به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۷ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۲۸۶۹۸۹

نظارت آسان بر جمعیت با کمک پهپادهای جدید

نظارت آسان بر جمعیت با کمک پهپادهای جدید
گروه علمی: به زودی شناسایی و پیگیری درگیری‌ها و صدمات وارده به افراد که ممکن است در مکان‌های شلوغ و در میان تعداد زیادی از افراد رخ دهد، آسان‌تر خواهد شد چرا که دانشمندان جمهوری چک موفق به توسعه یک سیستم نظارتی جمعیت جدید شده‌اند که تصاویر ثبت شده توسط پهپادها را با استفاده از شبکه‌های عصبی تجزیه و تحلیل می‌کند.
 
به گزارش ایسنا، این سیستم پیشرفته جدید حاصل همکاری محققان  دانشگاه صنعتی برنو و پلیس چک در یک پروژه تحقیقاتی است چرا که پلیس این کشور در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای برای نظارت بر جمعیت زیادی از افراد به استفاده از پهپادها روی آورده است.

"دیوید بازوت"(David Bažout) فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی برنو در این باره گفت: با این حال هواپیماهای بدون سرنشین موجود به اندازه‌ای که باید کارایی ندارند و هواپیماهای بدون سرنشینی که پلیس‌ها از آنها در نواحی خاص استفاده می‌کنند هیچگونه مجموعه داده آموزشی ندارند و قادر به ارزیابی رفتار عادی و غیرعادی نیستند.
بنابراین بازوت تصمیم گرفت یک سیستم شبکه عصبی ایجاد کند که تصاویر پهپادها را مانند مغز انسان تجزیه و تحلیل کند. در این کار فیلم‌های ضبط شده توسط پهپادها به چندین سلول کوچکتر تقسیم می‌شود و سپس توسط شبکه تجزیه و تحلیل شده و در نهایت یک تصویر کلی از آنچه در حال رخ دادن است، ایجاد می‌شود. سپس یک مدل رفتار استاندارد در محیط ایجاد شده و هرگونه ناهنجاری رخ داده در محل مورد نظر را با برجسته کردن ناحیه مورد نظر به رنگ قرمز به پلیس گزارش می‌دهد.

از مزیت این سیستم باید به این موضوع اشاره کرد که در زمان حال و بدون دریافت هیچ گونه اطلاعات آموزشی و قبل از ارسال به مکان مورد نظر این موارد را می‌داند.آنها برای اثبات این موضوع به آزمایش این سیستم که در دانشگاه صنعتی برنو انجام شده بود، اشاره کردند.

طی این آزمایش گروهی از کودکان شروع به دویدن در خلاف جهت عقربه‌های ساعت(پادساعتگرد) کردند. سپس همان گروه ناگهان ایستاده و شروع به دویدن در جهت دیگر کردند. سیستم مورد نظر توانست این تغییر رفتار را با یک دایره قرمز برای محققان مشخص کند.در یک آزمایش دیگر سیستم به نظارت بازیکنانی که در یک زمین فوتبال بودند، می‌پرداخت که ناگهان برخی از بازیکنان مجبور شدند روی زمین دراز بکشند. این شبکه عصبی آن رفتار را ناهنجاری تشخیص داد و آن را با رنگ قرمز مشخص کرد.

البته موارد زیادی از رفتارهای غیرمعمول در جمعیت زیادی از افراد مشاهده می‌شود که برای جلوگیری از قرمز شدن مداوم صفحه، محققان یک گزینه به سیستم اضافه کرده‌اند که این گزینه به اپراتور اجازه می‌دهد تا حساسیت سیستم را نسبت به شناسایی تغییرات خاصی تنظیم کند.پلیس جمهوری چک اکنون در حال تلاش برای آغاز آزمایشات خود در شرایط کنترل جمعیت واقعی است. هدف نهایی آنها برای استفاده از این فناوری این است که پلیس‌ها یا آمبولانس‌ها بتوانند سریع‎تر به مقصد برسند. این سیستم همچنین می‌تواند کار مجرمان در جمعیت زیاد را برایشان دشوار کند چرا که این سیستم حتی قادر به تشخیص افزایش ناگهانی سرعت فرد در هنگام حرکت نیز است. دیوید بازوت می‌گوید می‌توان از این سیستم در مکان‌هایی دیگر مانند گذرگاه‌های جاده‌ای نیز استفاده کرد.
 
برچسب ها: پهباد
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها