به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۳ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۲۸۷۹۸۲

روسیه خبرنگار بی‌بی‌سی را اخراج کرد

روسیه خبرنگار بی‌بی‌سی را  اخراج کرد
گروه بین الملل: شبکه تلویزیونی روسیه-24 گزارش داد، مسکو در اقدامی تلافی‌جویانه در برابر آنچه که آن را تبعیض لندن علیه روزنامه‌نگاران روسی فعال در انگلیس می‌داند، به یکی از خبرنگاران شبکه بی‌بی‌سی که در مسکو کار می‌کند دستور داده تا پایان ماه جاری میلادی این کشور را ترک کند.
 در اقدامی غیرمعمول که بیانگر وخیم‌شدن بیشتر روابط ضعیف میان لندن و مسکو است، شبکه دولتی روسیه-24 اعلام کرد، "سارا رینزفورد"، یکی از دو خبرنگار انگلیسی زبان شبکه بی‌بی‌سی در مسکو در آنچه که یک "اخراج تاریخی" تلقی می‌شود، به کشورش باز می‌گردد.این اقدام که عملا یک اخراج محسوب می‌شود، به دنبال سرکوب رسانه‌های روسی زبان در روسیه پیش از انتخابات پارلمانی در سپتامبر سال جاری میلادی صورت می‌گیرد؛ رسانه‌هایی که به نظر مقامات از منافع خارجی بدخواهانه به منظور تحریک ناآرامی‌ها حمایت می‌کنند.        
رینزفورد در توییتی نوشت:‌ اخراج از روسیه، کشوری که بیش از یک سوم از عمرم را در آن زندگی کرده‌ام و سال‌ها در آن گزارش تهیه کرده‌ام، ویران‌کننده و آسیب‌رسان است. ممنون از تمامی پیام‌های حمایتی‌تان.شبکه روسیه-24 اعلام کرد، مقامات روسیه تصمیم گرفتند که در پایان ماه جاری میلادی هنگامی که مهلت ویزای رینزفورد منقضی می‌شود، دیگر مجوز فعالیت وی به عنوان یک خبرنگار خارجی در مسکو را تمدید نکنند.این شبکه افزود، این اقدام پاسخی به امتناع لندن از تمدید ویزای خبرنگاران روسی در انگلیس است.این شبکه تلویزیونی دولتی با اشاره به برخوردهای انگلیس با شبکه تلویزیونی راشاتودی و خبرگزاری آنلاین اسپوتنیک، تاکید کرد، هیچ یک از این رسانه‌ها نمی‌توانند در انگلیس برای پوشش رویدادهای بین‌المللی مجوز بگیرند.
شبکه روسیه-24 اعلام کرد: سارا رینزفورد به خانه باز می‌گردد. به گفته کارشناسانمان، ویزای این خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی در مسکو تمدید نخواهد شد چرا که انگلیس در حوزه رسانه تمامی خط قرمزهای ما را رد کرده است.این شبکه افزود: ‌اخراج سارا رینزفورد پاسخ متقابل ماست."تیم دیوی"، مدیرکل شبکه بی‌بی‌سی اخراج سارا رینزفورد را "حمله‌ای مستقیم به آزادی مطبوعاتی که ما آن را صریحا محکوم می‌کنیم" دانست.وی گفت: ما از مقامات روسیه می‌خواهیم تا در خصوص این تصمیم‌شان تجدیدنظر کنند. در همین حال، ما به تهیه گزارش از رویدادهای این منطقه به صورت مستقل و بی‌طرفانه ادامه خواهیم داد.این در حالی است که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درخصوص این تصمیم گفت: نمایندگان شبه بی‌بی‌سی در روزهای اخیر در وزارت امور خارجه روسیه حضور داشتند و همه چیز به طور مفصل برای آنها توضیح داده شد.
وی افزود: مسکو بارها به لندن هشدار داده است که به اذیت خبرنگاران روسی در انگلیس در زمینه ویزا پاسخ خواهد داد. ما در بیانیه‌های متعددی از طرف انگلیسی خواستیم تا آزار و اذیت خبرنگاران روس را متوقف کند. بی‌بی‌سی و خبرنگارش تصمیم گرفته‌اند در دفاع دیواری سنگی بسازند و از تهیه گزارش درباره وضعیت همکارانشان امتناع کنند. رسانه‌ای غربی به طور سنتی نشان داده‌اند که هیچ علاقه‌ای به صحبت کردن درباره خبرنگاران روس که ویزایشان در انگلیس یا آمریکا تمدید نمی‌شود، ندارند.
در همین حال، سفارت انگلیس در مسکو در بیانیه‌ای گفت:‌ ما ادعاهای وزارت امور خارجه روسیه درخصوص اقدامات تبعیضانه علیه خبرنگاران روس در انگلیس را رد می‌کنیم. اگر خبرنگاران روس در چهارچوب قوانین و مقرارت عمل کنند، می‌توانند آزادانه به فعالیت خود در انگلیس ادامه دهند. ما از مقامات روسیه می‌خواهیم تا درخصوص این تصمیم خود علیه خبرنگار برجسته شبکه بی‌بی‌سی تجدیدنظر کنند چرا که این اقدام تنها به آزادی مطبوعاتی در روسیه بیش از پیش لطمه می‌زند.رینزفورد که علاوه بر زبان انگلیسی به زبان روسی نیز مسلط است، یکی از خبرنگاران باتجربه شبکه بی‌بی‌سی محسوب می‌شود که در هاوانا، استانبول و مادرید نیز فعالیت کرده است.



 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها