کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رمدسیویر برای‌بیماران سرپایی‌کرونا کارایی ندارد

23 مرداد 1400 ساعت 13:32


گروه جامعه: استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: وجود صف و تقاضای فراوان برای خرید رمدسیویر شائبه‌ سوءاستفاده و ایجاد تقاضای القایی را به ذهن متبادر می‌کند که باید از سوی نهادهای ذی‌صلاح بررسی شود.دکتر حسین کیوانی ویروس‌شناس و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: اثربخشی داروی رمدسیویر (remdesivir) برای بیماران مبتلا به کرونا مورد شک و تردید است و سازمان غذا و داروی آمریکا هم این دارو را برای بیماران سرپایی به هیچ وجه توصیه نکرده است.
 

کیوانی افزود: بیماران سرپایی کرونا اصلا نیازی به مصرف داروی رمدسیویر ندارند ولی این روزها شاهد صف های طولانی بیماران مبتلا در پشت در داروخانه ها یا در سطح شهر هستیم و بعضا نیز به دنبال تامین این دارو از بازار سیاه هستند.وی ادامه داد: این تجویز برای بیماران سرپایی، در حالی که کاربردی ندارد، حتی در خرید سرم مورد نیاز برای تزریق این دارو در کشور هم کمبود ایجاد کرده است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: این دارو فقط برای برخی بیماران کرونایی که در بیمارستان بستری هستند، کارایی دارد و شاید باعث شود آنها زودتر از بیمارستان ترخیص شوند. به عبارتی، طبق بررسی های سازمان غذا و داروی آمریکا، به احتمال زیاد بیماران بستری زودتر بهبودی پیدا می کنند.

کیوانی تاکید کرد: مصرف این دارو حتی برای همه بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه نیز توصیه نمی شود و خود می تواند کمبود اکسیژن را تشدید کند.وی همچنین گفت: وجود صف و تقاضای فراوان برای خرید این دارو شائبه های سوءاستفاده و ایجاد تقاضای القایی را به ذهن متبادر می کند که باید از سوی نهادهای ذی‌صلاح بررسی شود.


کد مطلب: 287928

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/287928/رمدسیویر-برای-بیماران-سرپایی-کرونا-کارایی-ندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir