به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۴ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب : ۲۸۶۴۵۶
گفت‌وگو آمریكا و بریتانیا بر سر اقدام مشترک علیه ایران

 اسرائیل: آماده حمله به ایران هستیم

 اسرائیل: آماده حمله به ایران هستیم
گروه سیاسی:  وزیر دفاع اسرائیل گفت که کشورش آمادگی حمله به ایران را دارد و باید در برابر تهدید جمهوری اسلامی واکنش جهانی نشان داد.
تنش‌های بین ایران و اسرائیل پس از حمله مرگبار هفته گذشته به یک کشتی تجاری که مالک آن یک بازرگان اسرائیلی بود به بالاترین سطح خود رسیده است. در این حمله که بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و اسرائیل، ایران را به انجام آن متهم می‌کنند دو تبعه رومانی و بریتانیا کشته شدند.
بنی گانتس در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمادگی حمله به تهران را دارد، در یک کلمه گفت «بله» و افزود: «جمهوری اسلامی تهدیدی برای کشور، خاورمیانه و کل جهان است.»
اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را دغدغه شماره یک خود می‌داند. گرچه تهران همواره ساخت سلاح هسته‌ای را رد کرده اما اسرائیل معتقد است که ایران در حال توسعه توانایی‌های خود برای تولید زرادخانه هسته‌ای و ساخت موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است.گانتس در این گفت‌وگو تاکید کرد که «ایران یک مشکل بین‌المللی و منطقه‌ای است. جهان روز جمعه شاهد یک نمونه بود.»اشاره گانتس به حمله مرگبار پهپاد به نفتکش مرسر استریت است. وی افزود: «این اتفاق ممکن است برای هر فرد دیگری هم رخ دهد.»
اما سوال دیگر از گانتس درباره ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران بود که وی گفت رئیسی می‌تواند «ایران را از نظر رفتار منطقه‌ای و امنیتی به سمت خطوط بسیار افراطی سوق دهد.» وی تصریح کرد که به این دلیل در بودجه دفاعی اسرائیل بر این موضوع تاکید داشته است.
وی افزود: «به دنیا می‌گویم مراقب باشید.»وزیر دفاع اسرائیل همچنین گفت: «ایران به دنبال چالش چند جبهه‌ای در مقابل اسرائیل است و در حال تقویت نیروهای خود در لبنان و غزه، استقرار شبه نظامیان در سوریه و عراق و حفظ حامیان خود در یمن است. ایران یک مشکل جهانی، منطقه‌ای و چالشی برای اسرائیل است.»گانتس با این حال گفت که اسرائیل به طور فعال با تهدید ایران علیه نیروهای نیابتی‌اش در سوریه، لبنان و غزه برخورد می‌کند.»
وی همچنین تاکید کرد که اسرائیل باید به‌طور مداوم فعالیت‌های سیاسی-استراتژیک خود را با جهان متعادل کند زیرا نباید ایران به گونه‌ای رفتار کند که گویا مشکل اسرائیل است.
گانتس همچنین در گفت‌وگو با دیپلمات‌های کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد هشدار داد که ایران تمام قوانین برجام را نقض کرده است و تنها ۱۰ هفته تا دستیابی به مواد ساخت سلاح هسته‌ای باقی مانده است.
گفت‌وگو آمریكا و بریتانیا بر سر اقدام مشترک علیه ایران
وزیران امور خارجه دو کشور آمریکا و بریتانیا درباره راهکار مشترک مقابله با جمهوری اسلامی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. 
دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود تماسی تلفنی داشته است. موضوع گفت‌وگوی این دو سیاستمدار هماهنگ کردن سیاست خود در ارتباط با حمله به تانکر اسرائیلی ام‌تی‌ مرسر استریت اعلام شده است.دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا پس از گفت‌وگوی خود با آنتونی بلینکن با انتشار یک پست توییتری خبر تماس تلفنی خود با بلینکن را تایید کرده است.ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز ضمن تایید این گفت‌وگو تاکید کرد که دو کشور بر آن هستند در همراهی با دیگر کشورهای ذیربط پاسخ مشترکی به حمله به تانکر اسرائیلی بدهند.افزون بر آن، ند پرایس گفته است که آمریکا از اقدامات دیپلماتیک بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل حمایت و پشتیبانی می‌کند.
اشاره سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به نامه مشترکی است که از سوی بریتانیا، رومانی و لیبریا به شورای امنیت ارسال شده است.
باید یادآور شد که یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز در همان فردای وقوع حمله به تانکر تحت مدیریت  این کشور، از سفیران خود در واشنگتن و لندن درخواست کرده بود، زمینه را برای پیگیری حقوقی علیه این حمله در شورای امنیت فراهم کنند.
در همین حال وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران به‌احتمال زیاد در تلاش برای ربودن کشتی «آسفالت پرینسس» در خلیج عمان نقش داشته است.
ند پرایس، با تأیید این‌ مطلب که افراد مهاجم کشتی آسفالت پرینسس را ترک کرده‌اند گفت: «معتقدیم که این افراد ایرانی بوده‌اند اما در حال حاضر امکان تأیید قطعی این نکته را نداریم.»
مقامات بریتانیا حمله سه‌شنبه شب به کشتی آسفالت پرینسس را «کشتی‌ربایی احتمالی» خواندند. مقامات نیروی دریایی بریتانیا به نقل از خدمه کشتی آسفالت پرینسس اعلام کردند که شامگاه سه‌شنبه تیمی از ۶ یا ۷ مهاجم مسلح ایرانی به این کشتی یورش برده‌ و وارد آن شده‌اند.
به گفتهٔ همین منبع، مهاجمان قصد داشته‌اند کشتی را به‌سوی ایران ببرند اما خدمه عمدتا هندی و اندونزیایی کشتی، که برخی از آنها در جریان حمله زخمی‌ شده‌اند، توانسته‌اند سرانجام با از کار انداختن موتورها سبب توقف کشتی شوند و مهاجمان با سررسیدن ناوهای ایالات متحده و عمان متواری شده‌اند.رهیابی ماهواره‌ای نشان می‌دهد که «آسفالت پرینسس» در نخستین ساعات چهارشنبه به‌سوی بندر جاسک ایران تغییر مسیر داده، اما پس از مدتی توقف کرده و به‌سوی عمان بازگشته است.
در گفتگوهای ضبط شده‌ای که به دست مقامات بریتانیایی رسیده یکی از خدمه کشتی به گارد ساحلی امارات می‌گوید: «ایرانی‌ها با مهمات سوار کشتی شده‌اند. اکنون داریم تغییر مسیر می‌دهیم. نمی‌توانم زمان تقریبی رسیدن را بگویم.»خلبان یک هواپیمای آمریکایی نیز دیده است که مهاجمان ایرانی کشتی آسفالت پرینسس به هنگام خروج چیزی را با خود بیرون برده‌اند.
 یک مقام ارتش آمریکا ضمن اعلام این خبر گفت وضعیت سه‌شنبه شب در دریای عمان «شبیه یک عملیات تجسس با پشتیبانی دولت ایران» بوده و «هرگونه نشانهٔ یک دزدی دریایی بین‌المللی» را داشته است.این مقام آمریکایی گفت:‌ «هواپیمای ما مردان مسلح ایرانی را بر عرشه این کشتی زیر نظر داشته و دیده است که آنان به‌هنگام خروج چیزی را با خود برده‌اند.»
وی همچنین افزود: «مردان مسلح با لباس گارد ساحلی ایران حدود ۷ ساعت کنترل این کشتی را در اختیار داشته‌اند».

 
برچسب ها: اسرائیل

۱۴۰۰/۰۵/۱۴ ۱۶:۰۷
این کار‌ها اعلام جنگ به جهان هست، چرا حکومت چنین تصمیم احمقانه گرفته؟ (375512)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۵/۱۴ ۲۰:۰۰
اسرائیل باید مقررات جهانی رو رعایت کنه و از اعمال تروریستی دست برداره. (375514)
Amir
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۵/۱۵ ۰۱:۳۲
اول و آخرش با همون غزه و لبنان باید بجنگه... (375517)
۱۴۰۰/۰۵/۱۵ ۱۰:۴۵
بی شرف منتظرچه هستید تمامش کنید (375520)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها