به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۵۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۲۸۷۵۰۰

آشفتگی عجیب در بازار تخم مرغ!

آشفتگی عجیب در بازار تخم مرغ!
گروه اقتصادی: در یکی دو هفته اخیر افزایش قیمت تخم مرغ بار دیگر حاشیه ساز شد و این بار قیمت هر شانه تخم مرغ به بیش از ۴۵ هزار تومان رسیده است، در حالی طبق مصوبه نباید قیمت هر شانه تخم مرغ بیش از ۲۸ هزار تومان باشد و آشفتگی عجیبی در بازار وجود دارد. برخی فعالان صنعت مرغداری می گویند وزارت جهاد کشاورزی افزایش قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری به ۱۷۰۰ تومان را پذیرفته اما آن را ابلاغ نکرده است به همین دلیل مرغداری ها با لاین قیمت تخم مرغ را عرضه می کنند، زیرا قیمت نهاده ها گران شده و برخی مرغداری ها برای اداه فعالیت خود یا باید تخم مرغ را با قیمت های جدید عرضه کنند یا اینکه باید واحد تولیدی خود را ببندند.

دبیر کانون مرغ تخم‌گذار با اشاره به اینکه یک ماهی هست که قیمت عرضه تخم مرغ درب مرغداری ها میانگین روی ۱۷ هزار تومان حرکت می کند، گفت: ناشی از کاهش تولید به دلیل حذف مرغ بود، زیرا مرغدارهایی که مرغ سن بالا داشته اند، دان به آنها اختصاص پیدا نمی کرد از این رو نگهداری مرغ برای آنها صرفه اقتصادی نداشت.

فرزاد طلاکش با بیان اینکه با این وضعیت قیمت نهاده ها ، قیمت تمام شده‌ی مرغ بالای ۱۷۵۰۰ تومان تمام می شود، تصریح کرد: در حالی که قیمت تمام شده‌ی تولید بالاست، هنوز برخی از استان ها، دستگاه های نظارتی، مرغداری ها را برای فروش تخم مرغ بالاتر از ۱۴ هزار تومان در هر کیلو، جریمه می کنند، در حالی که حدود ۴۰ روز پیش معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی نظرش را اعلام کرده که قیمت هر کیلو تخم مرغ در مرغداری باید ۱۷۳۰۰ تومان باشد، اما به صورت رسمی این قیمت اعلام نشده، با این وجود دستگاه های نظارتی براساس قیمت ۱۴ هزار تومان نظارت می کنند.

قیمت هر کیلو تخم مرغ در خرده فروشی ها
او با اشاره به اینکه ۲۵ درصد به قیمت هر کیلو تخم مرغ از نرخ مرغداری ها در خرده فروشی ها اضافه می شود، اظهار کرد: هر شانه تخم مرغ حدود دو کیلوگرم است و با در نظر گرفتن نرخ ۱۷ هزار تومان برای هر کیلو، هر شانه تخم مرغ حدودا ۳۴۰۰ تومان می شود و با احتساب ۲۵ درصد قیمت برای خرده فروشی ها هر شانه تخم مرغ حدود ۴۳ هزار تومان می شود و البته در برخی مناطق گاهی هر شانه تخم مرغ را بالای ۴۵ هزار تومان هم می فروشند.

فرزاد طلاکش با بیان اینکه قیمت هر کیلو تخم مرغ با توجه به هزینه های تولید و حمل و نقل کیلویی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان باید افزایش یابد، افزود: قرار بوده دولت تعرفه صادراتی را برای تخم مرغ بردارد تا مازاد تخم مرغ از کشور خارج شود و قیمت ها اصلاح شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و امیدواریم قرارگاهی که در وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفته زودتر به این مقوله ورود کند.دبیر کانون مرغ تخم‌گذار با اشاره به اینکه دولت همواره در بازار داخلی دخالت می کند، گفت: مرغدار در حال حاضر باید برای خرید نهاده ها نقدی پرداخت کند و بعد از ده روز نهاده ها را دریافت می کند که با زمان نیاز فاصله دارد.

۳۵۰۰ تن تولید روزانه تخم مرغ در کشور
او با اشاره به تعطیلی مدارس و تولید پایین صنایع غذایی نظیر کیک و کلوچه اظهار داشت: حدود ۳۰۰ تن تولید مازاد تخم مرغ ایجاد می شود که به کشورهای همسایه ارسال می شود، همچنین ۳۵۰۰ تن تولید روزانه تخم مرغ در کشور هست که باید بخشی صادرات بشود یا تبدیل به پودر تخم مرغ بشود یا به صورت مایع منجمد نگهداری شود تا درصورتی که زمستان کمبود تخم مرغ داشته از این منابع بتوانیم استفاده کنیم.

طلاکش با اشاره به اینکه در تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ وزارت جهاد نقش ایفا می کند، گفت: در شرایط کنونی سازمان تنظیم بازار به جای وزارت کشاورزی در قیمت گذاری حضور دارند و این موضوع باعث بروز مشکلاتی در این زمینه شده است.

او با اشاره به اینکه درجه بندی تخم مرغ در شرایط کنونی انجام نمی شود، گفت: در حال حاضر تخم مرغ گرید B عرضه می شود و قرار است رتبه کیفیت A تخم مرغ هم توسط وزارت جهاد کشاورزی قیمت گذاری و اعلام شود. تفاوت این دو گرید تخم مرغ مربوط به تفاوت در کیفیت داخلی تخم مرغ است، نوع A زرده زعفرانی و پوسته آن بدون لک و خط و خش است ، اما تخم مرغ گرید B همین تخم مرغ معمولی در مغازه است که بسته بندی می شود.
مرجع : گسترش نیوز
برچسب ها: تخم مرغ
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها