به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۲۸۸۷۶۱
آمار فوت بعد از واکسیناسیون در ایران بیشتر از کشورهای دیگر

شکستی برای برنامه واکسیناسیون در ایران

شکستی برای  برنامه واکسیناسیون در ایران
گروه جامعه:  مرکز آمار و اطلاعات وزارت بهداشت ایران درباره افزایش مبتلایان به کرونا و مرگ و میر افرادی که واکسن زده‌اند، هشدار داده است. این هشدار نشان‌دهنده شکست کامل برنامه واکسیناسیون در کشور است.
 آمار مرگ افرادی که واکسن زده‌اند به ویژه شهروندان بالای ۶۰ سال، ده‌ها برابر استاندارد جهانی است.مرکز اطلاعات وزارت بهداشت با بررسی این وضعیت در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تاکید کرده است: «فاصله‌بندی نامنظم بین دوزهای اول و دوم و بی‌توجهی به نوع واکسن استفاده شده درباره افراد عامل افزایش مرگ است.»
در گزارش تحلیلی این مرکز آمده: «تاکنون بیش از ۹۱ هزار نفر از کسانی که دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند بعد از دو هفته به کووید-۱۹مبتلا شده و به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. میانگین سن این افراد بین ۶۰ تا ۹۰ سال است.»از بین بستری‌شدگان حدود هشت هزار و ۵۰۰ نفر فوت کرده‌اند. افراد فوت‌شده بعد از دریافت دوز اول که به کرونا مبتلا شدند بیشتر در سنین ۷۰ و ۸۰ سال بوده‌اند.بر اساس این گزارش، در میان افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرد‌ه‌اند و گفته می‌شود کامل واکسینه‌شده‌اند، حدود ۲۳ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.
 در چند روز گذشته با ثبت فوتی های بالای 600نفر در روز بر اثر ابتلا به کرونا، رکورد بالاترین رقم فوتی های ناشی از این بیماری را در ایران شکسته شد.
اعلام این تعداد از افراد جان باخته بر اثر ابتلا به کرونا در ایران در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان با واکسیناسیون گسترده توانسته‌اند از شمار فوتی‌های ناشی از کرونا بکاهند.
وزارت بهداشت ایران اعلام کرده است تاکنون ۱۶ میلیون و ۴۹ هزار و ۴۵ نفر دُز نخست واکسن کرونا و ۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۵۱۹ نفر نیز دُز دوم این واکسن را تزریق کرده‌اند.
این در حالی است که گمرک ایران اعلام کرد تاکنون ۲۴.۵ میلیون دُز واکسن کرونا وارد ایران شده است.طبق این آمار بیشترین واکسن وارداتی سینوفارم چین است که تاکنون ۱۷ میلیون و ۹۱۰ هزار دُز در ۲۰ محموله وارد ایران شده است.بر اساس گزارش‌های منتشر شده، میزان تلفات ناشی از موج پنجم کرونا در ایران بیشتر از موج‌های گذشته بوده است.
علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در گزارشی تجمیعی و تحلیلی میزان بستری‌ها و فوتی‌های کرونا در ایران را پس از تزریق واکسن به وزارت بهداشت ارائه کرد و گفت برخی شاخص‌ها نسبت به آمارهای اعلام شده از سوی برخی از کشورهای به مراتب بالاتر است.
طبق این گزارش از ۲ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۳۵۶ نفر جمعیت واکسینه شده، ۱۶ هزار و ۷۸۴ نفر دو هفته پس از دریافت دُز دوم واکسن بستری شده‌اند و نسبت افراد بستری شده با تزریق دو دُز واکسن به کل افراد واکسینه شده ۰.۰۰۶۱ درصد بوده است. در واقع از هر صد نفر که به‌طور کامل واکسینه شده‌اند ۰.۶ درصد بستری شده‌اند.این گزارش تاکید می‌کند که این شاخص نسبت به آمارهای اعلام شده از سوی برخی کشورها به مراتب بالاتر به نظر می‌رسد.
در این گزارش همچنین اشاره شده است که از بین دریافت کننده نوبت دوم واکسن که بستری شده‌اند تعداد ۲۴۹۰ نفر فوت کرده‌اند که از بین آن‌ها نتیجه تست ۱۴۱۱ نفر مثبت، ۶۸۲ نفر منفی و ۳۹۷ نفر نامشخص بود.طبق این گزارش ۲۰۷۲ نفر که تاریخ شروع بستری آن‌ها حداقل دو هفته پس از دریافت نوبت دوم واکسن بوده، فوت شده‌اند.
این گزارش باز تاکید می‌کند که طبق مطالعات بین‌المللی ادعا می‌شود احتمال تشدید بیماری و مرگ افراد دو هفته پس از دریافت نوبت دوم واکسن بسیار ناچیز است.
بر اساس این گزارش با در نظر گرفتن جمعیت دو میلیون و ۷۴۹ هزار و ۳۵۶ نفر که که تا آن زمان حداقل دو هفته از دریافت نوبت دوم آنها گذشته است، نرخ فوت افرادی که بیش از دو هفته از نوبت دوم واکسن آنها گذشته است ۷۵۳ نفر در هر یک میلیون نفر بوده است. شاخص اعلام شده در برخی کشورها کمتر از ۱۰ نفر در هر یک میلیون نفر جمعیت است.
این گزارش تاکید می‌کند که امکان تحلیل بر اساس واکسن تزریق شده نیز وجود دارد.
این گزارش در بخش پایانی خود به مدت زمان سپری شده از تزریق نوبت‌های مختلف هر برند اشاره می‌کند که متفاوت بوده است.
به نظر می‌رسد اشاره این گزارش به واکسن آسترازنکا باشد که می‌تواند فاصله تزریق بین دو دُز آن تا سه ماه نیز باشد اما سایر واکسن‌هایی که در ایران تزریق می‌شوند فاصله یک ماهه را معمولا رعایت می‌کنند.طبق این گزارش «این شاخص‌ها در حال تغییر و تحول هستند. مثلا تقدم و تاخر ورود ویروس دلتا به کشورها و میزان کارایی هر نوع واکسن در برابر آن می‌تواند بر نتایج اثرگذار باشد.»در نکات انتهایی این گزارش تاکید شده است «خیز پنجم با موج مبتلایان کرونای دلتا در مقطع زمانی اتفاق افتاد که از نوبت اول یا دوم بعضی برندها چند هفته می گذرد در حالی که بعضی برندهای دیگر همچنان در حال تزریق هستند.»
 روزانه ۲۲۰ هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شوند
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران گفت: تخمین زده می‌شود تا حدود ۲۲۰ هزار نفر از مردم روزانه به کرونا مبتلا می‌شوند. وی این تخمین را با توجه به افرادی مطرح کرد که تست کرونا نمی‌دهند. در حالیکه طبق آمار رسمی در این روزها به طور میانگین حدود ۴۰ هزار ابتلای جدید به کرونا گزارش می‌شود.
وی تاکید کرد که در حال حاضر روند ابتلا و بستری‌ها در ۱۴ استان ثبات پیدا کرده است و مقداری رو به کاهش است. وی با این حال گفت که شمار فوتی‌ها تا سه هفته آینده صعودی خواهد بود.
با این حال سعید نمکی، وزیر بهداشت در جلسه ستاد استانی کرونا گفت که ویروس کرونا در آینده جهش‌های متعدد خواهد داشت و احتمالا ویروس‌های آینده واکسن را هم زیر سوال خواهد برد.



 
برچسب ها: کرونا

ناامیدشدم
United States
۱۴۰۰/۰۵/۲۸ ۰۹:۵۰
لابد واکسنها قلابی شده (376186)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها