به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۸ ساعت ۰۸:۰۵
کد مطلب : ۲۸۸۷۵۹

مرز ایران و عراق به روی زوار بسته می‌ماند

مرز ایران و عراق به روی زوار بسته می‌ماند
گروه جامعه: بر پایه مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تمام مرزهای زمینی میان ایران و عراق برای مسافران و زائران بسته هستند. احتمالا این محدودیت شامل مراسم اربعین که دو سال پیش بیش از سه میلیون ایرانی در آن شرکت کردند هم می‌شود.
مسئولان محلی استان‌های همجوار با عراق با آغاز روزهای عزاداری تاسوعا و عاشورا هشدار داده‌اند که تمام گذرگاه‌های زمینی میان دو کشور بسته است و زائران از مراجعه به آنها خودداری کنند.حسین خوش‌اقبال، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه اعلام کرد در تمام گذرگاه‌های مرزی استان، از جمله دو پایانه مرزی خسروی و پرویزخان اجازه تردد به مسافران عادی و زائران داده نمی‌شود. این ممنوعیت شامل کسانی که در اقلیم کردستان مشغول به کار هستند نمی‌شود. افراد دیگری نظیر دیپلمات‌ها یا اشخاص دارای مجوز ویژه هم مشمول این محدودیت نیستند.
 فریبرز کرمی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه می‌گوید از ابتدای پاندمی کرونا تا کنون ترددی در مرز خسروی انجام نشده و دولت عراق اجازه ورود زائران و اشخاص عادی از این گذرگاه را نداده است.الیاس فتاحی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام نیز  هنگام بازدید از گذرگاه مرزی مهران گفت: «تردد زائران و مسافران از این مرز ناممکن است و هیچ امکانی برای این تردد وجود ندارد و ابلاغ جدیدی نیز واصل نشده است.»ایران در حال حاضر درگیر موج پنجم پاندمی کرونا است که به لحاظ تمام شاخص‌ها، از جمله موارد ابتلا و مرگ روزانه قابل قیاس با موج‌های قبلی نیست.از میانه مرداد ماه به این سو بارها رکوردهای جدیدی در شمار مبتلایان و قربانیان به ثبت رسیده که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را با کمبودها و چالش‌های جدی روبرو کرده است.
ستاد ملی مقابله با کرونا پس از مدتی تعلل سرانجام برای مهار کرونا همه اداره‌ها و اصناف را برای شش روز و ترددهای بین‌استانی را برای دو هفته ممنوع اعلام کرد.
بر پایه این تصمیم از ۲۵ مرداد تا پایان روز کاری شنبه آینده (۳۰ مردادماه) همه ادارات به جز مشاغل ضروری مانند ادارات برق، آب، اورژانس، نیروی انتظامی و ... تعطیل خواهند بود.
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا همچنین اعلام کرده است که از نیمروز ۲۳ مرداد تا آخر وقت جمعه پنجم شهریور ممنوعیت تردد سراسری و بین‌استانی اعمال خواهد شد و فقط حرکت خودروهای ضروری مانند آمبولانس‌ها و کامیون‌های حمل مواد غذایی مجاز خواهد بود.
به این ترتیب بدون تدابیر ویژه مقام‌های عراقی برای مسدود کردن مرزها، دستورالعمل‌های اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا هم اجازه رسیدن به پایانه‌های مرزی را به مسافران عادی و زائران نمی‌دهد.
یکی از مسائلی که در مورد آن گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد امکان یا عدم امکان حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین (پنجم مهرماه) است که بزرگترین همایش مذهبی شیعیان به شمار می‌رود.
به نظر می‌رسد با توجه به اوج گرفتن پاندمی و شیوع گونه دلتای ویروس کرونا در ایران و عراق احتمال برگزاری مراسم اربعین، دست‌کم مانند سال‌های قبل بسیار ناچیز باشد.
در آبان ماه سال ۱۳۹۸ حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین در عراق شرکت کردند و برآوردها حاکی از آن بود که اگر برخی هشدارها درباره کمبود امکانات و ناآرامی‌ها در این کشور وجود نداشت شمار این زائران می‌توانست به پنج میلیون نفر هم برسد.



 
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها