کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

غازی که تصمیم گرفت وارونه پرواز کند

14 مرداد 1400 ساعت 20:33


گروه جامعه: این غاز انگار تصمیم گرفته وارونه پرواز کند، می‌دانید چرا؟ونسان کورنیلیسن، عکاس، این تصویر را از غاز پا‌زرد قهوه‌ای‌-‌خاکستری در حال پروازی در نزدیکی شهر آرنهم در هلند گرفته است.در این تصویر بدن غاز وارونه است در حالی که سرش را به حالت عادی چرخانده است. خیال‌تان راحت باشد، غاز حالش خوب است، هرچند وضعیتش کمی ناموزون به‌نظر می‌رسد.
کورنیلیسن، عکاس این تصویر  می‌گوید از آنچه دیده شگفت‌زده شده و تا‌به‌حال به عمرش ندیده بود که غاز در هوا معلق بزند.او می‌گوید:من به طور معمول دو بار در هفته برای عکاسی بیرون می‌روم و تا به حال چنین چیزی ندیده بودم. حتی حالا که از چنین رفتاری در غاز‌ها خبر دارم و مرتب هم پرواز آنها را تماشا می‌کنم، هرگز ندیده‌ام دوباره چنین کاری از آنها سر بزند.
حسابی شگفت‌زده شدم! فکرش را هم نمی‌کردم غاز‌ها بتوانند چنین کاری بکنند. اول فکر کردم شاید به‌خاطر باد وارونه شده است.
چرا این پرنده چنین کاری کرده است؟
پس از آنکه تصویر در توییتر پر‌بازدید شد، کارشناسان حدس زدند که پرنده برای کاهش سرعت خود در حین پرواز دست به چنین هنر‌نمایی یا معلق‌بازی زده است.ونسان می‌گوید:کارشناسان گفتند به این حرکت قیقاج رفتن (whiffling) می‌گویند که نوعی روش غیر‌معمول بعضی پرندگان برای کاهش سرعت در هنگام پرواز است.استاد دانشگاه استانبول گفت نظر قیقاج رفتن را قبول دارد چون وارونه شدن پرنده به کاهش فشار روی بال‌ها کمک می‌کند. او حتی از این عکس در کلاس‌های خودش هم استفاده کرد.یک پرنده‌شناس در هلند می‌گوید شاید این نوعی خودنمایی در برابر غاز‌های دیگر باشد. نمی‌دانم کدام توضیح درست است هر دو آنها قابل‌قبول است.
بعضی افراد در شبکه‌های اجتماعی فکر کردند که تصویر دستکاری‌شده و چنین چیزی حقیقت ندارد. ونسان تردید آنها را درک می‌کند.تعداد زیادی از افراد فکر می‌کنند که این تصویر واقعی نیست و می‌توانم آنها را درک کنم. این چیزی است که خیلی آدم‌ها چیزی در مورد آن نمی‌دانند و هرگز چنین چیزی ندیده‌اند.او ادامه می‌دهد: لازم نیست از خودم دفاع کنم. چیزی است که دیده‌ام و هر چند اتفاق نادری است اما کسانی هستند که از این رفتار پرندگان خبر دارند. من همیشه تلاش می‌کنم به پرسش‌ها و نظرات افراد در مورد عکس پاسخ بدهم و بیشتر اوقات عکس‌های دیگری را که از این صحنه گرفته‌ام به آنها نشان می‌دهم.این تصویر ماه مارس سال گذشته گرفته و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اما به تازگی به دلیل مسابقهٔ عکاسی در کشور زادگاه کورنیلیسن، هلند، دوباره داغ و پر‌بازدید شد.او می‌گوید:خوشحالم که بازخورد‌های مثبت بسیاری دریافت کردم و این عکس باعث شده است لبخند بر لبان خیلی‌ها بنشیند. این عکسی است که خیلی از افراد آن را به اشتراک گذاشتند و دربارهٔ آن گفتگو کردند. موهبتی بود که آنجا بودم، وسط باد و باران یک روز ماه مارس در آرنهم.

 


کد مطلب: 286496

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/286496/غازی-تصمیم-گرفت-وارونه-پرواز-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir