به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۱ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب : ۲۸۷۶۱۷

پیاده روی ۵ هزار کیلومتری عروسک سوری

پیاده روی ۵ هزار کیلومتری عروسک سوری
گروه جامعه: عروسک دختر پناهجوی سوری ۵ هزار کیلومتر پیاده از ترکیه تا بریتانیا می‌رود.
این امل است، عروسکی نه چندان کوچک که از یک دختر ۹ ساله سوری الگوبرداری شده. این عروسک قرار است حدود هشت هزار کیلومتر از ترکیه تا بریتانیا را پیاده طی کند.این سفر بیانگر داستان‌های میلیون‌ها پناهنده جوان است که مجبور هستند خانه و کاشانه خود را ترک کنند.آنها غالبا بدون والدین خود و به تنهایی سفر می‌کنند.هدف از این پروژه افزایش آگاهی از دشواری‌هایی است که پناهجویان کودک با آنها روبرو هستند. این عروسک بیش از سه ونیم متر ارتفاع دارد و از ۸ کشور عبور خواهد کرد.عروسک امل از ترکیه به یونان خواهد رفت سپس از ایتالیا، فرانسه، سوئد، آلمان، بلژیک می‌گذرد و سرانجام به بریتانیا می‌رسد جایی که سفرش در سوم نوامبر در منچستر پایان می‌یابد.این عروسک غول پیکر را افرادی ساخته‌اند که روی اسب عروسکی نمایش "اسب جنگی" کار کرده بودند.شرکت "هنداسپرینگ پاپت" سازنده این عروسک است. برای به حرکت درآوردن "امل کوچک" چهار عروسک‌گردان نیاز است: برای هر دست، یک نفر، یکی برای پشت و یک نفر درون عروسک که بر چوب‌های بلند راه می‌رود و دستگاهی را که "چنگ" نامیده می‌شود مدیریت می‌کند، دستگاه پیچیده‌ای از سیم‌هایی که حالات صورت عروسک را کنترل می‌کند.باسیل جونز و آدرین کهلر بنیانگذاران این شرکت هستند که به طور موقت به بازنشستگی خود خاتمه دادند تا این عروسک را بسازند.کهلر در این رابطه گفت: "داستان پناهندگان، مسئله بزرگ دوران ماست."
امیر نزار زوابی، کارگردان هنری این طرح می‌گوید: "دقیقا چون دنیا به مسائل دیگر مشغول است، مهم است که بحران پناهندگان را به مرکز توجهات بازگردانیم."او افزود هدف، برجسته کردن "ظرفیت نهانی پناهندگان" است نه "شرایط وخیم" آنها.امل کوچک بر پایه شخصیتی از تئاتری است که در بریتانیا به نمایش در آمد و درباره اردوگاه پناهندگان کاله بود.
در این داستان، امل دختر ۹ ساله پناهنده سوری است از شهر حلب، که در جستجوی مادرش است.جنگ داخلی سوریه، ۱۰ سال پیش آغاز شد، خانواده‌های بیشماری طی جنگ بی‌رحمانه که کشور را چندپاره کرد، آسیب فراوان دیدند.حدود ۶.۸ میلیون شهروند سوری پناهنده هستند یا درخواست پناهندگی دارند، و حدود ۶.۷ میلیون به اجبار کشور خود را ترک کردند و اکنون در شرایط وخیمی در سوریه زندگی می‌کنند.این افراد در مجموع بیش از نیمی از جمعیت سوریه هستند و حدود نیمی از افرادی که از این بحران لطمه دیده‌اند، کودک هستند.
بخش اول سفر امل، از مرز سوریه/ترکیه پایان یافته، جایی که عروسک‌گردانان غروب آفتاب را نظاره کردند. این بخش با کنسرت خداحافظی خوانندگان سوری، پیش از آغاز سفر عروسک به یونان پایان یافت.

 
برچسب ها: سوریه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها