به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۸:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۶ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۲۸۸۴۷۵

مصرف رمدسیویر طی سه روز ۱۰ برابر شد!

مصرف رمدسیویر طی سه روز ۱۰ برابر شد!
گروه جامعه: رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در پیک پنجم مصرف رمدسیویر در ظرف ٧٢ ساعت، ۱۰ برابر افزایش یافت، نسبت به عوارض جسمی و هزینه‌های تحمیل شده ناشی از تجویز فاویپیراویر هشدار داد.محمدرضا شانه ساز در نشست خبری امروز با حضور خبرنگاران حوزه سلامت به صورت ویدئوکنفرانسی در وزارت بهداشت، درباره داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی اظهار کرد: باتوجه به توزیع داروهای کرونا در چندصد داروخانه سطح شهر تهران، مردم برای جلوگیری از ازدحام، از مراجعه به داروخانه‌های دولتی خودداری و داروهای کرونا را با استعلام از سامانه 190 از داروخانه منتخب تهیه کنند. تهیه داروهای کرونا به راحتی با استعلام از سامانه 190 و مراجعه به نزدیک‌ترین داروخانه‌ منتخب امکان‌پذیر است.

وی افزود: به محض اینکه در دنیا گفتند داروی "رمدسیویر" در درمان کرونا موثر است؛ ما سومین کشور دنیا بودیم که این دارو و ماده اولیه آن را در دنیا تولید کردیم! همچنین داروی "اکتمرا" و "فاویپیراویر" به تولید رسید.
شانه‌ساز گفت: به هر حال وقتی ما جلوی واردات کالاهای مشابه تولید داخل را می‌گیریم، به منافع عده‌ای برمی‌خورد و این افراد اقدامات جدی علیه ما، وزارت بهداشت و شخص وزیر شروع کرده و با صرف هزینه، اخبار کذب را منتشر می‌کنند. در فاصله تغییر دو دولت، خیز پنجم کرونا داشتیم و بی سابقه ترین و شدیدترین حمله ویروس به کشور و مردم‌مان بود و متاسفانه بسیاری از مردم و همکارانمان درگیر شدند.

وی درباره میزان مصرف داروها نیز تصریح کرد: باید توجه کرد که در این پیک مصرف رمدسیویر در ظرف ٧٢ ساعت، 10 برابر افزایش یافت و مصرف سرم هم مطابق آن افزایش یافت و تولیدکنندگانی که قبلا متعهد به تامین سرم شده بودند، به دلیل بار زیادی که ایجاد شد، نتوانستند به تعهد خود عمل کنند. بحث دیگر هم موضوع تقاضای القایی است و بسیاری از داروهایی که تجویز می‌شد، مطابق دستورالعمل‌های علمی نبود. اگر می‌گوییم مصرف 10 برابر شده، به این معنا نبود که بیمارانمان 10 برابر شده است. به هر حال مقداری بحث‌های اقتصادی مطرح شد و تجویزها و فروش نابجا مطرح شد و افرادی به اسم تشکل منافع شخصی و صنفی را مطرح کردند، در حالی که اولویت منافع مردم است.

تی تک سامانه‌ای برای رهگیری داروها
شانه ساز درباره نشت داروهای کرونا به بازار سیاه بیان داشت: ما سامانه تی تک را راه‌اندازی کرده‌ایم که تمام اقلام دارویی باید در بخش درمانی در این سامانه ثبت شوند. ما گزارشاتی از نشت دارو داشتیم که این نشت داروها کاملاً قابل پیگیری بود. سازمان بازرسی کل کشور و سازمان غذا و دارو و ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز به این موضوع ورود جدی دارند و می توان با نشت این داروها برخورد جدی کرد. تأکید ما این است که در مراکز درمانی، همه عرضه کنندگان دارو در بخش سرپایی و بستری اطلاعات را در سامانه تی تک ثبت کنند. اگر دارویی خارج از سیکل معمول دیده می‌شود غیرمجاز است و احتمال تقلبی بودنش وجود دارد و از مردم عزیز تقاضا داریم که روش استفاده از سامانه و برچسب و شناسه را یاد بگیرند.وی در پاسخ به سؤالی درباره نشت واکسن به بازار سیاه دارو گفت: معاونت بهداشتی ویال‌های واکسن را بلافاصله بعد از مصرف امحا می‌کند؛ واکسن‌هایی که بیرون  و در بازار آزاد عرضه می‌شوند ممکن است تقلبی باشند و واکسن‌های فایزر موجود در بازار آزاد قطعاً فیک هستند.

علت نشت دارو به بازار سیاه کمبود دارو نیست
وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که مجبور می شوند برای تأمین دارو به بازار آزاد مراجعه کنند به دلیل کمبود دارو نیست بلکه برخی افراد داروها را بدون نسخه می‌خواهند یا پزشکان داروها را خارج از راهنمای بالینی تجویز می‌کنند که باعث سرگردانی مردم در بازار سیاه می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره نظارت بر نسخ تجویزی و تجویز منطقی دارو تصریح کرد: ما یکی از کشورهایی هستیم که بیشترین مصرف داروی رمدسیویر را در جهان داریم که دستگاه‌ها باید نظارت کنند تا سرگردانی مردم و عوارض زیاد ایجاد نشود. واقعیت این است که در جهان این داروها را به سهولتی که در کشور ما تجویز می‌شود، تجویز نمی‌کنند. باید در این زمینه اطلاع رسانی شود تا بیمارانی که واقعا به این دارو نیاز دارند، دچار مشکل نشوند. باید دقت عمل در زمینه تدوین گایدلاین و نظارت بر تجویز انجام شود تا شاهد هدر رفتن منابع نباشیم.

هشدار نسبت به عوارض جسمی و هزینه بالای فاویپیراویر
وی در پاسخ به سؤال دیگر تسنیم درباره خروج داروی فاویپیرایر از پوشش بیمه‌ای و نحوه نظارت بر جلوگیری از تجویز این دارو تصریح کرد: وظیفه ما تأمین و تدارک این دارو است و بحث پوشش بیمه ای بر عهده سازمان‌های بیمه گر است؛ نکته اساسی این است که تجویز دارو باید مطابق گایدلاین و نیاز بیمار باشد در غیر این صورت عوارض جسمی ناشی از دارو به افراد تحمیل می‌شود و هزینه‌های تحمیل شده به بیماران نیز افزایش می‌یابد.
وی در پاسخ به این سؤال تسنیم که ظرفیت تأمین کیت‌ تشخیص کرونا در کشور به چه میزان است، گفت: درباره بحث کیت تقاضای وزارت بهداشت پوشش بیمه ای تست ها بوده است و درباره ظرفیت تولید و تأمین ما مشکلی نداریم و ظرفیت به بالای 100 هزار عدد رسیده است اما مشکلی که داریم بحث نقدینگی و پوشش بیمه ای است که اگر این بخش نیز رفع شود، کمک بزرگی به وزارت بهداشت و مبتلایان خواهد کرد.  وی درباره تولید واکسن کرونا نیز بیان داشت: از نوروز سال ٩٩ برنامه‌ریزی در وزارت بهداشت با مدیریت نمکی برای تولید واکسن ایجاد شد و زیرساخت‌های فراوانی ایجاد شد و اکنون هفت شرکت تولید را با پلتفرم های مختلف به مراحل مطالعات بالینی رساندند و دو واکسن مجوز مصرف دریافت کردند.
برچسب ها: داروی رمدسیویر
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها