به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۲۸۷۴۵۳

دموکراسی نوپای تونس در خطر جدی است

دموکراسی نوپای تونس در خطر جدی است
گروه بین الملل: رئیس پارلمان و جنبش النهضه تونس در سخنانی گفت که اقدامات ریاست جمهوری این کشور دیپلماسی در تونس را با خطر جدی مواجه کرده است.
راشد الغنوشی،  در سخنانی اظهار کرد که به دنبال اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده توسط قیس سعید، رئیس جمهوری تونس انتخابات، پلورالیسم سیاسی، فضای آزادی، شفافیت و پاسخگویی همه با خطر جدی مواجه شده‌اند.
وی افزود: دموکراسی در تونس نوپا و شکننده بوده و اکنون با خطر جدی مواجه شده است.
الغنوشی گفت: قیس سعید فعالیت پارلمان را تعلیق کرد، نخست‌وزیر را برکنار کرد، تمام اختیارات اجرایی را به عهده گرفت، خود را به عنوان دادستان منصوب کرد، به تانک‌ها و سربازان دستور داد تا در اطراف پارلمان مستقر شوند و از ورود نمایندگان و رئیس‌شان به پارلمان جلوگیری کرد.
وی در ادامه از حامیان آزادی خواست که از دموکراسی تونس دفاع کنند.
رئیس جنبش النهضه همچنین گفت که قیس سعید تا بدین لحظه تمامی درخواست‌ها برای انجام گفت‌وگو را رد کرده است.
وی خاطرنشان کرد که گفت‌وگو تنها راه خروج از بحران ایجاد شده در تونس است.
الغنوشی ادامه داد: نباید دوره تعلیق پارلمان پس از اتمام این ۳۰ روز تجدید شود و باید نخست‌وزیری از سوی ریاست جمهوری تعیین و دولتی تشکیل شود که پارلمان به آن رای اعتماد دهد.
وی تاکید کرد: برای اینکه دولت جدید مشروعیت قانونی داشته باشد باید در تصمیم تعلیق فعالیت پارلمان تجدید نظر صورت بگیرد و دولت با گرفتن رای اعتماد از پارلمان تشکیل شود.
الغنوشی همچنین گفت: ما از قیس سعید می‌خواهیم که از لبه پرتگاه فاصله بگیرد و در یک گفت‌وگوی سیاسی فراگیر شرکت کند.
رئیس جمهور تونس شامگاه یکشنبه ۲۵ ژوئیه، طی احکامی هشام المشیشی، نخست وزیر این کشور را بابت ناکامی در مدیریت بحران کرونا برکنار و فعالیت پارلمان را به مدت یک ماه تعلیق و مصونیت نمایندگان را لغو کرد و گفت: این تدابیر باید ماه‌ها قبل لحاظ می‌شدند، این در حالی است که منتقدان او این تدابیر را در راستای اجرای "کودتا" می‌دانند.
این تصمیمات چندین دستور ریاست جمهوری را در پی داشت که شامل معافیت و برکناری تعداد بیشتری از مسئولان از جمله برکناری وزیر دفاع و سرپرست وزارت دادگستری بود.
این تحولات در سایه اعتراضات شدید رخ داده که در برخی مواقع به درگیری‌هایی بین معترضان و نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف تونس در سایه وضعیت بد اقتصادی، فساد و شیوع کرونا منجر می‌شد.
برچسب ها: تونس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها