به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۲ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۲۸۷۶۸۲

میلیاردی های حراج تهران را بشناسید

میلیاردی های حراج تهران را بشناسید
گروه فرهنگی: مجموع فروش چهاردهمین حراج تهران ۴۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون تومان اعلام شد که این رقم در مقایسه با دوره گذشته که در دی ماه ۹۹ برگزار شد، به کمتر از نصف رسیده است.به گزارش ایسنا، چهاردهمین دوره حراج تهران عصر پنجشنبه ـ ۲۱ مرداد ماه ـ با اجرای حسین پاکدل برگزار شد و رقم اعلام شده برای فروش آثار در مجموع به ۴۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون تومان رسید. این عدد برای دوره سیزدهم  ۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان اعلام شده بود.

همچنین گران ترین اثر این حراجی به تابلوی نقاشی «روز و شب را می‌شمارم، روز و شب» اثر رضا درخشانی اختصاص داشت که در این دوره از حراج با دو اثر حضور داشت. تابلوی درخشانی با ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در مقابل گران‌ترین‌ اثر حراجی سیزدهم به قیمت ۱۲ میلیارد تومان قرار می گیرد که متعلق به آیدین آغداشلو بود. آغداشلو در دوره قبل رکورد گرانقیمت‌ترین اثر به فروش رسیده در حراج را شکسته بود.تابلوهای بزرگ و عظیم رضا درخشانی، صحنه درشت‌نمایی و وسعت بخشیدن به دستاوردهای کهن نگارینه‌های شرقی است که در بیانی معاصر بازآفرینی می‌شوند.

«روز و شب را می‌شمارم، روز و شب» به مجموعه شب و روز و درختان انجیر تعلق دارد. در این مجموعه، هنرمند از دو وجه مشترک در خلق آثار مجموعه استفاده کرده است؛ نخست آن‌که تمامی مجموعه از دو لته تشکیل شده‌اند که فرم‌های مختلف گیاهی را مجسم می‌کنند؛ این دو لته بودن بر نگرش دوگانگی شرق‌گرایانه شکل گرفته است و دوم آن‌که هر لته به لحاظ رنگی، عکس لته روبه‌روست؛ یعنی جای رنگ در فضای مثبت و منفی یکی، در دیگری جابه‌جا می‌شود. با این حال دو تابلو به لحاظ فرمی مکمل نیستند و نوعی قرینه در بی‌قرینگی در اثر دیده می‌شود که تابلو را به لحاظ کلی پویا می‌کند.

دومین اثر رضا درخشانی با عنوان «هجرت طلایی» در ابعاد ۱۵۰×۱۸۰ سانتیمتر هم میلیاردی شد و به قیمت یک میلیارد و صد میلیون تومان فروخته شد. این اثر در سال ۱۳۸۳ خلق شده است.

دیگر اثر میلیاردی حراج چهاردهم، تابلوی «گنبد آبی» اثر وای. زی. کامی (کامران یوسف زاده) بود که به مبلغ ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.کامران یوسف‌زاده هنرمند ایرانی که با نام مستعار «وای زی کامی» در فضای هنری امریکا (نیویورک) شناخته می‌شود، دوره‌های کاری متفاوتی را تجربه کرده است. دو مجموعه «گنبدها و دست‌های نمازگزاران» و «عبادت‌های بی‌پایان» که اثر حاضر مهمترین تابلو از دستاوردهای هنرمند و از همین دوره به حساب می‌آید، بر اساس نگاهی ژرف به ارتباط انسان و خاطراتش از جهان پیرامون و تأثیر مذاهب در تعالی روح انسانی شکل گرفته است. در این زمینه هنرمند می‌کوشد تا مفهومی آسمانی را از چشم‌اندازی تازه پیش روی مخاطب قرار دهد و تأثیر عمیقی را که از معماری دنیای شرق و به‌خصوص جهان اسلام گرفته، با بیانی معاصر به نمایش بگذارد.

در تابلوی حاضر، وای زی کامی در تلاش برای ایجاد پلی میان مفهوم و ساختاری مشابه بین فرم گنبدها با چیدمانی مرکزگرا از آجر و چهره انسان‌هاست.در چهاردهمین حراج تهران، همچنین فرهاد مشیری با تابلوی «ما، رزها» حضور داشت که این اثر ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد.این اثر که سال ۱۳۹۱ خلق شده، در دسامبر ۲۰۱۹ در حراج کریستیز دوبی هم ارایه شده است. در «ما، رزها» رنگ صورتی زمینه در کنار به‌کارگیری انواع سنگ و مرواریدهای شیشه‌ای، منجوق‌دوزی‌ها و پروانه‌های پلاستیکی، هنری خام‌دستانه و کیچ را شکل‌ داده است که از بیانگری فرمالیستی و معیارهای زیبایی‌شناسانه مدرن فاصله دارد. کودکی در میانه تصویر دیده می‌شود که چاقویی را در دست گرفته و در نوشتار انگلیسی «ما، رزها» چاقوهایی با دسته پلاستیکی سفید فرو رفته‌اند. این اثر متعلق به مجموعه‌ای است که هنرمند با تأثیر از کارت‌پستال‌های مخصوص فصل جشن از برند لویی‌ویتون کار کرده است.

«امپراتور مطرود» از آثار واحد خاکدان دیگر اثر میلیاردی حراج مرداد ماه ۱۴۰۰ ، با قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان چک خورد. این اثر سال ۱۳۹۶ خلق شده است و در هشتمین حراج تهران هم عرضه شده بود.

تابلوی نقاشی «بندبازها» اثر آویش خبره زاده هم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش رفت.نقاشی‌های ساده‌ و طراحی‌گونه آویش خبره‌زاده تجربیاتی سرراست، ساده و رویاگونه از زندگی انسان صنعتی معاصر و ارتباط تقلیل‌رفته‌اش با طبیعت است. آثاری که بر محور «تنهایی» شکل گرفته و به تمامی عناصر تصویری ارزشی یکسان می‌بخشد و تلاش می‌کند ارتباط میان انسان و محیط طبیعی او را بازتعریف کند.

در این حراجی همچنین اثر بدون عنوان از مجموعه کرامت انسانی محمود زنده‌رودی با قیمت یک میلیارد و صد میلیون تومان فروش رفت.در این اثر ستون‌بندی‌های متشکل از انواع حروف نستعلیق فارسی و خط تحریری لاتین، مصرع معروف «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» از استاد سخن سعدی به سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسه در چیدمانی مواج و پیوسته ارایه شده است.اثر زنده رودی به همراه ۲۹ تابلوی دیگر (با مضمونی مشابه) در نمایشگاهی با عنوان «کرامت انسانی» در سال ۲۰۱۴ در محل سازمان ملل متحد به نمایش درآمد.

اثر ارائه شده در حراج تهران از مجموعه کرامت انسانی محمود زنده‌رودیدر چهاردهمین حراج تهران تابلوی عکس بدون عنوان از مجموعه سفید برفی اثر عباس کیارستمی با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان، اثر دو لته ای «پارلمان» اثر مهرداد محب‌علی ۸۰۰ میلیون تومان و اثر حجمی کامبیز صبری بدون‌عنوان از مجموعه «تا جایی که به‌یاد دارم» به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شدند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها