به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۲۸۷۴۱۶
لیست سیاه سفر ایرانیان به خارج از کشور

ایرانیان به کدام کشورها نمی‌توانند بروند؟

ایرانیان به کدام کشورها نمی‌توانند بروند؟
گروه جامعه: ایران در حالی در پیک پنجم کرونا قرار دارد که از آغاز واکسیناسیون عمومی در سراسر جهان مدت‌ها می‌گذرد و روند نسبتا خوبی پشت سر گذاشته است. با وجودی که آمارهای ابتلا این روزها در برخی کشورها باز رو به افزایش است اما نشانه‌های از بازگشت به زندگی عادی نیز دیده می‌شود.در ایران اما بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت تنها سه میلیون و ۲۷۴ هزار و ۹۸۰ نفر هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند و آمارهای ابتلا و فوت روند افزایشی دارد.

در این میان، بسیاری از کشورهای دنیا بدون گواهی واکسیناسیون، اجازه ورود اتباع خارجی را به خاک خود نمی‌دهند. برخی حتی در مورد نوع واکسن دریافتی نیز حساسیت‌های سختگیرانه‌ای دارند و هر واکسنی را تایید نمی‌کنند.

ایرانیان در لیست سیاه چه کشورهایی هستند؟
بعضی از کشورها فهرست ممنوعه‌ای نیز برای ورود اتباع کشورهای مختلف دارند. برای مثال عمان و بحرین ورود ایرانیان را به خاک خود تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرده‌اند.در مورد سفر به عربستان برای حج عمره اما اخبار ضد و نقیضی وجود دارد. در حالی که اخیرا اعلام شد اتباع ایرانی حق سفر به این کشور را ندارند، دیروز ایسنا اعلام کرد چنین ممنوعیتی وضع نشده است.البته برخی از کشورهای همسایه ایران قوانین ساده‌تری دارند. برای مثال ارمنستان و ترکیه در بسیاری از موارد بدون واکسیناسیون و  فقط با اتکا به تست‌های پی سی آر اجازه وجود به مسافران را می‌دهند.

ماجرای واکسن‌های مورد تایید
صرف واکسیناسیون گاهی کفایت نمی‌کند و افراد حتی با دریافت واکسن نیز ممکن است نتوانند به برخی کشورها سفر کنند.بر اساس اعلام اتحادیه اروپا، همه واکسن‌هایی که از آژانس دارویی اروپا مجوز گرفته باشند، مورد تایید واقع می‌شوند و افرادی که این واکسن‌‎ها را دریافت کرده‌اند مجوز ورود به کشورها را دارند.اما اخیرا این سازمان به علت شرایط موجود و تشدید موارد ابتلا کرونا، اعلام کرد که حتی واکسن‌هایی که تاییدییه سازمان بهداشت جهانی را  داشته باشند، مورد قبول هستند.سازمان بهداشت جهانی چندی پیش تاکید کرد هر واکسنی که برای استفاده اضطراری مجوز دارد باید از سوی کشورها به رسمیت شناخته و به افراد واکسینه شده اجازه سفر داده شود.

واکسن سینوفارم مورد تایید است؟
سینوفارم اولین واکسن تولید شده توسط کشورهای آسیایی است که توانست مجوز استفاده اضطراری را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کند و چندی پیش به صورت رسمی توسط این سازمان ثبت جهانی شد. اما برخی کشورها دریافت این واکسن را برای ورود به کشور خود نمی‌پذیرند.
 
برای مثال در مورد حج عمره نیز این ابهام وجود دارد که حتی اگر عربستان اتباع ایرانی را پبذیرد، باز هم واکسن سینوفارم که یکی از ستون‌های اصلی واکسناسیون را در ایران تشکیل می‌دهد، مورد تایید این کشور نیست.
در همین رابطه، محسن حاجی سعید، فعال گردشگری با بیان اینکه قبول مجوز واکسن‌ها، بستگی به سیاست‌گذاری‌های هر کشور دارد، به تجارت‌نیوز می‌گوید: با وجود اینکه سینوفارم تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دارد، اما کشورهای اروپایی زیادی هستتند که این واکسن را قبول ندارند و مسافرت به این کشورها با تزریق این واکسن امکان‌پذیر نیست.

وضعیت واکسن‌های ایرانی
در این میان واکسن برکت که به تازگی تزریق عمومی آن آغاز شده، فقط تاییدیه نهاد رگولاتور ایران یعنی سازمان غذا و دارو را دریافت کرده، اما هنوز به صورت رسمی به تایید سازمان بهداشت جهانی نرسیده است.حاجی سعید ضمن تایید این موضوع به تجارت‌نیوز می‌گوید: متاسفانه زمانی که تولید واکسن‌های ایرانی شروع شد، بسیاری از جوانب در نظر گرفته نشد؛ از جمله اینکه بدون تایید رسمی سازمان بهداشت جهانی، سفر به دیگر کشورها با دریافت این واکسن ممکن نیست.

گذرنامه واکسن کرونا برای سفرهای بین‌المللی
ویروس کرونا به اقتصاد جهانی ضربه بسیار بزرگی وارد کرد. در این میان صنعت‌های هوایی برای جلوگیری از زیان بیشتر متاثر از این بیماری، اقدام به اجرای طرح گذرنامه‌های واکسن کووید-۱۹ برای کمک به آغاز سفرهای بین‌المللی کردند.اتحادیه اروپا نیز قصد دارد این گذرنامه را برای افرادی که تحت واکسیناسیون کامل قرار گرفته‌اند، این گذرنامه را صادر کند تا بار دیگر جهان بتواند به سمت روال عادی پیش از کرونا پیش برود.

این درحالی است که این طرح مخالفان زیادی دارد، زیرا هنوز زمانی زیادی از شروع واکسیناسیون جهانی نگذشته و ممکن است که واکسیناسیون تاثیر زیادی در جلوگیری از انتقال ویروس نداشته و باعث وخیم‌تر شدن شیوع کرونا در جهان شود.با تمامی مخالفت‌های موجود در حال حاضر صدور گذرنامه کرونا یا گواهینامه دیجیتال کووید در هفت کشور اروپایی مانند بلغارستان، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، یونان، کرواسی و لهستان آغاز شده است و شهروندان این کشورها می‌توانند با دریافت این گواهینامه به سراسر اروپا سفر کنند.

سخت‌تر شدن شرایط مسافرت ایرانیان در آینده 
با شرایط واردات واکسن و تولید داخلی واکسن برکت، می‌توان گفت در آینده‌ای نزدیک اگر واکسن برکت و دیگر واکسن‌های ایرانی نتوانند مجوز رسمی را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کند، باعث ایجاد  مشکلات فراوانی برای صنعت هوایی کشور و متقاضیان سفرهای خارجی می‌شود.حاجی سعید، فعال گردشگری در این رابطه، با تاکید بر اینکه ادامه این وضعیت می‌تواند ضربه بزرگی به صنعت گردشگری ایران بزند، گفت: سیاست‌های غلط وزارت بهداشت در این دو سال شیوع کرونا باعث نابود شدن صنعت گردشگری ایران شده و امیدواریم وزارت بهداشت دولت جدید این راه را ادامه ندهد و هرچه سریع‌تر به مشکلات این صنعت رسیدگی کند.
مرجع : تجارت نیوز

۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ۱۴:۱۶
اين يكي را هم كه خراب كرديد،وقتي شايسته سالاري بر اساس رابطه و خط فكري است همين ميشود. (375777)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها