به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۵ ساعت ۱۷:۲۳
کد مطلب : ۲۸۸۳۸۲

درمان همزمان اعتیاد و بیماری روانی

درمان همزمان اعتیاد و بیماری روانی
گروه علمی: از افسردگی و اضطراب تا مصرف مواد مخدر و الکل، همگی مشکلات بهداشت روانی شایع محسوب می‌شوند. در حقیقت، حدود ۴۴ میلیون آمریکایی سالانه به بیماری‌های روانی مبتلا می‌شوند اما آیا می‌دانستید بین اعتیاد و بیماری روانی همپوشانی وجود دارد.
 
حدود ۹ میلیون نفر دارای اختلالات همزمان هستند بااین‌حال اکثر آنان درمان نمی‌شوند. به گفته اداره خدمات سوءمصرف مواد و بهداشت روانی آمریکا، تنها ۷ درصد از این افراد برای هر دو بیماری تحت درمان قرار می‌گیرند و دلیل آن شرم، انگ و تشخیص اشتباه است و بسیاری با وجود بیماری همزمان در سکوت رنج می‌برند.

دکتر ایندرا سیدامبی، مدیر پزشکی و بنیان‌گذار مرکز درمان شبکه‌ای اظهار کرد: بروز همزمان مسائل مربوط به سلامت روان و اختلالات مصرف مواد بسیار رایج است. در حقیقت، رنج بردن از یک مشکل بهداشت روانی در نوجوانی یا جوانی احتمال سوءمصرف مواد را در آینده افزایش می‌دهد. حدود ۵۰ درصد افراد دارای مشکلات روانی نیز از اختلالات مصرف مواد رنج می‌برند و بالعکس. بااین‌حال، توجه به این نکته ضروری است، در حالی که ارتباط قوی بین سوءمصرف مواد و مسائل مربوط به سلامت روان وجود دارد، مصرف مواد به‌طور معمول منجر به مشکلات روانی نمی‌شود بلکه این علامتی از یک بیماری قبلی است.

سیدامبی گفت: بسیاری از افرادی که از مشکلات روانی رنج می‌برند در تلاش برای خود درمانی با استفاده از مواد مخدر یا الکل دچار اعتیاد می‌شوند. به‌عنوان مثال، برآورد می‌شود که ۳۰ درصد از افرادی که از اختلال افسردگی اساسی رنج می‌برند از داروهای ضد افسردگی بهره‌مند نیستند و بسیاری از آنان برای مقابله با افسردگی خود به مواد مخدر یا مشروبات الکلی روی می‌آورند اما این تنها علت نیست، برخی از شواهد نشان می‌دهد که اعتیاد و بیماری‌های روانی ناشی از نقایص مغزی اساسی هستند، مقاله‌ای در مجله Very Well Mind آن نقایص مغزی اساسی، یا قرار گرفتن در معرض ضربه در اوایل زندگی را  به‌عنوان علت اعتیاد و بیماری‌های روانی توضیح می‌دهد.

در مورد علائم اعتیاد و بیماری‌های روانی، همپوشانی وجود دارد، برخی از علائم اعتیاد منعکس‌کننده علائم بیماری‌های روانی شناخته شده است.وی توضیح می‌دهد: اعتیاد تغییرات رفتاری، جسمی و اجتماعی ایجاد می‌کند. برخی از افراد افت عملکرد در محل کار یا مدرسه را تجربه خواهند کرد. بسیاری از معتادان منزوی شده و رفتارهای پرخطر انجام می‌دهند و تغییر در اشتها و الگوهای خواب از علائم رفتاری آنان محسوب می‌شود و نوسانات خلقی نیز شایع است.

سیدامبی افزود: علائم جسمی شامل لباس نامناسب (آستین بلند در تابستان)، کاهش یا افزایش وزن ناگهانی، ظاهر نامرتب، لرزش، گفتار نامفهوم و اختلال در هماهنگی است. برخی از تغییرات اجتماعی شامل تغییر دوستان، کنار گذاشتن سرگرمی‌ها و مشکل در مدیریت پول است.

از طرف دیگر، شرایط بهداشت روانی می‌تواند طیف وسیعی از علائم را ازجمله غمگینی، بی‌تفاوتی، زودرنجی، بی‌قراری، مشکل تمرکز و احساس کلی ناآرامی ایجاد کند. بااین‌حال، بسیاری از علائم بیماری روانی با علائم اعتیاد یکسان است.
وی بیان می‌کند: نوسانات خلقی، احساس ناامیدی، تغییرات اشتها و وزن، افکار مسابقه‌ای، خطرپذیری و افکار خود بزرگ‌بینی نشانه‌هایی از یک وضعیت سلامت روانی است و بسیاری از افرادی که با بیماری روانی زندگی می‌کنند، متوجه می‌شوند که این وضعیت بر مدرسه، کار و زندگی اجتماعی آنان تاثیر می‌گذارد.

اما برای کسانی که با هر دو مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک و امید وجود دارد. شرایط مربوط به سلامت روان، مانند اعتیاد، قابل درمان هستند و مجبور نیستید که در تنهایی رنج ببرید.سیدامبی می‌گوید: از آنجا که مسائل زمینه‌ای مربوط به سلامت روان احتمال سوءمصرف مواد را در مراحل بعدی زندگی افزایش می‌دهد باید به مسائل بهداشت روانی در اسرع وقت رسیدگی کرد. این را می‌توان از طریق ترکیبی از گفتار درمانی و دارو انجام داد. برای اینکه درمان اعتیاد موفقیت‌آمیز باشد باید به مسائل بهداشت روانی به‌طور مناسب رسیدگی شود زیرا مسائل بهداشت روانی بدون درمان یا درمان بهینه می‌تواند منجر به سوءمصرف مواد شود.

خبر خوب این است که هر دو مسئله را می‌توان (و باید) به‌طور همزمان حل کرد و بیماران اغلب با دریافت درمان یکپارچه بهترین نتیجه را می‌بینند. این یک راه طولانی و سخت است اما نتیجه نهایی آن یک شخص سالم‌تر و شادتر است.
اگر شما یا فردی که دوستش دارید با اعتیاد و یا شرایط روانی زندگی می‌کنید، این را بدانید که کمک و امید وجود دارد و شما تنها نیستید.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها