به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۱ ساعت ۱۵:۲۷
کد مطلب : ۲۸۷۵۹۴

سودان البشیر، را تحویل لاهه می‌دهد

سودان البشیر، را تحویل لاهه می‌دهد
گروه بین الملل: دولت سودان اعلام کرد عمر البشیر، رئیس جمهوری پیشین این کشور و دیگر متهمان پرونده نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در جنگ دارفور را به دادگاه بین‌المللی لاهه تحویل می‌دهد.
 مریم الصادق المهدی، وزیر خارجه سودان اعلام کرد که کابینه سودان تصمیم گرفته است متهمانی را که از سوی دادگاه لاهه تحت پیگرد قرار دارند، تحویل دهد. با این تصمیم، دولت موقت سودان وعده‌ای را که در فوریه ۲۰۲۰ داده بود، بالاخره عملی می‌کند.
البشیر، دیکتاتور سابق سودان پس از سه دهه در آوریل ۲۰۱۹ در پی ماه‌ها اعتراض و پس از آن که ارتش کنترل کشور را به دست گرفت، مجبور به استعفا شد و سپس بازداشت گردید. در اوت همان سال دولت انتقالی زمام امور سودان را به دست گرفت. حکم بازداشت دادگاه بین المللی لاهه (ICC) عمدتا بر اساس جنایاتی صادر شده است که در درگیری دارفور، در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ رخ داد. در آن زمان اقوام مختلف علیه حکومت البشیر شورش کرده بودند. بر اساس گزارش سازمان ملل تنها در سال ۲۰۰۶ حدود ۳۰۰ هزار نفر کشته و ۲،۵ میلیون نفر آواره شدند.البشیر در ابتدا با اعزام شبه نظامیان جنجوید علیه شورشیان اقدام کرد. آنها به دستور خارطوم مرتکب جنایات سیستماتیک، از جمله تجاوز، قتل، غارت و آتش زدن مال و خانه مردم شده‌اند.
 دیوان کیفری بین المللی (ICC)  مدت زیادی است که تلاش می‌کند تا رئیس جمهور پیشین سودان و همراهانش را از این کشور تحویل بگیرد و آنها را محاکمه کند. وزیر امورخارجه سودان  در دیدار با کریم خان، دادستان کل دادگاه بین‌المللی جنایی که در خارطوم برگزار شد، این مطلب را بیان کرد. دادگاه بین المللی لاهه در بررسی‌پرونده دارفور از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ حکم بازداشت عمر البشیر، عبدالرحیم محمد حسین، وزیر دفاع و احمد هارون، وزیر کشور او و علی کوشیب، از فرماندهان شبه‌نظامیان جنجوید را صادر کرد. کوشیب ژوئن گذشته داوطلبانه خود را به دادگاه تسلیم کرد. این برای اولین بار در تاریخ بود که دادگاه لاهه حکم بازداشت یک رهبر سیاسی در قدرت را صادر می‌کرد.  

 
برچسب ها: سودان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها