مصر و ترکیه ادامه پیدا خواهد کرد.  
* در کوتاه مدت، متوسط رشد اقتصادی سالانه کشورهای نوظهور حدود چهار درصد و کشورهای پیشرفته دو درصد خواهد بود.  
* انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ گروه کشورهای نکست الون “Next Eleven”  شامل: بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، مکزیک، نیجریه، پاکستان، فیلیپین، کره جنوبی، ترکیه و ویتنام در مجموع به قدرت اقتصادی بالاتری از اتحادیه اروپا دست یابند.  
* تا پایان سال ۲۰۵۰ پیش بینی می شود سهم کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ۹ درصد کاهش یابد. این رقم در سال ۲۰۱۸ معادل ۱۶ درصد بود.
* آلمان در سال ۲۰۳۰ نیز کماکان بزرگ ترین اقتصاد اروپایی باقی خواهد ماند اما تداوم روند پیری جمعیت در این کشور، مساله ای است که می تواند به چالشی جدی برای چشم انداز اقتصادی این کشور در اینده تبدیل شود.  
برچسب ها: اقتصاد جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها