به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۴ ساعت ۱۷:۰۴
کد مطلب : ۲۸۶۴۶۷

قیمت فروش نفت عربستان افزایش یافت

قیمت فروش نفت عربستان افزایش یافت
گروه اقتصادی: عربستان سعودی قیمت فروش نفت به خریداران در آسیا و آمریکا در سپتامبر را افزایش داد که نشانه انتظار بزرگترین صادرکننده نفت جهان از تداوم تقاضای قوی برای نفت با وجود افزایش آمار ابتلا به کووید ۱۹ در بعضی از واردکنندگان بزرگ انرژی است.
 گروه اوپک پلاس که در راس آن عربستان سعودی و روسیه قرار دارند ماه میلادی گذشته با افزایش تولید ماهانه تا پایان سال ۲۰۲۱ و تامین نیاز بازار که در بحبوحه احیای اقتصاد جهانی با کمبود عرضه روبرو شده است، موافقت کرد.
شرکت آرامکوی سعودی در بیانیه ای اعلام کرد قیمت گرید نفتی سبک عرب لایت به آسیا را ۳۰ سنت از اوت افزایش می دهد و سه دلار در هر بشکه بالاتر از قیمت پایه تعیین می کند. این افزایش کمتر از پیش بینی تحلیلگران برای افزایش ۵۰ سنتی قیمت این گرید نفتی در نظرسنجی بلومبرگ بود. آرامکو همچنین قیمت فروش سایر گریدهای نفتی به آسیا را بین ۲۰ تا ۶۰ سنت در هر بشکه افزایش می دهد.
بیش از ۶۰ درصد از صادرات نفت عربستان سعودی به مقصد آسیاست و کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن و هند مشتریان بزرگ نفت این کشور هستند.
قیمت نفت برنت هفته جاری تحت تاثیر نگرانیها نسبت به شیوع کرونای دلتا در جهان به خصوص در آسیا پنج درصد ریزش کرد و به حدود ۷۲ دلار در هر بشکه رسید. این وضعیت ممکن است خرید نفت عربستان سعودی را کاهش دهد اگرچه افزایش قیمتی که اعلام شده، کمتر از حد انتظار بوده است. ابوظبی هم قیمت فروش نفت برای بارگیری در سپتامبر را افزایش داده است.
با این حال بعضی از تحلیلگران و معامله گران جدیدترین موج شیوع کووید ۱۹ را باعث آسیب دیدن تقاضا برای نفت می دانند. بازار امسال دچار کمبود عرضه شده و نفت برنت با وجود افتی که هفته جاری داشت، حدود ۴۰ درصد رشد قیمت داشته است.
آرامکو قیمت فروش همه گریدها به مقصد آمریکا در سپتامبر را بین ۱۰ تا ۲۰ سنت در هر بشکه افزایش داد. اما قیمت فروش همه گریدها به منطقه مدیترانه و شمال غرب اروپا را در پی ضعیف شدن قیمت پایه منطقه‌ای در آنجا کاهش داد.
با افزایش اخیر قیمتها از سوی آرامکو، قیمت عرب لایت برای فروش به آسیا به بالاترین حد از فوریه سال ۲۰۲۰ می‌رسد که ویروس کرونا هنوز در خارج از آسیا شیوع پیدا نکرده بود و این گرید سه دلار و ۷۰ سنت بالاتر از قیمت پایه منطقه ای فروخته شده بود.
بر اساس گزارش بلومبرگ، اکثر کشورهای خاورمیانه قیمتهای فروش ماهانه خود را پایینتر یا بالاتر از قیمت پایه منطقه ای تعیین می کنند. قیمت فروش رسمی آرامکو بر روند قیمت گذاری در این منطقه تاثیرگذار است. امیرنشین ابوظبی که تقریبا همه نفت امارات متحده عربی را تولید می کند، معمولا هر ماه یکی از نخستین قیمتهای فروش رسمی در منطقه را بر مبنای قیمت معاملات آتی نفت خود اعلام می کند تا نفت خود را به عنوان قیمت پایه منطقه ای بشناساند.
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها