به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۲۸۷۴۸۳
پروتكل بي پروتكل؛ سینه‌زنی پای عَلَم مرگ!

این بود عزاداری با رعایت پروتکل‌ها در میانه رکوردشکنی کشتار کرونا؟

یکی از هیات‌های اصفهان!
یکی از هیات‌های اصفهان!
گروه جامعه: در حالی که به گفته ستاد مقابله با کرونای کشور روزانه نزدیک به ۶۰۰ ایرانی «رسمی» و بالغ بر ۱۵۰۰ نفر «واقعی» در ایران بر اثر ابتلا به کرونا جان می‌بازند، ویدیوهای منتشر شده نشان دهنده نقض کامل پروتکل‌های کرونا در اغلب هیات‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم محرم می‌باشد.

....
مراسم شب اول محرم با مداحی حسین ستوده، در خزانه بخارایی تهران!

رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفته است: من فدای تمام امام حسینی‌های عالم بشوم اما از برخی هئیت‌هایی که با عدم رعایت پروتکل‌ها باعث می‌شوند تصویر دیگری از آن‌ها در ذهن ایجاد شود گلایه‌مندم. مشاور وزیر کشور هم به انتشار برخی تصاویر عزاداری محرم در وضعیت اوج کرونا واکنش نشان داد و با انتشار تصاویری در توئیتر خود نوشت: این عزاداری سیدالشهدا(ع) نیست؛ اینجا محفل شادی ذبح عقلانیت و مقابله با سیره عقلانی ائمه اطهار است. این تصاویر بازنمایی غوغای خوارج و ماجرای قرآن بر سرنیزه کردن ظاهربینان جاهل در صفین است.  کرونا را جدی بگیریم.

روزنامه جوان: این رسم حسین(ع) نیست!
روزنامه جوان (وابسته به سپاه پاسداران) هم در یادداشتی از عدم رعایت پروتکل در مجالس محرم انتقاد کرد و  نوشت: چند صد نفر لخت و شوریده حال وسط هیئت، چفت در چفت هم، بدون حتی یک عدد ماسک، سینه‌زنان، در میانه رکوردشکنی کشتار کرونا! الحق و الانصاف که برپایی هیئت با بدن‌های عریان، بدون کوچک‌ترین توجهی به جولان مرگبار کرونا و بازی با جان هیئتی‌های عزیزتر از جانم، از رسم حسین (ع) به دور است. جان مؤمن از محکمات فقهی است که حفاظت از آن چند ده اصل بلامنازع در شرع دارد. به سخره گرفتن همه این‌ها نه شرعی است، نه منطقی است و نه حتی اخلاقی است.
سال‌هاست که علمای متأخر اسلام با درک اقتضائات زمانه فتاوی معتبری مبنی بر حرمت لخت شدن در مجالس عزاداری داده‌اند.
برخی از رفقای هیئتی‌ بر این عقیده‌اند که روضه اباعبدالله آدم‌ساز است و کروناکُش (!)، اما واقعاً همین رفقا می‌توانند تضمین مکتوب دهند که تا سه هفته پس از برگزاری این قبیل مراسم‌ها، هیچ یک از هیئتی‌ها در اثر کرونا به دیار حق نشتافته‌اند؟! اصلا مگر می‌شود همه هیئتی‌ها و همه آن کسانی را که با همه هیئتی‌ها در ارتباطند دنبال کرد تا پس از آن فهمید کسی بر اثر کرونای برخاسته از دل هیئت‌های بی مراعات جان باخته است یا نه؟! چه کسی مسئول حفظ حرمت جان این همه است؟ ای کاش دوستان هیئتی‌ در مشهد و تهران و قم و هر جای دیگری لااقل امسال را ملاحظه کنند و بی‌خیال برپایی هیئت با همان سیاق سیزده قرن گذشته شوند.

پروتكل بي پروتكل!
انتشار تصاویری از مراسم عزاداری‌‌ها بازتاب‌های فراوانی داشت.
روزنامه‌های اعتماد و توسعه ایرانی هم در تیتر نخست شماره امروز خود به این موضوع واکنش نشان دادند.
روزنامه اعتماد با تیتر «پروتكل بي پروتكل!» در این رابطه نوشت: مشهد، در صدر بي‌توجهي به محدوديت‌هاي كرونايي قرار دارد.

روزنامه توسعه ایرانی نیز در مطلبی با عنوان «سینه‌زنی پای عَلَم مرگ» از عدم رعایت پروتکل بهداشتی در برگزاری برخی مراسم عزاداری انتقاد کرد و نوشت: تصاویر دیروز از اولین شب عزاداری محرم در یکی از هیأت‌های مشهد، در اوج ترکتازی دلتا ویروس و خبرهای فاجعه‌باری که از بیمارستان‌های این شهر به گوش می‌رسد؛ حیرت‌آور بود و انتقادات بسیاری را برانگیخت.

مشتی عباد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ۱۶:۳۸
در حالت عادی پروتکلها رعایت نمی شود در این مراسم هزاری هم بگید که مواظب باشید اصلا رعایت نمیشه. اون آدم کرونایی که توی این مراسم تند تند نفس میزنه ببین چه میکنه به سلامت بقیه. (375797)
۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ۱۸:۱۳
گروه فشار ولباس شخصی‌ها و آشوبگران بنام ملت همین ها هستند (375810)
۱۴۰۰/۰۵/۲۱ ۰۹:۱۹
جدا از بحث کرونا و ابتلا و پیامدهای آن، برهنگی در مجالس عزا، حرام شرعی است و باید با بانیان و ترویج دهندگان آن برخورد سخت قانونی صورت گیرد (375839)
سمیه
United States
۱۴۰۰/۰۵/۲۱ ۱۳:۲۴
بعضی افراد اگر دین ندارند انتظار می رود حد اقل به عنوان یک انسان حیا داشته باشند. فرض بگیریم اصلاً مشکل اپیدمی کرونا و یا بیماریهای واگیر دیگر وجود ناشته باشد، لخت شدن افراد و به نمایش گذاشتن بدن خود در مجالس مختلف مصداق بارز بی حیاگری است. منصفانه نیست فقط رعایت حجاب زنان مورد توجه متولیان امر به معروف و نهی از منکر باشد و برخی مردان هرزه که با نیت سکس گروهی و به بهانه عزاداری محرم بدن های نحس خود را برای جمعیت انبوه زنان و مردان حاضردر مجلس به نمایش می گذارند بی تفاوت و بدون تذکر و توبیخ به حا (375847)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها