به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۴ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۲۸۶۴۳۳

وقتی بسکتبال هدفش را گم می‌کند

وقتی بسکتبال هدفش را گم می‌کند
گروه ورزشی: رئیس فدراسیون بسکتبال ایران در آخرین مصاحبه‌ خود هدف گذاری قبلی این رشته در المپیک را فراموش و تجربه اندونزی را هدف اصلی این رشته اعلام کرد.
 تیم ملی بسکتبال ایران با قبول سه شکست متوالی مقابل تیم‌های جمهوری چک، آمریکا و فرانسه به کار خود در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو پایان داد تا به این ترتیب، فدراسیون ایران در رسیدن به هدف خود یعنی صعود به دور دوم المپیک، ناکام باشد.
به واسطه تفاوت سطح زیاد بسکتبال روز دنیا با ایران از نظر امکانات، زیر ساخت و نیروی انسانی، مسلما هیچ یک از اهالی این رشته انتظار آنچنانی از تیم ایران در میدان بزرگی چون المپیک نداشت، اما تغییر محتوای صحبت‌های رامین طباطبایی به عنوان رئیس فدراسیون، از نکات منفی این عملکرد است.
طباطبایی در ۱۹ بهمن ۱۳۹۹، درباره هدف‌ گذاری فدراسیون برای بازی‌های المپیک توکیو گفته بود: «در ورزش پیش بینی نتیجه ممکن نیست. با توجه به اینکه باید واقع بین باشیم هدفمان صعود از گروه است تا به جمع ۸ تیم برتر المپیک راه پیدا کنیم. ما در جام جهانی شکست هایمان نزدیک بود. اگر بتوانیم بازی های خوب مثل بازی با اسپانیا در جام جهانی را تکرار کنیم، حتی می توانیم فرانسه را نیز شکست دهیم. بچه ها روحیه بالایی دارند و  هدف این است بهترین نمایش را داشته باشیم نه اینکه زنگ تفریح باشیم.»
حال که بخاطر نتایج ضعیف برخی کارشناسان نقدهایی نسبت به عملکرد بسکتبال ایران در بازی‌های المپیک دارند، به نظر می‌رسد رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال صحبت‌های چند ماه گذشته خود را فراموش کرده و بدون توجه به هدف گذاری قبلی، از حضور ملی‌پوشان ایران در المپیک جهت کسب تجربه صحبت می‌کند. کسب تجربه‌ای که حالا از نظر طباطبایی، هدف اصلی فدراسیون بوده است.
صفاعلی کمالیان مربی سابق تیم ملی ایران، درباره برآورده شدن یا نشدن انتظارات جامعه و اهالی بسکتبال از تیم ملی در المپیک گفت: «با توجه به اینکه پیش از اعزام هدف صعود از مرحلهٔ مقدماتی برای تیم ملی عنوان شده بود قاعدتا انتظارات محقق نشده  است. بطور کلی با وجود لزوم تغییر نسل، برای اینکه بسکتبال ما در کسب نتایج در این سطوح دچار  تغییری اساسی و پایدار شود تغییر دیدگاه در برنامه‌ریزی و عملیات اجرایی  مربوطه در سراسر کشور برای دوره‌ای چند ساله الزامی است. ضمن اینکه  واضح است حفظ جایگاه فعلی بدون پشتوانه‌سازی لازم هم دشوار به نظر می‌رسد.»
اکنون که رئیس فدراسیون بسکتبال به جای عذرخواهی محتوای صحبت‌هایش را تغییر داده است، ذکر این موضوع مهم خواهد بود که از جمله اصلی‌ترین مشکلات تیم ملی ایران نداشتن بازی‌های تدارکاتی کافی و وجود حواشی بسیار در اردوی تیم ملی چند روز پیش از اعزام به المپیک بود. نقطه ضعفی که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن عملکرد ضعیف فدراسیون در مدیریت امور است.
با توجه به اینکه طباطبایی در آخرین صحبت‌های خود هدف گذاری جدید فدراسیون بسکتبال را حضور موفق در بازی‌های آسیایی و المپیک پیش رو اعلام کرده است، برای اینکه دیگر شاهد چنین تغییر نظری نباشیم، فدراسیون باید از همین فردا برنامه‌ریزی‌های خود جهت بهبود شرایط تیم ملی را انجام دهد تا دیگر اهالی این رشته شاهد چنین اتفاقاتی برای تیم ملی نباشند. 
برچسب ها: المپیک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها