به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۷ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب : ۲۸۷۱۰۹

سود‌های نجومی شرکت‌های تولید روغن

سود‌های نجومی شرکت‌های تولید روغن
گروه اقتصادی: تقریبا از یک ماه گذشته تولیدکنندگان روانکار و روغن خودرو با احتکار و ایجاد کمبود مصنوعی مجوز افزایش ۴۱ درصدی روغن و روانکار را از سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گرفتند. این در حالی است که نرخ مواد اولیه و نرخ ارز نیمایی مبنای قیمت گذاری محصولات پالایشی و روغنی افزایشی نداشته و رشد ۳۹ درصدی دستمزد امسال کمتر از ۱۰ درصد در بهای تمام شده محصول تاثیرگذار است و نباید بیش از ۴ درصد قیمت محصولات گران شود؛ بنابراین افزایش ۴۱درصدی با مجوز سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هیچ توجیهی ندارد و قیمت محصول نباید بیش از ۴ درصد بالا می‌رفت، اما فشار سهامداران عمده این کارخانجات از قبیل ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، صندوق بازنشستگی کارکنان نفت و... به افزایش ۴۱ درصدی قیمت در شرایط گرانی و کرونا و ... مردم منتهی شد و صدایی از هیچ شخص و نهاد‌ی برنخواست.


جالبتر این که این افزایش نرخ فقط و فقط برای رشد سود شرکت‌های تولیدکننده روغن و روانکار انجام شده و هیچ دلیل روشن و قانع کننده و زمینه منطقی ندارد و به جای همراهی با مردم در شرایط تورم به کوچک شدن سفره آن‌ها و تشدید فشار‌های اقتصادی می‌انجامد.
 
سود‌های نجومی شرکت‌های تولید روغن
با این افزایش نرخ سود‌های نجومی و هنگفت شرکت‌های تولید روغن و روانکار نسبت به سال ۹۹ حداقل ۲ برابر خواهد شد در حالی که حتی بدون این افزایش ۴۱ درصدی هم شرکت‌ها سود‌های کلانی داشتند و می‌شد بدون این افزایش نرخ از فشار بر مردم و کسب و کار‌ها خصوصا ماشین آلات کشاورزی همچون کمباین و تراکتور درفصل برداشت و کاشت کم کرد، اما برعکس فشار قیمت‌ها بر ماشین آلات کشاورزی با این افزایش نرخ چند برابر شد.

نفت بهران متعلق به بنیاد مستضعفان سود ۳ماهه سال ۱۴۰۰ قبل از افزایش ۴۱ درصدی نرخ؛ از ۱۵۵ میلیارد تومان پارسال به ۳۴۶میلیارد تومان بالا رفته و افزایش ۱۲۳درصدی در نرخ محصولات روانکار و افزایش نرخ میانگین محصولات بیش از ۱۰۰ درصدی افزایش داشته است.سود سال ۹۹ نفت بهران معادل ۱۶هزار و ۶۹۷ میلیارد ریال بوده و با حاشیه سود ۲۶ درصدی از فروش ۶۰ هزار و ۹۸۹ میلیارد ریال این سود کسب شده و پیش بینی می‌شود سود امسال حداقل ۳۲ هزار میلیارد ریال باشد.

در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۰شرکت نفت پارس وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام از فروش ۱۵هزار و ۸۱ میلیارد ریالی محصولات خود به سود ۲۸۲۳ میلیارد ریال رسیده که بیش از ۳.۵ برابر مدت مشابه سال قبل است که با افزایش ۴۱ درصدی نرخ این سود چندین برابر خواهد شد.درحالی که سود سال ۹۹ حدود ۹ هزار و ۲۸۴ میلیارد ریال بوده پیش بینی می‌شود با توجه به راه اندازی پالایشگاه جدید به پالایش سپهر پارسیان سود امسال نفت پارس حداقل به ۱۹هزار میلیارد ریال و بیش از ۲ برابر سال قبل برسد.

نفت سپاهان متعلق به صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و ۱۷درصد تحت مالکیت پالایس نفت اصفهان؛ طبق اطلاعات منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس در ۳ ماهه اول امسال بیش از ۷ هزار و ۴۴۱ میلیارد ریال سود داشته که حدود ۴ برابر مدت مشابه سال قبل است که این سود قبل از افزایش ۴۱ درصدی نرخ ایجاد شده است.پیش بینی می‌شود سود امسال نفت سپاهان به حدود ۳۴ هزار میلیارد ریال برسد که تقریبا ۲ برابر سود ۱۷ هزار و ۵۰۴ میلیارد ریالی سال ۹۹ است.

حدود ۶۹درصد نفت سپاهان متعلق به گروه پتروشیمی تابان فردا از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی کارکنان نفت و ۱۷درصد پالایش نفت اصفهان و ۲ درصد سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری است.نفت ایرانول دیگر تصفیه کننده روغن و روانکار بورسی در ۳ ماه اول سال ۱۴۰۰ با فروش ۱۶ هزار و ۴۱۲ میلیارد ریال مبلغ ۳هزار و ۴۳۱ میلیارد ریال سود کسب کرده که بیش از ۵ برابر مدت مشابه سال قبل است و پیش بینی می‌شود سود امسالش به ۱۹ هزار میلیارد ریال برسد که حداقل ۹۰ درصد بیشتر از سال قبل خواهد بود.۴۹درصد سهام ایرانول متعلق به سرمایه گذاری نفت و گاز تامین اجتماعی از زیر مجموعه‌های شرکت شستا و ۳۸ درصد متعلق به سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری است.
مرجع : رویداد24
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها