به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۵ ساعت ۰۰:۱۹
کد مطلب : ۲۸۶۵۱۴

درخواست آمریکا از ایران بعد از تحلیف رئیسی

گروه بین الملل: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه امیدوار است تهران اکنون از فرصت‌ برای پیشبرد راه‌حل‌های دیپلماتیک استفاده کند، گفت از ایران می‌خواهیم به مذاکرات وین بازگردد.
درخواست آمریکا از ایران بعد از تحلیف رئیسی
ند پرایس این مطلب را در نشستی با خبرنگاران پس از مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید ایران این بیان کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه هنوز زمان دور هفتم مذاکرات وین مشخص نشده است، گفت که از ایران می‌خواهیم به مذاکرات وین برگردد.
پرایس تصریح کرد اگر رئیس‌جمهور رئیسی در عزم خود برای رفع تحریم‌ها مصمم است، این دقیقاً همان چیزی است که در وین روی میز مذاکرات قرار دارد. این مقام آمریکایی که در پاسخ به پرسش های متعدد خبرنگاران درباره ایران سخن می گفت، بازگشت به برجام را یکی از اولویت‌های واشنگتن و در راستای منافع این کشور و متحدانش خواند اما در عین حال گفت مذاکرات وین درباره برجام نمی‌تواند برای مدت نامحدود ادامه داشته باشد. این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که هر چقدر در برگزاری دور هفتم مذاکرات تاخیر شود، پیچیدگی ها برای بازگشت به توافق هسته ای افزایش می یابد.

جلسه شورای امنیت درباره حمله به کشتی اسرائیل
دیپلمات‌ها مدعی شده‌اند انگلیس روز جمعه در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئله حمله مرگبار به یک نفتکش در نزدیکی سواحل عمان را مورد بررسی قرار خواهد داد.
در شرایطی که اسراییل و مقام‌های کشورهای غربی با بیان ادعاهای اثبات‌نشده حمله به نفتکش مرسر استریت را به ایران نسبت داده‌اند خبرگزاری رویترز که این خبر را به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده نوشته انتظار نمی‌رود نشست این شورا به اقدامی علیه ایران منجر شود. انگلیس در جلسه روز سه‌شنبه شورای امنیت، بدون ارائه هیچ مستنداتی مدعی شد «بسیار محتمل است» ایران هفته گذشته با استفاده از یک یا چند پهپاد این نفتکش را مورد حمله قرار داد که به کشته شدن دو نفر از خدمه آن منجر شد.
«دیمیتری پولیانسکی»، معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت: «اطلاعات متناقض زیادی در گردش است. در یک تحلیل از مسائل "بسیار محتمل" صحبت شده که ما کاملاً آن را رد می‌کنیم. لازم است حقایق را روشن کنیم... لازم نیست بدون داشتن مستندات قطعی از آنچه رخ داده جمع‌بندی‌های عجولانه انجام دهیم.» همزمان شبکه خبری الجزیره هم گزارش داده لندن، واشنگتن و پاریس قصد دارند موضوع حمله به کشتی مرسر استریت را در شورای امنیت مطرح کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها