به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۳ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۲۸۷۹۳۱

کاهش تقاضای گوشت تازه در ایام محرم

کاهش تقاضای گوشت تازه در ایام محرم
گروه اقتصادی: مشاهدات میدانی در مغازه‌های خرده‌فروشی سطح شهر تهران از تثبیت یا کاهش نسبی قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی نسبت به هفته گذشته و نوسان نرخ آن در محدود ۱۳۲ تا ۱۳۴ هزار تومان حکایت دارد. این روزها نرخ خرده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت ران گوساله با افزایش ۵ تا ۷ هزار تومانی به مرز ۱۵۷ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت‌ها و افت تقاضای ناشی از کاهش قدرت خرید زمینه فروکش کردن تب خرید گوشت گوسفندی و گاوی و جایگزینی آن با برخی اقلام خوراکی و مواد پروتئینی در سبد مصرفی خانوارها را فراهم کرده است.
 
افت نرخ گوشت گوسفندی و افزایش نرخ گوشت گوساله
گزارش میدانی خبرنگاران همشهری از قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در برخی قصابی‌های سطح شهر تهران حاکی از تداوم عرضه چندنرخی و اختلاف قیمت این اقلام در مناطق مختلف این کلانشهر است، به‌نحوی که فاصله قیمت عرضه هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی و گوساله از شهرک آپادانا تا میدان صادقیه و تهرانسر به ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان می‌رسد. بر این اساس آخر هفته گذشته در بازار گوشت گوسفندی هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در این مناطق از ۱۲۷ تا ۱۴۵ هزار، ران گوسفندی ۱۶۰ تا ۱۶۸ هزار، نیم‌شقه سردست گوسفندی ۱۳۶ تا ۱۴۵ هزار، سردست بدون دنده گوسفندی (با ماهیچه) ۱۵۵ تا ۱۶۸ هزار، راسته با استخوان گوسفندی از ۱۴۱ تا ۱۴۹ هزار، گردن گوسفندی ۱۲۹ تا ۱۳۵ هزار، دمبالچه گوسفندی ۸۷ تا ۹۰ هزار و نیم‌شقه ران گوسفندی از ۱۳۸ تا ۱۴۲ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شد. با وجود این به‌گفته فعالان صنفی قیمت انواع گوشت گوسفندی نسبت به ۱۰ روز گذشته تثبیت شده و در برخی موارد نیز سیر نزولی ۳ تا ۵ هزار تومانی در هر کیلوگرم را شاهد بوده است.

به‌گفته فروشندگان قیمت گوشت گوساله و گاوی در این مدت با افزایش ۳ تا ۵ هزار تومانی در هر چند روز یک‌بار در مجموع ظرف ۲ هفته گذشته رشد قیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی را شاهد بوده اما فروشندگان امیدوارند افزایش عرضه گوشت منجمد گاوی زمینه کاهش قیمت این ماده پروتئینی در بازار مصرف را فراهم کند. با این شرایط در روزهای آخر هفته، در بازار گوشت گاوی و گوساله قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوساله در مناطق مذکور از ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار، سردست پاک‌کرده گوساله از ۱۶۰ تا ۱۶۸ هزار، قلوه‌گاه گوساله از ۱۴۳ تا ۱۴۸ هزار، گردن گوساله از ۱۲۶ تا ۱۲۸ هزار، قلم گوساله از ۱۵ تا ۱۷ هزار و ماهیچه گوساله به نرخ ۱۶۲ تا ۱۶۸ هزار تومان در نوسان بود.
 
 
تغییر ذائقه بازار در محرم امسال
علاوه بر کاهش شدید تقاضای خرد برای خرید گوشت قرمز، افزایش قیمت‌ها و شیوع کرونا، تقاضای خرید دام زنده و گوشت تازه گوسفندی و گاوی را هم در ایام محرم کاهش داده به‌نحوی که برخلاف سال‌های گذشته، امسال با گذشت چند روز از مراسم عزاداری محرم، افزایش تقاضا و به تبع آن رشد قیمت مشهودی را در قیمت دام زنده و گوشت گوسفندی و گوساله شاهد نبوده‌ایم. امسال معدود تقاضای هیئت‌های مذهبی برای تهیه غذای نذری به سمت استفاده از گوشت منجمد وارداتی به‌دلیل قیمت کمتر نسبت به گوشت گوسفندی و گوساله تازه سوق پیدا کرده است. با این روند به‌نظر می‌رسد گرانی گوشت و شیوع کرونا بازار گوشت قرمز در ماه محرم امسال را تحت‌تأثیر قرار داده است. به‌گفته تولیدکنندگان، نرخ دام سبک و سنگین زنده در این ایام تغییر محسوسی نداشته است.
 
گرایش هیئت‌های مذهبی به گوشت منجمد ارزان
همزمان با این تحولات، رئیس شورای تامین دام از کاهش ۷۵ درصدی تقاضای دام زنده برای نذورات‌ماه محرم امسال خبر داد و گفت: هیئت‌های مذهبی به خرید گوشت یخی به جای دام زنده به‌دلیل ارزان‌تر بودن روی آورده‌اند. منصور پوریان با بیان این که رکود در بازار گوشت قرمز در ایام محرم امسال بی‌سابقه است، افزود: هرسال ۲۰ تا ۱۵ روز قبل از ماه محرم سفارش برای خرید دام‌های زنده را دریافت می‌کردیم اما امسال سفارش‌ها از یک یا دو روز پیش با کاهش چشمگیر آغاز شده است.
 
او گفت: به‌طور معمول در محرم هرسال از ابتدای‌ ماه تا اربعین بیش از ۲ میلیون راس دام زنده سبک و ۱۵۰ هزار راس دام زنده سنگین برای نذورات خریداری می‌شد اما با توجه به شرایط بازار پیش‌بینی ما این است که امسال با کاهش ۷۵ درصدی، تقاضا برای دام‌ها زنده به ۵۰۰ هزار راس نرسد.

پوریان تأکید کرد: بخشی از تقاضا برای دام‌های زنده در ‌ماه محرم، هر سال مربوط به عراق بود اما با توجه به‌شدت گرفتن شیوع کرونا و ممنوعیت صادرات، تقاضای عراق نیز از دست رفته است. علاوه بر کرونا هیئت‌ها و گروه‌های مذهبی نیز مانند گذشته توان خرید تعداد زیاد دام برای نذورات را ندارند که موجب روی آوردن آنها به خرید گوشت منجمد به‌جای دام زنده شده است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران نیز با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز تابع نظام عرضه و تقاضاست، گفت: نرخ خرید دام زنده سنگین از مدت‌ها پیش ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان بود، این نرخ در ایام‌ماه محرم نیز همچنان ثابت باقی مانده است. سیداحمد مقدسی، افزود: با وجود فرارسیدن ایام محرم، به‌دلیل شیوع بیماری کرونا هیئت‌های مذهبی همانند سال‌های قبل مراسم عزاداری برپا نمی‌کنند. محرم امسال با ۲ سال پیش، تفاوت زیادی دارد. حتی در ایام محرم سال پیش هم قیمت‌ها در بازار گوشت فرقی نکرده بود.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: گوشت قرمز گرانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها