به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۱:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۵ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : ۲۸۶۶۳۳

ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی به دانش آموزان

ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی به دانش آموزان
گروه جامعه: ناهید دیناروند روانشناس بالینی و پژوهشگر حوزه جمعیت در یکی از برنامه‌های رادیویی درباره لزوم فرهنگ سازی و تغییر سبک زندگی توسط رسانه ملی گفت.این روانشناس بالینی و پژوهشگر حوزه جمعیت بیان کرد: اگرچه ازدواج یک مسئله چند بعدی است و بیکاری و مسائل اجتماعی و فردی در کاهش ازدواج مؤثرهستند، اما آموزش مهارت‌های ارتباطی و مسئولیت‌پذیری نیز برای افزایش اشتیاق جوانان بسیار ضروری است.

دیناروند درمورد الگو‌های آینده پژوهی جمعیت ایران گفت: یکی از علل کاهش رغبت جوانان به ازدواج، عدم آگاهی و آموزش مهارت‌های ارتباطی و مهارت زندگی و عدم تعهد و مسئولیت پذیری است.وی تصریح کرد: تک فرزندی آسیب‌های زیادی را در بردارد. تک فرزندی از جنبه‌های گوناگون عاطفی و روان شناختی می‌تواند به فرزند آسیب وارد کند و از طرفی به والدین و اجتماع هم آسیب می‌زند.

دیناروند خاطرنشان کرد: ازدواج یک تعهد است و فرد باید این را بیاموزد و بر اساس آن رفتار کند. تنها در این صورت است که آرامش بین زوجین که خداوند در قرآن کریم وعده داده، در زندگی حاکم می‌شود.وی در ادامه بیان کرد: معمولاً در خانواده‌های تک فرزند، تمام هم وغم پدر و مادر همین یک فرزند می‌شود و فرزند مرتباً تحت نظر و مراقبت و چک کردن‌های بی مورد پدر و مادر قرار می‌گیرد و این چک کردن‌ها استقلال و سلامت روانی تک فرزند را از بین می‌برد و باعث افسردگی و اضطراب در او می‌شود.

وی افزود: فرزند در کنار همسالان خود به رشد و کمال می‌رسد نه در کنار بزرگسالان. وقتی الگو‌های رفتاری تک فرزند فقط پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ شوند امکان رقابت هم از او گرفته می‌شود و نمی‌تواند آن حس بخشش و ایثار در بازی‌های کودکانه با خواهر و برادر را تجربه کند و در نهایت هم به فردی منزوی تبدیل می‌شود.

دیناروند تاکید کرد: باتوجه به وضعیت کنونی جمعیت کشور باید به صورت اجرایی و عملی به این موضوع ورود کنیم. وقتی دولت و مجلس صحبت از افزایش میزان ازدواج جوانان می‌کنند باید مشوق‌هایی هم ارائه و قوانینی وضع کنند که قابلیت اجرایی داشته باشند.این روانشناس بالینی و پژوهشگر حوزه جمعیت گفت با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی افزایش جمعیت و تغییر سبک زندگی توسط رسانه ملی گفت: متخصصان مربوط در آموزش و پرورش باید یک تغییر اساسی در کتب درسی ایجاد کنند و مهارت‌های ده گانه زندگی از جمله حس مسئولیت و تعهد را از همان دوران مهد کودک و دبستان به بچه‌ها آموزش دهند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها