به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۵ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۲۸۶۵۴۱

معافیت تحریم واردات عراق از ایران

معافیت تحریم واردات عراق از ایران
گروه سیاسی: ایالات متحده به مدت چهار ماه معافیت تحریم واردات گازی عراق از ایران برای تولید برق را تمدید کرد. عراق قادر به تأمین برق مورد نیاز خود نیست و قطع برق در این کشور به اعتراضات اجتماعی دامن زده است.
واردات گاز عراق از ایران حدود یک سوم نیاز انرژی برای تولید برق این کشور را تأمین می‌کند. عراق به دلیل مناقشه‌ها و جنگ داخلی و تأسیسات فرسوده، قادر به تأمین انرژی برق مورد نیاز جمعیت ۴۰ میلیونی خود نیست.ایالات متحده آمریکا از اواخر سال ۲۰۱۸ صنعت انرژی ایران را در لیست سیاه قرار داد و تحریم‌های سنگینی علیه آن وضع کرد. با این حال به دلیل نیازهای حیاتی عراق به واردات گاز از ایران، برای عراق استثنا قائل شد و به طور موقت تحریم در این حوزه را معلق گذارد.مهلت معافیت پیشین آخر ماه گذشته ژوئیه به پایان رسید و از هفته گذشته این تعلیق به مدت چهار ماه دیگر تمدید شد.این تمدید معافیت را باید حاصل سفر مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق به واشنگتن و ملاقات او با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا دانست.
حکومت عراق می‌کوشد در آستانه انتخابات پارلمانی در ۱۰ اکتبر سال جاری، میان روابط خود از یک سو با آمریکا و از سوی دیگر با ایران توازن برقرار کند.


 
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها