به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۲۸۷۲۱۴

مرغ هم «پست‌نشین» شد

مرغ هم «پست‌نشین» شد
گروه اقتصادی: عرضه قطره‌چکانی مرغ، دوباره صف‌های مراکز توزیع را شلوغ کرد.قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران تا مرز 43هزار تومان افزایش یافته، اما کمبودی در عرضه مرغ نیست؛ این در حالی است که توزیع مرغ در مراکز عرضه مستقیم تا 80درصد کاهش یافته و وزن و کیفیت مرغ‌های تنظیم‌بازاری آب رفته است.
 
گزارش میدانی از توزیع مرغ در برخی مراکز عرضه مستقیم مانند میدان میوه و تره‌بار قزل‌قلعه و تهرانسر حاکی از عرضه قطره‌چکانی این محصول در این مراکز با نرخ مصوب 24هزار و 900تومان و افت شدید وزن و کیفیت مرغ‌های توزیعی آن هم از طریق تشکیل صف‌های طولانی و متراکم در شرایط همه‌گیری پیک چهارم و پنجم کرونا و نوبت‌دهی به متقاضیان خرید مرغ در برخی از این مراکز است؛ این در حالی است که انواع مرغ تازه آماده طبخ و قطعات بسته‌بندی شده مرغ با کیفیت بالا به‌وفور در مراکز خرده‌فروشی سطح شهر تهران با نرخ حدود 2تا 3برابری قیمت مصوب مرغ تنظیم‌بازاری به مشتریان عرضه می‌شود.

افت شدید توزیع مرغ در مراکز عرضه مستقیم موجب تشکیل صف‌های طولانی در برخی مراکز عرضه مستقیم این محصول بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مناقشه مردم برای تهیه آن شده است؛ موضوعی که موجب شده برخی از این مراکز مانند میدان میوه و تره‌بار تهرانسر سیستم نوبت‌دهی برای توزیع مرغ تنظیم‌بازاری را ابداع کرده و بازرسانی را برای رعایت نوبت و جلوگیری از دریافت مجدد مرغ توسط برخی افراد در صف به‌کار گمارده‌اند.

با وجود این مشتریانی که با گذراندن 2تا 3ساعت در صف موفق به خرید مرغ با نرخ مصوب دولتی می‌شوند نیز از کیفیت پایین و افت شدید مرغ‌های تنظیم‌بازاری گلایه دارند؛ مرغ‌هایی که با وزن‌های متفاوت 900، 1300تا 2200گرمی بنابر شانس و اقبال مشتریان توزیع می‌شود و موجب کشمکش خریداران و مسئولان غرفه‌های توزیع مرغ برای دریافت مرغ باکیفیت بیشتر و وزن بالاتر شده و به نوعی به متراکم‌تر شدن صف‌های خرید مرغ دولتی دامن زده است.این شرایط موجب شده تا ستاد تنظیم بازار در تازه‌ترین اقدامات خود تصمیم به توزیع پستی مرغ در 31مرکز استان کشور برای مقابله با نشتی مرغ دولتی به مغازه‌های سطح شهر و ساماندهی بازار این ماده پروتئینی بگیرد.

مرغ هم «پست‌نشین» شد
نابسامانی قیمت، کیفیت و توزیع مرغ و نشتی مرغ با قیمت آزاد از کشتارگاه‌ها تا مراکز خرده‌فروشی موجب شکست سیاست‌های تنظیم‌بازار این ماده پروتئینی در مقابله با گرانی و گرانفرشی شده و پس از ناکامی طرح توزیع مجازی مرغ از طریق فروشگاه‌های اینترنتی، مسئولان از اجرایی شدن طرح توزیع مرغ از طریق پست در 31استان کشور خبر می‌دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره طرح رصد بازار مرغ از تولید تا مراکز خرده‌فروشی، گفت: با اجرای این طرح تمام مرغ تولید شده توسط شبکه اداره پست توزیع و در شبکه هوشمند مدیریت می‌شود؛ به‌نحوی که میزان تولید و توزیع کالا با تمام جزئیات تحت رصد و پایش قرار می‌گیرد. قبلا اجرای آزمایشی این طرح از شهرستان قم آغاز شده و از امروز(دوشنبه) در ۳۱ استان کشور توزیع پستی مرغ شروع می‌شود.

او با تأکید بر همکاری وزارتخانه‌های جهاد و صمت با پست گفت: هم‌اکنون مواد پتروشیمی را به‌عنوان هدف بعدی طرح رصد بازار درنظر می‌گیریم. نیازی نیست تمام کالاها وارد این شبکه شوند، اما کالاهای دارای محدودیت عرضه یا مشمول یارانه از این طرح کنترل خواهند شد. شبکه گسترده پست در سراسر کشور راهکار مناسبی برای این موضوع خواهد بود.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در امور بازرگانی نیز در حاشیه نشست ستاد تنظیم بازار از همکاری این وزارتخانه با شرکت ملی پست برای توزیع کالاها خبر داد و گفت: یکی از نواقص شبکه توزیع این بود که کالا در شبکه توزیع قابل رصد نبود. همچنین امکانات خوبی از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در شرکت پست ایجاد شده که می‌تواند کالا را به همان نقطه‌ای که باید برود، برساند و آمار بدهد که مرغ به آن نقطه جغرافیایی اعم از واحد صنفی یا یک منزل رسیده است. محمدصادق مفتح، افزود: زیرساخت خوبی در شرکت پست فراهم شده که بر این اساس جلسات کارشناسی با آنها برگزار و اقدام مشترک با شرکت پست از کالای مرغ شروع شد؛ چراکه درمورد این کالا حساسیت و نگرانی‌هایی وجود داشت.

او با بیان اینکه از 2‌ماه پیش استفاده از شرکت پست برای توزیع مرغ به‌صورت آزمایشی از استان قم شروع شده، افزود: حالا با این سیستم توزیع مطمئن هستیم چه مقدار مرغ به کدام واحد صنفی یا صنعتی تحویل داده شده و قابل انکار هم نیست؛ بنابراین اطلاعات در یک سیستم بر خط در سطح کشور قابل رصد است و برای برنامه‌ریزی اطلاعات خوبی در اختیار مدیران کشور قرار داده شده است.

به‌گفته این مقام مسئول، این اطلاعات به‌صورت برخط با کمترین هزینه قابل برنامه‌ریزی است. همچنین همکاری بین وزارت صنعت و شرکت پست شروع شده و امیدواریم طی 6ماه آینده اعلام کنیم یک سیستم نوین توزیع را در کشور پیاده کردیم که در دنیا هم مرسوم است. به‌عبارت دقیق‌تر در دنیا هم قابل رصد بودن کالا در سیستم توزیع پیاده می‌شود.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: قیمت مرغ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها